Den riktiga dramatiken infann sig aldrig i dagens Belgiska GP, åtminstone inte när det gäller segern. Lewis Hamilton skaffade sig direkt övertaget när han tog starten samtidigt som Nico Rosberg, som han själv sa, totalt brände sin. När Hamilton även stod emot Perez attack i slutet på Kemmelrakan på första varvet var saken i praktiken klar. Nico Rosberg kämpade sig visserligen starkt upp på andra plats igen men hade sedan inget mer att ge. Hamilton drygar ut sin ledning till 28 poäng och var idag högst upp på pallen för 39:e gången i karriären och är även lika med Ayrton Senna i antal pallplatser i karriären med 80. Vinner han även de två kommande loppen är han även lika med Senna när det gäller antal vinster i förhållande till starter 40/161.
Bakom Mercedes hände desto mer och mest dramatiskt blev ju kampen om sista pallplatsen som en, efter loppet, mycket rörd Romain Grosjean till slut bärgade. Ferrari och Sebastian Vettel chansade på en enstoppare och en 29 varv avslutande stint på medium, det blev tjugosju och ett halvt varv sen gav vänster bakdäck upp och exploderade ut på Kemmelrakan. Vettel själv tyckte inte teamet varit för giriga, istället tyckte han det var helt oacceptabelt att däcket gick sönder på det sätt det gjorde, 200 m tidigare och det hade blivit en allvarligt krasch istället, som han uttryckte det. Man kan se det från båda håll, aldrig bra att däcken går sönder sådär men samtidigt kan man inte köra dem för långt över gränsen. Pirellis Paul Hembery sa efter loppet att rekommendationen på förhand var två eller tre stopp och att det fanns skäl för detta. I övrigt ville han inte utveckla saken vidare i media.
Det man kan ifrågasätta är möjligen om däck ska explodera på det här sättet även om det är extremt slitet men samtidigt måste nog teamen ta Pirellis råd på allvar även om det betyder att man, som i Ferraris fall denna gång, missat möjligheten att köra om den sista pallplatsen, inte minst för att inte riskera sina egna förares säkerhet. Gissar att detta kommer att diskuteras vidare och en direkt konsekvens skulle faktiskt kunna bli att Pirelli sätter en maxgräns på hur länge man får köra däcken på högfartsbanor av t ex SPA och Monzas karaktär.
En försvårande omständighet för Pirelli är även att Nico Rosberg också råkade ut för ett spektakulärt däckshaveri på träningen. Då var det på däck som inte hade gått lika långt som Sebastian Vettels idag. Pirelli menade att den troliga orsaken för den däckexplosionen var yttre påverkan då inga skador hittats på några andra däck. Det var dock mer resultatet av uteslutningsmetoden snarare än att man faktiskt hade fakta att backa upp det påståendet med då däcket var för förstört för att kunna undersöka närmare.
Tillbaka till Grosjean en stund då som alltså var tillbaka på pallen igen för första gången sedan USA:s GP 2013. En enastående prestation då han efter ett extremt bra kvalvarv ändå flyttades ner fem platser efter byte av växellåda. Dessutom grymt bra att göra det på samma bana som 2012 renderade i ett lopps avstängning efter den allvarligt kraschen direkt efter start den gången.
Sergio Perez följde också upp sitt fina kval med en stark insats och var femma i mål. Själv trodde han att chansen fanns på en pallplats men det visade sig vara en övermäktig uppgift men femte plats är verkligen gott nog.
Framför sig i mål hade Sergio Perez Daniil Kvyat som visade att han behåller storformen. Hans avslutande omkörningar på, mot konkurrenterna, relativt fräscha mjuka däck höll hög klass. Jag förstår att han var lite stressad när teamet höll honom ute länge på den andra stinten vilket gjorde att han föll tillbaka en hel del på den sista. Starkt att inte förivra sig i det läget och istället lugnt och metodiskt jobba sig ikapp.
Några ord också om Max Verstappen som fortsätter att köra fort, dock ibland lite över gränsen. Omkörningen av Felipe Nasr var riktigt vass även om en sådan kräver samarbete från den som blir omkörd. Jag själv trodde inte det skulle gå vägen med Verstappens landsman Daniel De Jongs våldsamma krasch på samma ställe i GP2 i färskt minne. Det är väldigt små marginaler mellan en bejublad omkörning och en allvarlig krasch och denna gång gick det vägen. Verstappens team valde också en aggressiv strategi på slutet med skapligt fräscha mjuka däck jämfört mot konkurrenterna och han satte allt på ett kort uppe i Le Combes mot slutet på Kimi Räikkönen för sjunde plats. Den omkörningen gick sånär vägen men slutade med att han kom lite för djupt in i kurvan och sånär tappade bilen helt.
