Första dagen regnade bort i Melbourne…

Lewis Hamilton var snabbast i Melbourne under en regnstörd första dag

Lewis Hamilton var snabbast i Melbourne under en regnstörd första dag

Det blev en tämligen betydelselös första dag inför Australiens GP då vädret makter ställde till det för team och förare. Regn av och till hela dagen gjorde att det blev begränsat med körning för samtliga, undantaget Pascal Wehrlein och Rio Haryanto som under FP2 fick ihop 25 resp 22 varv, självklart mest för att bekanta sig med banan som är ny för båda.

Mest anmärkningsvärt var Nico Rosbergs avåkning tidigt i det andra passet då han under gaspådrag ut ur kurva 6 tappade kontrollen över bilen och kanade in i muren och slog sönder framvingen, tror dock inte att det blev några ytterligare skador på bilen då det hela skedde i låg fart.

För Marcus Ericsson var det inte heller någon perfekt dag, under första passet krånglade växellådan och man upptäckte även ett oljeläckage i själva växellådan som störde och i andra passet blev det ingen körning alls då teamet troligen hade ställt in bilen för torrt och inte tyckte det var mödan värt att köra bilen på det sättet under rådande förhållanden. Banan var på väg att torka upp flera gånger så att det nästan var slicksläge men varje gång det skedde kom en ny skur och störde. Inte heller Felipe Nasr körde något i FP2 vilket också gällde Max Verstappen.

Vi pratade lite under sändningen om det nya kvalformatet då Eje mellan passen hann med att lyssna till när Charlie Whiting fick frågor från massmedia om ändringarna. Det som kan vara bra att vara medveten om är att om flera, av någon anledning (t ex rödflagg vid ”fel” tillfälle) inte fått någon tid i Q1, så rangordnas förarna efter hur man låg till efter FP3. Låt säga att fem bilar inte gör någon tid i Q1, då kommer bäst placerade bil i FP3 att starta P17 o s v. Skulle det även inträffa i Q2 och Q3 så gissar jag att man rangordnas efter tiderna i senast körda kvalrunda. Det kommer helt klart bli så att samtliga måste ut tidigt för att ”banka” en tid i varje kvalrunda för att inte hamna i sådan situation att man inte hinner göra någon tid och sedna får man helt enkelt vänta och se hur långt det räcker. Detta kommer, framförallt i Q1, ställa stora krav på förarnas disciplin mot varandra speciellt som att teamen, med de nya reglerna för radiotrafik, inte får coacha förarna från depån på samma sätt längre. Jag ser framför mig att det kan bli tämligen kaosartat i morgon när det nya formatet tas i bruk för första gången, speciellt som att vädret kan spela en avgörande roll i morgon också. Charlie Whiting sa även att anledningen till att man gjort förändringen är att man lyssnat på fans och arrangörer som vill ha mer action på en gång i kvalen. Detta låter dock lite konstigt i mina öron då jag inte hört några större klagomål på det tidigare kvalformatet. Jag vill inte såga det nya formatet innan vi sett det i praktiken några tävlingar  men visst är det upplagt för lite annorlunda startgriddar, vilket troligen är syftet också.

Avslutningsvis vill jag puffa för den senaste F1-podden där jag och Rickard Rydell snackar igenom vad vi tror inför premiären.

Resultat FP2 Australiens GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m38.841s - 7
2 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m39.308s 0.467s 8
3 Kimi Raikkonen Ferrari 1m39.486s 0.645s 7
4 Daniel Ricciardo Red Bull/TAG Heuer 1m39.535s 0.694s 9
5 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m39.694s 0.853s 16
6 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m39.895s 1.054s 16
7 Jenson Button McLaren/Honda 1m40.008s 1.167s 13
8 Sebastian Vettel Ferrari 1m40.761s 1.920s 7
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m41.256s 2.415s 8
10 Daniil Kvyat Red Bull/TAG Heuer 1m42.411s 3.570s 10
11 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m42.891s 4.050s 10
12 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m43.401s 4.560s 25
13 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m43.731s 4.890s 8
14 Rio Haryanto Manor/Mercedes 1m44.304s 5.463s 22
15 Nico Rosberg Mercedes 1m47.356s 8.515s 4
- Kevin Magnussen Renault - - 2
- Jolyon Palmer Renault - - 5
- Felipe Massa Williams/Mercedes - - 2
- Valtteri Bottas Williams/Mercedes - - 2