Nytt kvalformat på förslag…

Nico Rosberg glad efter att ha kvalat till sig pole position i Brasilen.

Nico Rosberg glad efter att ha kvalat till sig pole position i Brasilen.

Vid gårdagens stormöte i Geneve där Formel 1-cheferna träffades för att bl a diskutera kommande reglemente röstades, efter flera timmars diskussion, ett nytt kvalformat igenom redan till kommande säsong. Det nya formatet är en vidareutveckling av det ”knock out” kval som finns idag där de 5 långsammaste bilarna slås ut i resp Q1, och Q2 med topp 10 vidare till Q3.

Det nya formatet skulle som sagt bli en utveckling och fungerar enligt följande:

Q1: 16 min, efter 7 minuter slås den långsammaste föraren ut, därefter plockas en förare bort var 90:e sekund fram till mål flagg och totalt 7 förare är då utslagna.

Q2: 15 min, efter 6 min slås den långsammaste föraren ut, därefter en förare var 90:e sekund fram till målflagg och totalt 7 förare utslagna och 8 förare vidare till sista rundan.

Q3: 14 min, efter 5 minuter slås den långsammaste föraren ut och därefter en förare var 90:e sekund. Två förare kvar med 90 sekunder kvar av Q3 som gör upp om pole position.

Det som också diskuterades var ett slags tidsbestraffningssystem där man använde Abu Dhabi som mall och gav VM-ledaren 4 sekunders tillägg och med tillägg till förarna bakom i mästerskapet i en fallande skala.

Ang de reglementsförändringar som man skulle diskutera så bestämdes att bilarna ska bli ca 3 sekunder snabbare per varv, slutdatum för när det nya reglementet vara bestämt flyttades dock fram till 30 april.

Så vad tycker vi om detta då?

Det kvalformat vi har haft är det inget större fel på men jag blir faktiskt lite nyfiken på vad detta nya föreslagna system skulle få för påverkan på gridden och racen. Det är ingen tvekan att ett utslagningskval som det föreslagna kommer att kräva mycket av TV-produktion, kommentatorer och inte minst av tittarna för att man ska få grepp om allt som händer. Sedan kan jag inte låta bli och undra vad som händer med förslaget när alla ingenjörer och strateger får titta lite närmare på det hela, blir det då lika lätt att rösta igenom förslaget, det är trots allt teamcheferna som röstat än så länge. När varje team börjar få klart för sig vilken påverkan det får för deras del tror jag inte att det blir lika lätt att få alla att vara överens.

När det gäller tidsbestraffning, eller ”time ballast” så är jag i grunden motståndare till saker som ska ”jämna ut” gridden. Viktbestraffning har man haft i touringcar i många år och det har varit väldigt kritiserat men samtidigt nödvändigt för att få ihop startfälten. Har svårt att ha någon riktig uppfattning ännu men jag känner ändå ett visst motstånd mot att bestraffa den som gör ett bättre jobb än konkurrenterna, just bara därför. Självklart skulle vi få annorlunda startordning många gånger och en massa omkörningar vi annars inte skulle få se men är det verkligen den typen av Formel 1 fansen eftersöker?

För mig är det sportsliga med Formel 1 det absolut viktigaste och ett utjämningssystem i kvalet tar bort en del av vad Formel 1 är för mig så jag skulle nog rösta mot om jag fick delta i en sådan omröstning.

Att det inte blev något klart angående 2017 års tekniska reglemente förvånar mig inte alls, ärligt talat tror jag inte det blir några större förändringar. Möjligen är det så att Pirelli blir tillsagda att bygga snabbare däck vilket är fullt tillräckligt enligt mig. På förslag igår var också att ta bort begräsningen 100 kg bränsle då man menar att snabbare biler behöver mer bensin för att visa sin fulla potential, Mclaren och Red Bull var för ett sådant förslag men det röstades aldrig igenom. En tänkbar kompromiss kan dock bli en ökning med 5 kg bränsle till 105.

Kan bli mycket väsen för ingenting om Formel 1 är som det brukar vara, tämligen oense och om jag ska vara ärlig så tror jag inte det blir varken framgångsbestraffning eller ändrat kvalformat men låt oss vänta och se vad det slutgiltiga beslutet blir.