Det är små marginaler mellan ”zero och hero” och jag gissar att Max Verstappen kommer att fortsätta köra som han gör även i fortsättningen, åtminstone till något allvarligt ev inträffar. Vill dock understryka att jag håller med många om att han är en extrem stor talang men att han ibland, i lite övermod, försöker sig på grejer som är väl svåra att klara av och som, om oturen är framme, kan bli väldigt farliga. Det är lätt att hemma i soffan tycka hans körning är utmanande och häftig men jag är inte lika säker på att konkurrenterna är av samma åsikt. Man kan väl säga att det märks att han närmast kommer från Formel 3.

Farten finns inte riktigt hos Sauber men tillförlitlighet och därför ny VM-poäng för Marcus Ericsson
Marcus Ericsson och Sauber visade återigen att man har blivit duktiga på att plocka upp bitarna från de övriga teamen när det gäller ströpoängen. Fartmässigt är Sauberbilen inte närheten av ta poäng men det handlar som bekant om att ta sig hela vägen till målflagg. Flera snabbare bilar som fick bryta redan innan start gjorde att en elfte plats var så långt man nådde på ren fart, när sedan Sebastian Vettel tvingades bryta så var en ny VM-poäng ett faktum. Den nya motoruppdateringen inför denna tävling var inte tillräcklig för att närma sig mittfältet nämnvärt vilket nog var en ganska stor besvikelse för teamet, nu får man istället ställa hoppet till den chassiuppdatering som är på gång inför Singapores GP. Personligen håller jag ner förväntningarna en aning, det är en sak att producera nya delar baserat på vindtunnel och data, en helt annan att få det att fungera i verkligheten. Något måste man dock göra annars blir det att fortsätta åka lite ingenmansland med, som det ser ut just nu, enbart Mclaren och Manor bakom sig.
Sett till Marcus Ericssons personliga insats så var den på topp. Så snabb som man kan förvänta sig i den bilen och ganska klart före sin teamkamrat i både kval och race. Bara att bygga vidare på detta moment och ta med sig det positiva till nästkommande tävling till att börja med.
Resultat Belgiens GP
Pos | Driver | Car | Gap |
---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h23m40.387s |
2 | Nico Rosberg | Mercedes | 2.058s |
3 | Romain Grosjean | Lotus/Mercedes | 37.988s |
4 | Daniil Kvyat | Red Bull/Renault | 45.692s |
5 | Sergio Perez | Force India/Mercedes | 53.997s |
6 | Felipe Massa | Williams/Mercedes | 55.283s |
7 | Kimi Raikkonen | Ferrari | 55.703s |
8 | Max Verstappen | Toro Rosso/Renault | 56.076s |
9 | Valtteri Bottas | Williams/Mercedes | 1m01.040s |
10 | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | 1m31.234s |
11 | Felipe Nasr | Sauber/Ferrari | 1m42.311s |
12 | Sebastian Vettel | Ferrari | Tyre |
13 | Fernando Alonso | McLaren/Honda | 1 Lap |
14 | Jenson Button | McLaren/Honda | 1 Lap |
15 | Roberto Merhi | Marussia/Ferrari | 1 Lap |
16 | Will Stevens | Marussia/Ferrari | 1 Lap |
- | Carlos Sainz | Toro Rosso/Renault | Retirement |
- | Daniel Ricciardo | Red Bull/Renault | Retirement |
- | Pastor Maldonado | Lotus/Mercedes | Retirement |
- | Nico Hulkenberg | Force India/Mercedes | Not started |
DRIVERS’ CHAMPIONSHIP:
Pos | Driver | Points |
---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | 227 |
2 | Nico Rosberg | 199 |
3 | Sebastian Vettel | 160 |
4 | Kimi Raikkonen | 82 |
5 | Felipe Massa | 82 |
6 | Valtteri Bottas | 79 |
7 | Daniil Kvyat | 57 |
8 | Daniel Ricciardo | 51 |
9 | Romain Grosjean | 38 |
10 | Max Verstappen | 26 |
11 | Sergio Perez | 25 |
12 | Nico Hulkenberg | 24 |
13 | Felipe Nasr | 16 |
14 | Pastor Maldonado | 12 |
15 | Fernando Alonso | 11 |
16 | Carlos Sainz | 9 |
17 | Marcus Ericsson | 7 |
18 | Jenson Button | 6 |
19 | Roberto Merhi | 0 |
20 | Will Stevens | 0 |
CONSTRUCTORS’ CHAMPIONSHIP:
Pos | Constructor | Points |
---|---|---|
1 | Mercedes | 426 |
2 | Ferrari | 242 |
3 | Williams/Mercedes | 161 |
4 | Red Bull/Renault | 108 |
5 | Lotus/Mercedes | 50 |
6 | Force India/Mercedes | 49 |
7 | Toro Rosso/Renault | 35 |
8 | Sauber/Ferrari | 23 |
9 | McLaren/Honda | 17 |
10 | Marussia/Ferrari | 0 |