Hamilton överlägsen i Budapest…

Lewis Hamilton var helt överlägsen i dagens kval till Ungerns GP

Lewis Hamilton var helt överlägsen i dagens kval till Ungerns GP

Ingen skräll att Lewis Hamilton skulle ta pole i dagens kval till Ungerns GP, men sättet han gjorde det på imponerade lite extra, åtminstone på mig. Hamilton var helt överlägsen och självklart har han en bil som är bättre än alla andras men han klädde verkligen av sin teamkamrat idag och Rosberg kör trots allt med samma överlägsna material. Jag tror dessutom att just Hungaroring är en bana som passar Lewis Hamilton lite extra, sväng i sväng där han, full av självförtroende, kan kasta in bilen i svängarna på ett fantastiskt sätt. Hans kommentar efteråt på presskonferensen vars också rätt talande när han beskrev känslan idag som något som liknande när han körde gokart med ”super sticky tires”.  Min uppfattning är att endast ett snöskred kan stoppa Lewis Hamilton från att vinna Ungerns GP en femte gång i morgon.

Ingen skräll heller att Sebastian Vettel var ”best of the rest” men att Red Bull skulle vara närmaste utmanare var ändå en liten överraskning. Jag hade känslan av att farten från Ricciardo och Kvyat under träningarna var lite smickrande men under kvalet visade åtminstone Ricciardo att så inte var fallet. Australiensaren var bara några hundradelar från att vara den som låg närmast de omöjliga Mercedesbilarna.

Daniel Ricciardo och Red Bull gjorde idag sitt bästa kval på mycket länge

Daniel Ricciardo och Red Bull gjorde idag sitt bästa kval på mycket länge

Kan bli en riktigt bra fight om den sista pallplatsen i morgon mellan flera team med kapacitet att utmana varandra. Williams går inte heller att räkna bort och därmed har vi åtminstone 6 bilar som kan vara med och slåss om sista steget på pallen.

Efter en riktigt långsam helg fram till kvalet hade jag små förhoppningar på att Sauber skulle ha någon chans att ta sig vidare till Q2. Både Nasr och Ericsson har haft stora problem med överhettning av däcken och när avståndet var så stort som 7 tiondelar på sista träningen kändes det lite hopplöst. Men till kvalet så hade man uppenbart hittat något som delvis löste problemet, åtminstone temporärt och över ett varv. Sauber var till slut bara två tiondelar från avancemang till Q2 vilket ändå var ett stort steg åt rätt håll.

Trots att själva resultatet blev en besvikelse var prestationen på topp för Marcus Ericsson

Trots att själva resultatet blev en besvikelse var prestationen på topp för Marcus Ericsson

När jag träffade Marcus Ericsson efteråt var han självklart inte nöjd med 17:e tid men menade samtidigt att han gjort ett av sina bästa kval i Formel 1 så här långt sett till de förutsättningar han har just nu. Arbetet som Marcus och hans ingenjör Erik gjort när det gäller känslan över ett varv börjar nu bära frukt och idag var det tredje gången på fyra race som Ericsson kvalat bättre än Felipe Nasr. Marcus sa till mig att hans snabbaste varv i Q1 var absolut max vad Sauberbilen klarar just nu och hade han då ändå blivit slagen av Felipe Nasr så sa han uppriktigt att han inte visste vad mer han kan göra. Dessbättre behövde han inte fundera på det eftersom varvtiden räckte för att vara snabbast i teamet.

Resultat kval Ungerns GP

Pos Driver Car Gap
1 Lewis Hamilton Mercedes 1m22.020s
2 Nico Rosberg Mercedes 0.575s
3 Sebastian Vettel Ferrari 0.719s
4 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 0.754s
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1.000s
6 Valtteri Bottas Williams/Mercedes 1.202s
7 Daniil Kvyat Red Bull/Renault 1.312s
8 Felipe Massa Williams/Mercedes 1.517s
9 Max Verstappen Toro Rosso/Renault 1.659s
10 Romain Grosjean Lotus/Mercedes 2.161s
11 Nico Hulkenberg Force India/Mercedes 1.806s
12 Carlos Sainz Toro Rosso/Renault 1.849s
13 Sergio Perez Force India/Mercedes 2.441s
14 Pastor Maldonado Lotus/Mercedes 2.589s
15 Fernando Alonso McLaren/Honda -
16 Jenson Button McLaren/Honda 2.719s
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 2.823s
18 Felipe Nasr Sauber/Ferrari 2.977s
19 Roberto Merhi Marussia/Ferrari 5.396s
20 Will Stevens Marussia/Ferrari 5.929s