Ferrari i topp första dagen i Barcelona…

Sebastian Vettel var snabbast för Ferrari den första dagen av försäsongstesterna i Barcelona

Sebastian Vettel var snabbast för Ferrari den första dagen av försäsongstesterna i Barcelona

Så var F1-säsongen 2016 igång med försäsongstesterna i Barcelona, samtliga team utom ett visade upp sina nya bilar för första gången, undantaget Sauber som inte rullar ut sin nya bil förrän nästa tisdag.

Rent prestationsmässigt var det inga jätteöverraskningar med Ferrari och Mercedes i topp på listan, mest anmärkningsvärt var antalet varv för Mercedes, hela 155 stycken hann Lewis Hamilton med under åtta timmarnas körning som var till förfogande, näst mest hade faktisk Sauber med 88. Men snabbast var alltså Ferrari och Sebastian Vettel en knapp halvsekund till godo, inte för att tiderna är av största vikt en första testdag men det ger ändå en fingervisning om var man står. Inte heller Ferrari hade några större bekymmer att hantera under dagen, man tog det aningen lugnare under förmiddagen med diverse aeromätningar som behövde klaras av innan körningen började på allvar. Mercedes öste på redan från start och Lewis Hamilton sa också vid sin lilla pressträff under lunchuppehållet att att många km var det huvudsakliga målet för dagen och det lyckades man sannerligen med.

Red Bull och Daniel Ricciardo i Barcelona

Red Bull och Daniel Ricciardo i Barcelona

Williams körde igenom sina testprogram utan några synliga problem, likadant för Red Bull, som tror man ska vara bakom sitt systerteam Toro Rosso under första halvan av säsongen. Idag var man klart före och det tror jag man kommer att vara när det blir allvar också.

Force India dröjde länge innan man började köra igenom sina testprogram på allvar och först efter lunch fick vi se bilen mer regelbundet. Bakom ratten, denna första dag, satt teamets reserv och utvecklingsförare, Alfonso Celis jr, och han gjorde ett klart godkänt jobb. Lite nervöst var det nog för honom och en rolig episod var när han kallades in i depån men där han uppenbarligen inte hade någon fungerande radio. Teamet använde då depåtavlan men det krävdes, fem varv senare, att en mekaniker satte ut ”lollipopspaden” halvvägs ut i banan innan han uppfattade att man ville ha in honom i depån. Celis Jr fick av teamet möjligheten att göra några snabba varv mot slutet av dagen med mjuka däck och gissningsvis en lätt bil vilket räckte för 5:e tid.

Force India-föraren var en av tre som gjorde sin bästa tid på soft, de övriga två var Jenson Button och Pascal Werhlein. Lite förvånande att Mclaren valde att göra så, om det var ett marketingknep vet jag inte men går det inte fortare än de visade idag så har man rätt mycket kvar att göra innan man är ett toppteam igen. Självklart har Mclaren gjort framsteg och man gjorde idag fler varv under under hela försäsongen förra året och bara det är ett rejält fall framåt. Button sa till mig att han märkte en stor skillnad när det gäller bilens ERS men att han fortfarande är osäker på hur bra totalpaketet är jämfört med konkurrenterna.

Sauber kör som enda team med förra årets bil under den första testen i Barcelona

Sauber kör som enda team med förra årets bil under den första testen i Barcelona

Sauber kör som sagt sin gamla bil denna första test och man ägnade sig under dagen åt att pröva en massa inställningar på bilen, där en del går att använda på den nya bilen. I övrigt handlade det om att samla data om däck men också för Marcus Ericsson att köra av sig lite rattrost. Förutom en lite sen start efter ett mindre problem med bilen rullade det på utan problem. Marcus själv var framförallt nöjd med den egna känslan i kroppen där vinterns träning visade sig ha gjort stor nytta.

