Renault tillbaka i Formel 1 som fabriksteam…

Renault tillbaka som fabriksteam i Formel 1, senast det begav sig 2010 körde Robert Kubica

Renault tillbaka som fabriksteam i Formel 1, senast det begav sig 2010 körde Robert Kubica

Har varit en nyhetstät vecka med möte i World motorsport council, Renault tillbaka i F1 som fabriksteam och tre svenskar i elden under GP2-testerna i Abu Dhabi.

Om vi börjar med Renault så var det nästan 10 veckor sedan den franska tillverkaren skrev ett s k ”letter of intent” att köpa Lotus. Sedan dess har ryktena gått fram och tillbaka om affären skulle gå i lås eller inte men igår kom alltså bekräftelsen att Renault är tillbaka som fabriksteam i Formel 1, affären var genomförd. Fortfarande är det en hel del detaljer innan allt är helt klart men det formella beslutet är taget även om det dröjer någon/några veckor innan alla aktier är överförda helt och hållet. Det som var käpphästen i hela den här historien var hur mycket pengar som Renault skulle ha rätt till som fabriksteam där fransmännen ville ha tillbaka sin gamla status istället för att ta över den rätt till pengar som Lotus haft. Det handlar om rätt stor skillnad och jag förstår att Renault har varit stenhårda i den förhandlingen. Efter vad jag kunnat läsa mig till så nåddes en kompromiss i Abu Dahbi där Renault får tillbaka sin gamla status, man får även förskottsbetalt för de kommande sex åren men har i gengäld lovat att inte lämna Formel 1 förrän tidigast 2024.

Personligen tycker jag detta är ett mycket bra besked för Formel 1 som får en ytterligare stor och stark aktör på banan och Renault gör ingen hemlighet av att målet är att vinna även om man inser att det kommer ta lite tid. Sett till hur Renault har lyckats historiskt finns ingen anledning att tvivla på att målsättningen kan komma att hålla. Det som också blir spännande att följa är hur man tänker agera på förarmarknaden. Nästa års uppställning med Pastor Maldonado och Jolyon Palmer känns inte som den starkaste tänkbara och jag gissar att en och annan förarmanager nu börjar vädra morgonluft för någon av sina adepter inför 2017. Undrar när de första ryktena om en flytt för Fernando Alonso startar?

Senaste gången Toro Rosso körde med Ferrarimotor var säsongen 2013. Beslutet i WMSC att tillåta fjolårsmotorer nästa säsong gör att Toro Rosso eventuellt kör Ferrarimotor igen nästa säsong

Senaste gången Toro Rosso körde med Ferrarimotor var säsongen 2013. Beslutet i WMSC att tillåta fjolårsmotorer nästa säsong gör att Toro Rosso eventuellt kör Ferrarimotor igen nästa säsong

Som jag nämnde har det tagits en del avgörande beslut i World Motor sport Council (WMSC), bl a har FIA beslutat att ge Bernie Ecclestone och Jean Todt (FIA president) mandat att ge rekommendationer och ta beslut i nyckelfrågor för Formel 1. En extremt luddig formulering som jag inte förstår riktigt vad den betyder. Men jag antar att man vill minska käbblet och öka möjligheten att ta viktiga beslut utan att alla är överens hela tiden. FIA och Formel 1 har haft en tendens att fastna lite när det gäller viktiga frågor och detta kan vara ett sätt att få lite snurr. WMSC beslutade också att det blir tillåtet för en motortillverkare att återhomologera en motor, d v s det blir tillåtet, för de team som så önskar, att köra en fjolårsmotor. Det betyder i praktiken att Toro Rosso troligen kör med Ferraris 2015-motor under nästa säsong. Nästa års kalender fastställdes också med frågetecken fortfarande kring USA:s GP där den amerikanska arrangören fortfarande inte betalt för årets race.

