Sista helgen med gänget och glädjande svenska besked i GP2…

Fantatiska Yas Marina Circuit är inte bara platsen för säsongsfinalen i Formel 1 utan även där GP2 testar nya förare direkt efter GP:t

Fantatiska Yas Marina Circuit är inte bara platsen för säsongsfinalen i Formel 1 utan även där GP2 testar nya förare direkt efter GP:t

Sista tävlingshelgen för säsongen har dragit igång i Abu Dhabi och det är lite märklig känsla i kroppen. Jag har verkligen levt Formel 1 i år och faktum är att det inte känns så fantastiskt länge sedan jag bevakade försäsongstesterna i Jerez och Barcelona. Nu har vi dock kommit till vägs ände och även om mästerskapen är avgjorda så ser jag fram mot en bra tävlingshelg med, förhoppningsvis, bra racing.

Felix Rosenqvist är klar för GP2-tester och är redan på plats i Abu Dhabi

Felix Rosenqvist är klar för GP2-tester och är redan på plats i Abu Dhabi

Glada besked kom under förmiddagen också angående Felix Rosenqvists framtid där det nu är klart att han blir tredje svensk under GP2 testerna nästa vecka. Sedan tidigare är det klart att både Jimmy Eriksson och Gustav Malja kommer att delta, båda kör bl a två dagar för Arden. Felix Rosenqvist kommer, inte helt förvånande, att köra för Prema som Felix vann årets F3-mästerskap med och även Macaus GP. Vilken och hur många testdagar det blir för Felix i GP2-bilen är dock inte klart ännu.

Tre svenskar klara för GP2-test är extremt kul och ett ytterligare bevis på att svensk Formel-bilsracing just nu är väldigt stark. Att alla tre även kommer att tävla i GP2 nästa säsong är mer osäkert, minst en tror jag det blir eventuellt två men knappast alla tre. Det hela är givetvis en fråga om ekonomi och ska man ge sig på GP2 måste man verkligen vara klar över vad det ska leda till framåt annars riskerar en sådan säsong bara leda till stora skulder eller ett gigantiskt håll i någon sponsor/investerares plånbok. Som GP 2 numera ser ut är det väldigt sällan, för att inte säga aldrig, någon är i topp redan första året vilket innebär att om man ska ha nytta av körning på denna nivå måste pengar också finnas för en fortsättning. Att köra ett år och bli typ 15-20 i mästerskapet är inget som man direkt kan spinna vidare på i karriären, en hård och lite cynisk syn på saker och ting men också realistisk.

Jimmy Eriksson, här i Bahrain förra helgen, och Gustav Malja är de övriga två svenskarna som ska testa GP2 nästa vecka

Jimmy Eriksson, här i Bahrain förra helgen, och Gustav Malja är de övriga två svenskarna som ska testa GP2 nästa vecka

Bäst förutsättningar för en satsning i GP2 ser Gustav Malja ut att ha med, som jag förstått det, en hyggligt stabil ekonomisk grund att stå på, Jimmy Eriksson har kört tre år i GP3 och därmed visat att uthålligheten finns men GP2 är ett rejält steg uppåt ekonomiskt, kanske för stort. För Felix Rosenqvist är det nog väldigt mycket upp till att Prema (och ägaren Lawrence Stroll) vill ha honom i teamet den första säsongen, på denna nivå för teamet, till ett skäligt pris och att det går så bra att det blir naturligt med ett andra år också, då tillsammans med Lance Stroll som ska göra ett år till F3 vid sidan av sin nya roll som utvecklingsförare i Williams. Detta är min egen spekulation utan av ha alla fakta kring respektive satsning men i mina ögon en rimlig bedömning. Jag kommer dock att hålla alla tummar som finns för att vi kan ha alla tre till start 2016.