Mellandagsfunderingar…

Kanadas GP var ett av säsongens mest underhållande.

Kanadas GP var ett av säsongens mest underhållande.

God fortsättning, hoppas att julen varit till belåtenhet. För egen del har det varit alldeles utmärkt med lagom mängd mat och umgänge men nu ser jag istället fram emot tiden efter alla helger. Resorna till alla tre försäsongstesterna är bokade och det börjar byggas upp en viss förväntan, ett sug efter racing igen.

Har i mellandagarna haft en del tid att fundera lite på sporten som varit mitt yrke i snart 20 år och fick en liten aha-upplevelse när jag satt och pratade med min systerson om säsongen som varit. Jonas, som han heter, är snart 30 och en bred tv-sportkonsument som har hygglig koll på många sporter, han följer även Formel 1 och har breddtittarens koll på läget. Det som slog mig när jag pratade med honom var att han inte hade en enda kommentar om långsamma bilar, betalförare eller att motorerna låter för lite. Han tyckte tvärtom att säsongen varit riktigt bra med underhållande racing i de lopp han sett (ca hälften) och påtalade att kampen mellan Lewis Hamilton och Nico Rosberg varit grymt underhållande. Utan att detta var någon vetenskaplig undersökning så sa ändå detta samtal mig att det kanske är farligt för Formel 1 att lyssna för mycket på alla som är ”hardcore-fans” som har synpunkter på den väg sporten har tagit. Ta den här bloggen som ett exempel där de flesta som kommenterar har goda eller mycket goda kunskaper om sporten, man ser tydligt var de flestas preferenser finns. Samtidigt så måste alla ha klart för sig att ”hardcore-fansen” är försvinnande få jämfört med de breddtittare som följer Formel 1. Av 100 procent tittare en helg så skulle jag uppskatta att 5-10 procent är sådana som följer allt från fredag till söndag och som samtidigt läser fackmedia på webben eller i tidningar.

Ferrari F2004 är kanske 2000-talets snabbaste hittills Formel 1-bil, fullproppad med förarhjälpmedel

Ferrari F2004 är kanske 2000-talets hittills snabbaste Formel 1-bil..

I början av 2000-talet hade TV4 rättigheterna till Formel 1 och jag hade därför min huvudsakliga arbetsplats på den redaktionen där jag var både reporter och redaktör i de dagliga sändningarna. Jag minns med skräck den attityd som fanns mot Formel 1 där den ständiga frågan var ”vem kommer tvåa bakom Schumacher idag då?”. Jag kommer även ihåg kritiken från både ”hardcore-fansen” och vanliga sporttittare som alla tyckte att det var för tråkiga race, själva tävlingsmomentet fanns liksom inte. Det som däremot fanns var bilar med V10:or med effekt som närmade sig 1000 hästar, helt automatiska växellådor och tractioncontroll. Allt för att det skulle gå så fort som möjligt och det hela peakade under 2004, det år då de flesta varvrekorden slogs. Med andra ord fanns allt det som många nu efterfrågar, men hur bra var racingen? Givetvis fanns även på den tiden guldkorn som någon säkert kan plocka fram men det fanns inga säsonger som den vi t ex hade i år med lopp som Bahrains GP eller Kanadas GP m fl.

Innan jag kapas vid fotknölarna för att jag försvarar det nuvarande reglementet vill jag bara säga att jag också tycker det var häftigt med motorljudet första gången jag kom till Monza 1997 och hörde de högvarviga V10:orna vråla genom parken, jag har ingen avvikande åsikt mot många andra i den frågan även om det inte är helt avgörande för min syn på Formel 1. Jag är väl medveten om att det finns saker att jobba på men jag måste säga att utifrån förutsättningarna så är Formel 1, för mig, en bra produkt just nu (som sportkonsument och inte som journalist). Vad alla dock måste förstå är att det aldrig går att äta hela kakan och samtidigt ha den kvar, det går inte att ha full utveckling på aerodynamiken och samtidigt ha tight racing, det går inte att ha full utveckling på motorerna hela tiden om det ska finnas några team överhuvudtaget och det måste finnas t ex hybridteknik i Formel 1 om motortillverkarna ska vara intresserade (en mycket avgörande faktor för Formel 1 i stort).

Vad jag egentligen vill ha sagt med denna mer eller mindre flummiga utläggning är att jag tror det är viktigt för Formel 1 att även lyssna till breddkonsumenten av Formel 1, kanske t o m viktigare än ta in för mycket av den kritik som kommer från de allra mest insatta.

Det Formel 1 lever av är exponering av varumärken, antingen av av bilmärken eller andra produkter och för att det ska vara en affärside så måste sporten attrahera stora publikskaror, främst från TV. Det som håller på att hända är dock att allt fler tv-kanaler lyfter över Formel 1 i betal-tv för att det helt enkelt inte går att sälja tillräckligt med reklam för att finansiera rättigheten. Med detta följer då självklart sjunkande tittarsiffror och därmed lägre intäkter för teamen i sina sponsorförhandlingar. Detta har då fått till följd att många team tvingas till lite alternativa lösningar finansieringsmässigt för att ha råd att köra vidare, som att låta förarna i allt större grad vara med och finansiera teamen. Inte nödvändigtvis med rena kontanter utan snarare med kontakter till sponsorer. Naturligtvis ingen önskvärd utveckling men ett nödvändigt ont och en utveckling som naturligtvis kommer att avta när möjligheterna för teamen att tjäna pengar på annat sätt ökar igen.

Bernie Ecclestone har en tuff uppgift att lösa när det gäller intäkterna för Formel 1

Bernie Ecclestone har en tuff uppgift att lösa när det gäller intäkterna för Formel 1

Bernie Ecclestone har hårdnackat hållit emot den digitala revolutionen eftersom han helt enkelt inte funnit rätt affärsmodell för det ”nya” konsumerandet av Formel 1 ännu och under tiden blir han extremt känslig för opinionen som i år tenderat vara väldigt kritisk mot sporten. Detta får till följd att Mr E springer runt och ”släcker bränder” med uttalanden åt både ena och andra hållet när det gäller årets stora käpphäst, motorljudet. Min egen uppfattning är dock att Ecclestone är helt klar över att hybridmotorerna som de ser ut och låter idag är här för att stanna eftersom de stora pengar som investerats hittills i den nya tekniken annars skulle vara ”i sjön”. Många tycker att Bernie Ecclestone har blivit för gammal och borde stiga åt sidan och den dagen närmar sig men jag upplever att han är lika skarp som tidigare när det gäller sin affärsstrategi. Den utmaning han nu står inför kan dock vara den största på väldigt många år där den stora kassakon, TV, inte riktigt levererar längre. Det är därför det här med att vara ”i tiden” med biltekniken i Formel 1 och den medföljande kritiken mot t ex motorljudet, kom lite tokigt utan att Mr E löst problemet med en helt färdigt fungerande affärsmodell för framtiden.