Ferrari toppade även den andra dagen av tester i Barcelona, idag var Sebastian Vettel en av två förare (Daniel Ricciardo den andre) som körde på den allra mjukaste gummiblandningen tillgänglig i år, Pirellis Ultra soft, som egentligen inte alls passar den här banan utan är gjord stadslopp i första hand. Med mjuka däck går det trots allt snabbare även om det bara är för ett enda varv och därav den tämligen klara topptiden idag. Red Bull och Daniel Ricciardo har möjligen anledning att vara lite oroliga då man på samma däcktyp var så mycket som 7 tiondelar bakom, men som vanligt är det farligt att lägga för stor vikt vid tiderna då bränslemängderna kan variera en hel del.
Mercedes ägnade även andra dagen åt att få så många varv som möjligt från bilen vilket man sannerligen lyckades med, hela 172 varv hann Nico Rosberg med under de 8 timmarna. Teamet var efteråt mycket nöjda och har så här långt valt att inte ”jaga” varvtider på mjukare däck.
De flesta team hade en tämligen problemfri dag undantaget Renault som återigen hade tekniska problem, bara drygt 40 varv för Jolyon Palmer idag efter ett motorras i början av eftermiddagspasset. 2014 års GP2-mästare har nu kört färdigt för denna vecka och lämnar över bilen till Kevin Magnussen onsdag och torsdag. Anledningen till renaults problem kan vara många men säkerligen spelar det in att chassit från början var designat för Mercedesmotor snarare än den Renault som man kommer använda denna säsong. Förhoppningsvis kan man få lite bättre tillförlitlighet kommande dagar men det ser lite bekymmersamt ut just nu.
Toro Rosso har redan börjat prata om en B-spec bil som ska komma till nästa vecka. Tror detta är lite överdrivet men Red Bulls systerteam är i samma situation som Renault med ett sent besked om vilken motor som ska köras denna säsong och därför är det inledningsvis lite kompromisser och en hel del nya delar på gång till nästa vecka redan. Om detta kan benämnas en B-spec får var och en bedöma själv. Max Verstappen var i alla fall nöjd med dagen som visserligen innefattade en orsakad rödflagg som enligt Verstappen berodde på en försiktighetsåtgärd från teamet, något längre avbrott i körningen blev det inte utan hela 121 varv för den unge holländaren, dock enbart på mediumblandningen vilket förklarar sistaplatsen på tidlistan.
Marcus Ericssons avslutande dag den här veckan innehöll mycket aerodynamiktester för teamet som fortsätter att samla data för framtiden. Under eftermiddagen mer ”riktig” körning och en femte tid totalt. Tycker det ser riktigt skapligt ut för Sauber så långt, speciellt som man får förmoda att den nya bilen, och den nya Ferrari-motorn är bättre än det man kört så här långt.
I morgon nya tag, både på banan och på bloggen. LIVE-rapporteringen startar som vanligt 09.00 .
Resultat dag 2 Barcelona
1 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1m22.810s | - | 126 US |
2 | Daniel Ricciardo | Red Bull/TAG Heuer | 1m23.525s | 0.715s | 112 US |
3 | Sergio Perez | Force India/Mercedes | 1m23.650s | 0.840s | 101 SS |
4 | Nico Rosberg | Mercedes | 1m24.867s | 2.057s | 172 M |
5 | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | 1m25.237s | 2.427s | 108 S |
6 | Esteban Gutierrez | Haas/Ferrari | 1m25.524s | 2.714s | 79 S |
7 | Valtteri Bottas | Williams/Mercedes | 1m25.648s | 2.838s | 134 S |
8 | Pascal Wehrlein | Manor/Mercedes | 1m25.925s | 3.115s | 71 S |
9 | Fernando Alonso | McLaren/Honda | 1m26.082s | 3.272s | 119 S |
10 | Jolyon Palmer | Renault | 1m26.189s | 3.379s | 42 S |
11 | Max Verstappen | Toro Rosso/Ferrari | 1m26.539s | 3.729s | 121 M |
Hastighet sektor 1 | ||
1 | PEREZ | 284.9 |
2 | VETTEL | 281.2 |
3 | PALMER | 281.2 |
4 | BOTTAS | 281.2 |
5 | RICCIARDO | 279.0 |
6 | ERICSSON | 275.5 |
7 | ROSBERG | 275.5 |
8 | ALONSO | 274.8 |
9 | GUTIERREZ | 274.8 |
10 | WEHRLEIN | 270.6 |
11 | VERSTAPPEN | 222.6 |
Hastighet sektor 2 | ||
1 | PEREZ | 281.2 |
2 | VETTEL | 275.5 |
3 | RICCIARDO | 274.8 |
4 | ALONSO | 274.1 |
5 | PALMER | 268.6 |
6 | ERICSSON | 267.9 |
7 | BOTTAS | 267.9 |
8 | ROSBERG | 267.3 |
9 | WEHRLEIN | 265.3 |
10 | GUTIERREZ | 262.1 |
11 | VERSTAPPEN | 259.6 |
Hastighet mål | ||
1 | PEREZ | 288.0 |
2 | VETTEL | 286.4 |
3 | PALMER | 286.4 |
4 | WEHRLEIN | 286.4 |
5 | ROSBERG | 286.4 |
6 | ERICSSON | 285.7 |
7 | BOTTAS | 285.7 |
8 | RICCIARDO | 283.4 |
9 | ALONSO | 283.4 |
10 | GUTIERREZ | 282.7 |
Topphastighet | ||
1 | ROSBERG | 339.6 |
2 | BOTTAS | 337.5 |
3 | GUTIERREZ | 337.5 |
4 | ERICSSON | 336.4 |
5 | WEHRLEIN | 335.4 |
6 | PEREZ | 334.3 |
7 | PALMER | 332.3 |
8 | VETTEL | 329.2 |
9 | VERSTAPPEN | 327.2 |
10 | RICCIARDO | 325.3 |
11 | ALONSO | 324.3 |