Ferrari fortsatt i topp i Barcelona…

Sebastian Vettel toppade även den andra dagen av testkörning i Barcelona

Sebastian Vettel toppade även den andra dagen av testkörning i Barcelona

Ferrari toppade även den andra dagen av tester i Barcelona, idag var Sebastian Vettel en av två förare (Daniel Ricciardo den andre) som körde på den allra mjukaste gummiblandningen tillgänglig i år, Pirellis Ultra soft, som egentligen inte alls passar den här banan utan är gjord stadslopp i första hand. Med mjuka däck går det trots allt snabbare även om det bara är för ett enda varv och därav den tämligen klara topptiden idag. Red Bull och Daniel Ricciardo har möjligen anledning att vara lite oroliga då man på samma däcktyp var så mycket som 7 tiondelar bakom, men som vanligt är det farligt att lägga för stor vikt vid tiderna då bränslemängderna kan variera en hel del.

Mercedes ägnade även andra dagen åt att få så många varv som möjligt från bilen vilket man sannerligen lyckades med, hela 172 varv hann Nico Rosberg med under de 8 timmarna. Teamet var efteråt mycket nöjda och har så här långt valt att inte ”jaga” varvtider på mjukare däck.

För Jolyon Palmer så slutade dagen med ett motorras

För Jolyon Palmer så slutade dagen med ett motorras

De flesta team hade en tämligen problemfri dag undantaget Renault som återigen hade tekniska problem, bara drygt 40 varv för Jolyon Palmer idag efter ett motorras i början av eftermiddagspasset. 2014 års GP2-mästare har nu kört färdigt för denna vecka och lämnar över bilen till Kevin Magnussen onsdag och torsdag. Anledningen till renaults problem kan vara många men säkerligen spelar det in att chassit från början var designat för Mercedesmotor snarare än den Renault som man kommer använda denna säsong. Förhoppningsvis kan man få lite bättre tillförlitlighet kommande dagar men det ser lite bekymmersamt ut just nu.

Max Verstappen gjorde många varv sin första dag i bilen

Max Verstappen gjorde många varv sin första dag i bilen

Toro Rosso har redan börjat prata om en B-spec bil som ska komma till nästa vecka. Tror detta är lite överdrivet men Red Bulls systerteam är i samma situation som Renault med ett sent besked om vilken motor som ska köras denna säsong och därför är det inledningsvis lite kompromisser och en hel del nya delar på gång till nästa vecka redan. Om detta kan benämnas en B-spec får var och en bedöma själv. Max Verstappen var i alla fall nöjd med dagen som visserligen innefattade en orsakad rödflagg som enligt Verstappen berodde på en försiktighetsåtgärd från teamet, något längre avbrott i körningen blev det inte utan hela 121 varv för den unge holländaren, dock enbart på mediumblandningen vilket förklarar sistaplatsen på tidlistan.

Marcus Ericsson hade en problemfri andra och avslutande kördag här i Barcelona

Marcus Ericsson hade en problemfri andra och avslutande kördag här i Barcelona

Marcus Ericssons avslutande dag den här veckan innehöll mycket aerodynamiktester för teamet som fortsätter att samla data för framtiden. Under eftermiddagen mer ”riktig” körning och en femte tid totalt. Tycker det ser riktigt skapligt ut för Sauber så långt, speciellt som man får förmoda att den nya bilen, och den nya Ferrari-motorn är bättre än det man kört så här långt.

I morgon nya tag, både på banan och på bloggen. LIVE-rapporteringen startar som vanligt 09.00 .

Resultat dag 2 Barcelona

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m22.810s - 126 US
2 Daniel Ricciardo Red Bull/TAG Heuer 1m23.525s 0.715s 112 US
3 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m23.650s 0.840s 101 SS
4 Nico Rosberg Mercedes 1m24.867s 2.057s 172 M
5 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m25.237s 2.427s 108 S
6 Esteban Gutierrez Haas/Ferrari 1m25.524s 2.714s 79 S
7 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m25.648s 2.838s 134 S
8 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m25.925s 3.115s 71 S
9 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m26.082s 3.272s 119 S
10 Jolyon Palmer Renault 1m26.189s 3.379s 42 S
11 Max Verstappen Toro Rosso/Ferrari 1m26.539s 3.729s 121 M
Hastighet sektor 1
1 PEREZ 284.9
2 VETTEL 281.2
3 PALMER 281.2
4 BOTTAS 281.2
5 RICCIARDO 279.0
6 ERICSSON 275.5
7 ROSBERG 275.5
8 ALONSO 274.8
9 GUTIERREZ 274.8
10 WEHRLEIN 270.6
11 VERSTAPPEN 222.6
Hastighet sektor 2
1 PEREZ 281.2
2 VETTEL 275.5
3 RICCIARDO 274.8
4 ALONSO 274.1
5 PALMER 268.6
6 ERICSSON 267.9
7 BOTTAS 267.9
8 ROSBERG 267.3
9 WEHRLEIN 265.3
10 GUTIERREZ 262.1
11 VERSTAPPEN 259.6
Hastighet mål
1 PEREZ 288.0
2 VETTEL 286.4
3 PALMER 286.4
4 WEHRLEIN 286.4
5 ROSBERG 286.4
6 ERICSSON 285.7
7 BOTTAS 285.7
8 RICCIARDO 283.4
9 ALONSO 283.4
10 GUTIERREZ 282.7
Topphastighet
1 ROSBERG 339.6
2 BOTTAS 337.5
3 GUTIERREZ 337.5
4 ERICSSON 336.4
5 WEHRLEIN 335.4
6 PEREZ 334.3
7 PALMER 332.3
8 VETTEL 329.2
9 VERSTAPPEN 327.2
10 RICCIARDO 325.3
11 ALONSO 324.3