UPPDATERAD: Bra fart men också en rejäl krasch för Marcus Ericsson i Belgien…

En annars bra dag slutade tyvärr med en rejäl krasch för Marcus Ericsson

En annars bra dag slutade tyvärr med en rejäl krasch för Marcus Ericsson

Första dagen inför Belgiens GP blev händelserik med flera allvarliga incidenter där Marcus Ericsson stod för den värsta. I hög fart, genom kurva 11, kom Marcus ut på konstgräset och tappade kontrollen över bilen som fortsatte över den asfalterade avåkningszonen in i däckbarriären med en hård smäll och stora skador på bilen som följd. Dessbättre klarade sig Marcus Ericsson själv från några skador, mer oroande är vad som eventuellt hänt med den nya motorn från Ferrari som så här långt varit en lovande förbättring på bilen.

Marcus Ericsson hade precis börjat en ny stint när det blivit grönt ljus efter incidenten med Nico Rosberg, som åkte av en stund tidigare med ett bakdäck som exploderade, och jag har precis fått veta att han åkte ut igen efter att teamet monterat andra vingar med lägre downforcenivå. Detta är absolut inget försvar men ev en förklaring till varför avåkningen skedde, i slutändan är det föraren som har ansvaret för att köra inom ramen för det tillgängliga greppet. Det var ändå synd, för dagen, eller snarare det andra träningspasset, hade så långt sett så bra ut där båda Sauberbilarna för första gången på länge hade fart för topp 10 vilket är mycket lovande för resten av helgen.

Helt uppenbart är den nya Ferrarimotorn en klar förbättring och det är som sagt lite oroande att Marcus nu kraschade med just den monterad på bilen. Finns stor risk att den tagit skador och detta kan bli ett stort bakslag inför resten av helgen. Låt oss dock avvakta och se vad rapporterna kring detta blir senare under kvällen.

Har precis haft lite kontakt med SPA och glädjande nog är rapporten att Marcus Ericssons motor är ok.

Marcus Ericsson var dock inte ensam om att köra av, Lotus Pastor Maldonado snurrade av på FP1 och Nico Rosberg var med om en allvarlig händelse när höger bakdäck helt plötsligt exploderade i hög fart genom en av banans snabbaste kurvor, Blanchimont. På reprisbilderna ser man att däcket hade en skada på innerskuldran en stund tidigare vilket senare resulterade i att däcket gav upp helt och hållet mot slutet av varvet. Bara tur att inget allvarligare hände än att Rosberg kanade okontrollerat på den asfalterade avåkningszonen innan bilen till slut stannade utan att slå i något.

Nico Rosberg råkade ut för ett allvarligt tillbud när hans ena bakdäck exploderade i hög fart

Nico Rosberg råkade ut för ett allvarligt tillbud när hans ena bakdäck, i hög fart, exploderade.

Däcken utsätts för stora påfrestningar på den här banan och kort innan Rosbergs incident rapporterade Kimi Räikkönen om blåsor på innerskuldran på sitt vänstra framdäck. Pirelli kommer givetvis att noga undersöka vad som kan ha varit anledningen till främst Rosbergs däckshaveri men säkert också anledningen till blisterskadorna (blåsor p g a överhettning) på Kimis framdäck. Intressant är att nu efteråt kommer rapporter om att teamen fått varningar om att respektera de nivåer som Pirelli satt upp för cambervinkel och däcktryck. Vilket, om de inte respekterats, absolut kan vara en anledning till både Rosbergs och Räikkönens respektive problem. Detta är dock inte på något sätt bekräftat som orsak till haveriet och blisterproblemen.

Rent fartmässigt var det inte helt oväntat Mercedes som hade övertaget med Nico Rosberg 3 tiondelar före Lewis Hamilton. Red Bull öppnade också denna helg på ett bra sätt med 3:e och 4:e tid, lite överraskande får man ändå säga med tanke på hur viktig motorn är på denna bana och den omvittnat hästkraftsvaga Renaultmotorn i Red Bullbilen.

Ferrari var 5.a och 10:a med Räikkönen resp. Vettel men där tror jag det finns marginal att vara betydligt högre upp under lördag och söndag. Williams bör också ha ett paket mer kapabelt än 14:e och 16:e plats som var resultatet för Valtteri Bottas och Felipe Massa.

Ingen vidare fart för Mclaren trots ny uppdaterad motor

Ingen vidare fart för Mclaren trots ny uppdaterad motor

Mclaren visade ingen vidare fart trots en ny uppdaterad motor från Honda. Kommentarerna från förarna antydde att det verkade var problem med att få den återanvända energin att räcka till över hela varvet. Den nya Honda-motorn såg inte heller speciellt körbar ut med rejält hjulspinn för främst Fernando Alonso vid ett flertal tillfällen under träningarna. Mclaren har bestämt sig för att byta motor inte mindre två gånger denna helg vilket innebär att Fernando Alonso och Jenson Button tvingas starta längst bak i söndagens race. Detta är dock den enda bestraffningen då ytterligare tidstillägg numera är borttaget då det ansågs vara ett alltför hårt straff. Nu under eftermiddagen blev det också klart att Max Verstappen flyttas ner 10 platser för nyttjande av en 6:e motor

Resultat FP2 Belgiens GP

Pos Driver Car Time Gap Laps
1 Nico Rosberg Mercedes 1m49.385s - 19
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m49.687s 0.302s 23
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m50.136s 0.751s 15
4 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1m50.399s 1.014s 18
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1m50.461s 1.076s 23
6 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1m50.461s 1.076s 21
7 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 1m50.489s 1.104s 21
8 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m50.709s 1.324s 18
9 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 1m50.928s 1.543s 24
10 Sebastian Vettel Ferrari 1m50.940s 1.555s 23
11 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m50.971s 1.586s 21
12 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1m51.037s 1.652s 24
13 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1m51.117s 1.732s 25
14 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1m51.250s 1.865s 25
15 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 1m51.317s 1.932s 16
16 Felipe Massa Williams/Mercedes 1m51.588s 2.203s 26
17 Jenson Button McLaren/Honda 1m51.854s 2.469s 16
18 Fernando Alonso McLaren/Honda 1m52.570s 3.185s 14
19 Will Stevens Marussia/Ferrari 1m54.065s 4.680s 17
20 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 1m54.253s 4.868s 14