Valencia tillbaka på kalendern?

Europas GP på stadsbanan i Valencia var många gånger välbesökt men bjöd sällan på några rafflande lopp

Europas GP på stadsbanan i Valencia var många gånger välbesökt men bjöd sällan på några rafflande lopp

Kollegorna på motorsport.com skriver idag om att Valencia kan vara på väg tillbaka som arrangör för ett Formel 1-lopp. Ett privat Singapore-baserat konsortium vill bl a bygga lyxhotell, kasino, köpcenter och en konsertarena i området där den tillfälliga stadsbanan ligger. Juvelen i projektets krona skulle då bli Formel 1-loppet, denna gång helt och hållet privatfinansierat. Tanken skulle då vara att alternera Formula E och Formel 1 på lite olika varianter av den befintliga stadsbanan.

Stadsbanan i Valencia har, som bekant, tidigare använts för Formel 1. När den presenterades för första gången såg banan ut att ha alla ingredienser för bra racing med bl a två långa raksträckor med efterföljande hårda inbromsningar, som gjort för omkörningar. Tyvärr blev det precis tvärtom. Istället fick vi extremt statiska lopp som sällan ”lyfte” och många började tycka att den bjöd på den minst intressanta racingen under hela säsongen. Tråkiga lopp i kombination med att arrangörerna hade svårt att få ekonomin att gå ihop i ett krisande Spanien gjorde att Valencia ströks från kalendern 2013 och har sedan dess inte återkommit.

Timo Glock innehar varvrekordet i Valencia från 2008

Timo Glock passerar förbi fiskmarkanden i Valencia som blev Formel 1-depå

Personligen håller jag med om att loppen i Valencia aldrig blev någon riktig höjdare, det blev aldrig något spanskt Monaco, det kändes liksom för ödsligt. Mitt starkaste minne från racingen på banan är från säsongen 2010 när Marcus Ericsson tog sin första seger i GP2. Det var i sprintracet med en vilt jagande Giedo van der Garde som ville förbi. Marcus höll dock undan och lyckades vinna med någon sekunds marginal.

Jag har ett annat minne från Valencia där en midsommarafton, för vissa, blev ganska blöt och jobbig ”dagen efter”:). Håller dock den storyns detaljer för mig själv, men kul hade vi..

Tycker annars att anläggningen som sådan är perfekt med den gamla fiskmarknaden som blev depå och där alla andra byggnader finns färdiga då hamnen tidigare varit bas för flera av segelbåtarna i Americas Cup. Tycker inte heller att det var något större fel på banans layout, tror det skulle bli riktigt bra lopp med nuvarande reglemente.

Återstår dock att se om detta är några realistiska planer och som kommer att sjösättas. Alltid när man hör typ ”Singapore-baserat konsortium” så blir man lite misstänksam. Ett annat exempel är det Mellanöstern-Schweiziska konsortium som ”köpte” Caterham förra säsongen – utan att betala en krona. Då tyckte jag och många att Tony Fernandes var en buse (vilket han på många sätt också är, men inte när det gällde själva försäljningen) medan det i själva verket var Collin Kolles som försökte köpa något utan att ha några pengar. Samme Kolles som jag har trovärdiga källor på, låg bakom försöket att överta av Sauber veckan före Australiens GP.