Depåns nya team, Haas F1, hade en ok första dag enligt Romain Grosjean som körde idag, faktiskt bättre än vad de själva hade förväntat sig. Ett ganska allvarligt missöde råkade man dock ut för när framvingen havererade i hög fart på startrakan i över 300km/tim. Vingen lossnade och åkte in under bilen vilket hade kunnat resultera i en allvarlig krasch. Dessbättre hände inget allvarligt men teamet tog det på största allvar och höll bilen i garaget under långt tid under eftermiddagen till man verkligen förstod varför vingen gav vika och kunde åtgärda detta. Nu kom bilen ut igen en god stund efter lunch och det ska inte vara någon risk för fortsatt körning i morgon.

Det blev en tuff start för Jolyon Palmer och hans Renault

Det blev en tuff start för Jolyon Palmer och hans Renault

Renault var ett annat team många var nyfikna på inför testerna, det nya fabriksteamet i Formel 1. Det blev ingen bra första dag med en strulande växellåda som spökade och höll bilen i garaget större delen av dagen. Jolyon Palmer kunde inte heller påstå att han fick någon större känsla för hur bra den nya bilen är, som är en evolution av fjolårets Lotus.

Den andre rookien, av dem som ska tävla denna säsong, Pascal Wehrlein fick också spendera mycket tid i garaget men under eftermiddagen blev det ändå lite körning och årets bil är en klar förbättring mot fjolårets och skam vore det annars. Manor (Marussia) körde ju 2015 med en 2014-bil och dessutom en överviktig 2014 Ferrari-motor. I år är den ny bil, även om den inte är den mest avancerade på gridden, och dessutom med den erkänt starka Mercedesmotorn och ska vara minst 3 sekunder snabbare än föregångaren. Pascal Wehrlein gjorde en bra jobb idag och hade till slut 9:e tid efter ett skapligt varv på soft.

I morgon fortsätter testerna och då är bloggen tillbaka igen med LIVE-rapportering från kl 09.00, hoppas lika många hänger med då som det var idag, ett härligt intresse från alla er som kommenterat under dagen.

Resultat dag 1 Barcelona

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m24.939s - 69 M
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m25.409s 0.470s 156 M
3 Daniel Ricciardo Red Bull/TAG Heuer 1m26.044s 1.105s 87 M
4 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m26.091s 1.152s 80 M
5 Alfonso Celis Force India/Mercedes 1m26.298s 1.359s 58 S
6 Jenson Button McLaren/Honda 1m26.735s 1.796s 84 S
7 Carlos Sainz Toro Rosso/Ferrari 1m27.180s 2.241s 55 M
8 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m27.555s 2.616s 88 M
9 Pascal Wehrlein Manor/Mercedes 1m28.292s 3.353s 54 S
10 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m28.399s 3.460s 31 M
11 Jolyon Palmer Renault 1m29.356s 4.417s 37 M
Hastighet sektor 1
1 RICCIARDO 281.2
2 VETTEL 279.0
3 BUTTON 279.0
4 CELIS 276.2
5 BOTTAS 275.5
6 WEHRLEIN 271.3
7 GROSJEAN 270.0
8 ERICSSON 270.0
9 HAMILTON 270.0
10 PALMER 266.6
11 SAINZ 179.7
Hastighet sektor 2
1 CELIS 279.7
2 HAMILTON 269.3
3 BOTTAS 269.3
4 BUTTON 268.6
5 ERICSSON 265.3
6 VETTEL 263.4
7 SAINZ 262.7
8 GROSJEAN 260.2
9 RICCIARDO 255.3
10 PALMER 255.3
11 WEHRLEIN 255.3
Hastighet mål
1 HAMILTON 288.0
2 BOTTAS 286.4
3 CELIS 285.7
4 ERICSSON 283.4
5 VETTEL 281.9
6 WEHRLEIN 281.2
7 RICCIARDO 278.3
8 BUTTON 278.3
9 SAINZ 276.9
10 PALMER 276.2
11 GROSJEAN 272.7
Topphastighet
1 BOTTAS 338.5
2 ERICSSON 336.4
3 CELIS 336.4
4 HAMILTON 334.3
5 WEHRLEIN 331.2
6 RICCIARDO 325.3
7 PALMER 325.3
8 VETTEL 324.3
9 BUTTON 324.3
10 GROSJEAN 320.4
11 SAINZ 226.4