Dags för Europasäsong…

Till helgen är Marcus Ericsson och alla de andra förarna tillbaka i Barcelona

Till helgen är Marcus Ericsson och alla de andra förarna tillbaka i Barcelona

Europasäsongen i Formel 1 står för dörren med start kommande helg i Barcelona. Spaniens GP brukar vara banan då de flesta teamen påstår sig ha den första rejäla uppdateringen av bilen under säsongen. Detta är dock en sanning med modifikation, det är rätt många år sedan man delade upp säsongen i olika delar då man valde att implementera sina uppdateringspaket. Nuförtiden är detta ett ständigt arbete som aldrig upphör, varje tävling finns det något nytt på bilen, stort eller smått.

Lite beroende på vilken bild man vill ge av teamet så styr det viken typ av kommentarer som kommer inför Europapremiären. I år har Lotus varit tydliga och sagt att man har ett rejält uppdateringspaket medan t ex Carlos Sainz menar att Toro Rosso knappast kommer att ha några större nyheter på bilen överhuvudtaget. Jag tror generellt att vi ska ta allt detta förhandssnack med en nypa salt, Toro Rosso kommer också med nyheter precis som Lotus, det känns som om Lotus vill uppfattas som mer solida ekonomiskt och är därför mer offensiva i sina uttalanden.

Jag träffade idag Marcus Ericsson och frågade givetvis om Sauber har några nyheter till Barcelona och svaret var i princip nej. Sauber har en del småsaker som är nytt på bilen men huvudfokus ligger kommande helg på att få den nya framvingen att fungera. I Bahrain fick inte den nya vingen den positiva påverkan på bilen man hoppats på, till Spaniens GP har vingen därför modifierats lite grann med förhoppning om att den ska passa bättre efter de önskemål som finns.

Sauber har bekräftat att Rafaele Marciello kör FP 1 istället för Marcus i Spanien, något Italienaren skulle gjort redan i Bahrain men där planerna ändrades i sista stund. Är det någonstans det är en något mindre nackdel att behöva vila ett pass så är det nog i Barcelona. Förarna har gjort mängder med varv under försäsongstesterna och vet tämligen väl vad som väntar från bilen, möjligen är det de nya testerna av den modifierade framvingen som kan bli något lidande. Tror dock att tiden är tillräcklig för detta i FP2.

Det som blir intressant i Barcelona är om vi kan se någon skillnad mellan de olika motortillverkarna, om någon kommer med en ny version av sin motor. Detta är dock knappast något som basuneras ut offentligt så lite detektivarbete får det bli nere i Barcelona.

Fick frågan idag, av Viasatsport.se, om jag trodde på att Iran ska kunna bli arrangör av ett F1-lopp i framtiden och jag måste säga att det känns extremt osannolikt. Många menar att det inte är någon skillnad att köra i Iran mot att t ex köra i Bahrain… Men jag hävdar nog att det både politiskt och säkerhetsmässigt känns väldigt långt bort med ett race i t ex Teheran. Men vem vet, får Bernie bara slantarna kanske det blir verklighet. Farligt att vara fördomsfull också mot en nation där det varit så mycket oroligheter tidigare, vet i ärlighetens namn väldigt lite om hur det är i Iran nuförtiden.

Pärlan...

Pärlan…

Just det, blev idag med rallybil.. En Opel Ascona B 1977 års modell. Ägd tidigare av ingen mindre än Marcus Ericsson. Tyckte det var en bra idé att befria honom från denna tingest, vi får väl se hur bra det blir..