Här är Formel 1 kalendern 2016

March 20 – Australia

April 3 – Bahrain

April 17 – China

May 1 – Russia

May 15 – Spain

May 29 – Monaco

June 12 – Canada

June 19 – Europe (Baku)

July 3 – Austria

July 10 – Britain

July 24 – Hungary

July 31 – Germany

August 28 – Belgium

September 4 – Italy

September 18 – Singapore

October 2 – Malaysia

October 9 – Japan

October 23 – USA

October 30 – Mexico

November 13 – Brazil

November 27 – Abu Dhabi

Pirelli kommer med en ny femte gummiblandning (Ultrasoft) till 2016 samtidigt som teamen får välja mellan tre olika däcktyper nästa säsong

Pirelli kommer med en ny femte gummiblandning (Ultrasoft) till 2016 samtidigt som teamen får välja mellan tre olika däcktyper nästa säsong

Det beslut som kommer få störst påverkan racingen nästa säsong gällde däcken där det nu bestämts att Pirelli kommer att nominera tre gummiblandningar till varje race som teamen får välja två utav. Det blir dock lite komplicerat när man tittar i detalj på vad detta innebär i praktiken. T ex är det så att inom teamen får förarna välja olika, det är också så att i Q3 kommer alla 10 bilarna att köra den mjukaste blandningen även om man inte valt att tävla på den. Av de 13 set som finns tillgängliga varje helg väljer Pirelli ut två set däck varav ett måste användas i racet, man väljer även ut ett set av den mjukaste blandningen som enbart får användas i Q3. Förarna måste köra racet på två av de tre gummiblandningarna där en utav gummityperna är vald av Pirelli. Hänger ni med? Större frihet och möjlighet att välja mer aggressivt för förarna men verkligen under kontrollerade former. Gissar att Pirellis advokater har funderat länge på hur reglerna ska formuleras och hur man ska göra för att inte kunna hållas ansvarig om något går snett när ett team ”goes bananas” med sina val. Kul ändå att förarna inom teamen kan välja olika och att valen hålls hemliga till två veckor innan det race som valet gäller. Tror dock inte att blir hemligt inom ett team hur man väljer om nu förarna har olika åsikter om vad som passar bäst. Kan inte garantera att jag förstått reglerna till 100 procent men jag tror jag är ganska nära sanningen. Romain Grosjean sa att han är glad han har en ingenjör som förhoppningsvis förstår reglerna för han själv hade svårt att ta in vad det handlar om. SKY kommentatorn och förre Formel 1-föraren Martin Brundle trodde han behövde hela 2016 för att begripa. Bra jobbat Pirelli!

Om vi ser på hur de nya däckreglerna kommer att påverka racen så tror jag faktiskt att det kan bli lite annorlunda startuppställningar under nästa år och de stora teamen måste försöka förutse på vad mittfältet och teamen längre ner väljer för att inte riskera för dåliga startpositioner. Rent hypotetiskt, säg att Ferrari väljer Soft och Medium i t ex Kina men där Supersoft finns som extra tillval och där flera team, normalt bakom Ferrari, chansar lite med sina val och kan kvala på Supersoft redan i Q1 och Q2 så kan detta t ex betyda att Ferrari inte klarar att gå till Q3. Det kan få konsekvenser helt klart, samtidigt så kommer för aggressiva val av team som chansar att kosta i racet och ordningen blir väl i slutändan återställd men kanske för, i detta fall, Ferrari på bekostnad av att Mercedes, som kanske tog sig till Q3 och startade längst fram, sprintade iväg i början av racet. Krångligt exempel men jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter. Detta är givetvis applicerbart över hela gridden och Ferrari – Mercedes var bara som ett exempel.

Tre svenskar har som sagt deltagit vid GP2-testerna i Abu Dhabi under veckan och de rapporter jag fått är förhållandevis positiva där alla tre gjort vad man kan förvänta sig. Den som stirrar sig blind på tiderna tror jag får en lite skev bild men helt missvisande är det inte. Tråkigt för Felix Rosenqvist att det blev en avåkning under sin andra och sista dag, enligt ett pressmeddelande från Felix så var det gashäng som var orsaken och detta fick till följd att Rosenqvist aldrig fick chansen på nya däck, tråkigt när varje varv räknas och där behovet att visa upp sig är stort. Jimmy Eriksson och Gustav Malja ska köra även den tredje testdagen medan Felix Rosenqvist som sagt är klar för denna gång. Jimmy Eriksson hade elfte tid under dag 2 och var bästa rookie vilket verkligen får anses var ett gott resultat, även Gustav Malja fortsätter att förbättra sig och har enligt rapporterna bra koll på hur bilen ska köras i racerrim men har fortfarande lite att jobba med när det gäller kval och ett snabbt varv på nya däck. Efter denna test, som alltså avslutas idag, så går förarna in i en intensiv period där det handlar om att försöka hitta de ekonomiska förutsättningar som behövs för att säkra en plats på gridden nästa säsong, en för många väldigt tuff uppgift.