Hur svårt ska det vara?

Max Verstappen blir den yngste F1-föraren i historien när han nästa säsong debuterar för Toro Rosso.. Är detta ett tecken på att det är för "lätt att köra Formel 1?

Max Verstappen blir den yngste F1-föraren i historien när han nästa säsong debuterar för Toro Rosso.. Är detta ett tecken på att det är för ”lätt att köra Formel 1?

Hur svårt ska det vara att köra Formel 1? Tydligen är det inte inte svårt nog, åtminstone inte om man får tro F1:s alla stallchefer som nu börjat en studie om hur man kan göra bilarna mer svårkörda och därmed en större utmaning för förarna. Flera lutar sig mot argumentet att man kan komma in och utan problem köra F1 som 17-åring medan det var betydligt tuffare att köra bilarna för t ex 30 år sedan. Jag läste Josef Leberers kommentarer på Autosport om att det fysiskt var betydligt tuffare att köra på Sennas tid än det är i dag och han menar att förarna närmast är oberörda efter ett lopp idag mest beror på bilarna snarare än att dagen förare är bättre tränade. Det vore väl direkt idiotiskt att argumentera mot en person som sett det mesta ur träningssynpunkt de senaste dryga 20 åren men jag undrar verkligen om han har helt rätt i sin analys. Många vill gärna glorifiera bakåt i tiden men jag personligen tror att träningsnivån är betydligt högre idag än den var för 30 år sedan.

Idag ägnar sig alla förare åt specialiserad träning för just racing.

Idag ägnar sig alla förare åt specialiserad träning för just racing.

Det var egentligen Michael Schumacher som startade den träningstrend som nu är väldigt väl utbredd över gridden där i princip alla håller sig med personlig tränare och där det över hela världen finns speciella träningsinstitut som är specialiserade på just racerförare när det gäller den personliga träningen. Samtidigt som förarna har blivit bättre tränade har vi även fått bilar med paddelväxellådor som hanteras med ett knapptryck, borta är alla blodiga händer efter att ha brottats med en trög växelspak tusentals gånger under ett lopp plus att alla bilar är utrustade med servostyrning med mera som gör att den fysiska ansträngningen lägre mot för 30 år sedan (om vi nu tar det som en riktmärke). Mot bakgrund av detta är det inte alls konstigt att förarna idag ser oberörda ut efter målgång.

Förarmiljön i modern Formel 1-bil är oerhört komplicerad och ställer stora krav på förarnas mentala styrka

Förarmiljön i modern Formel 1-bil är oerhört komplicerad och ställer stora krav på förarnas mentala styrka

Det som däremot är en enorm skillnad idag mot för 30 år sedan och som verkligen gör körningen till en utmaning jämfört med den tidens bilar är ju den mentala biten med alla komplicerade system i bilen som ska hanteras av föraren. 1984 hade man några få mätare att läsa av, mekanisk bromsbalans och växelspak att hantera. Idag måste förarna många gånger ändra diff, byta funktion på ratten för att justera BBW:n (brake by wire, den elektroniska bromsbalansen), ladda upp bilens batteri till rätt nivå bland mycket annat in till nästan varje kurva samtidigt som föraren dessutom ska köra så snabbt det går utan att göra misstag.

Tydligen så uppfattas detta som att det är lätt att köra Formel 1 och att något nu måste göras. Givetvis är den fysiska ansträngningen mindre p g a av bl a lägre kurvhastigheter och ny teknik i bilarna men att det för den skull skulle vara ”lättare” håller jag inte med om. Varför ska den fysiska ansträngningen vara ett mått på hur ”svårt” det är är bakom ratten? Det är den enklaste sak i världen att göra bilarna mer fysiska, börja med att ta bort servostryning och stoppa in vanlig mekanisk växelspak igen så kommer många att bli trötta fysiskt på ett annat vis.

Jag tror vi bedrar oss väldigt mycket om man påstår att köra Formel 1 skulle vara för enkelt, däremot är det en helt annan typ av utmaning idag än för 30 år sedan och det kan man naturligtvis tycka vad man vill om. Det är bara att konstatera att TV-spelsgenerationen är väl förberedd för vad som komma skall och snabbt anpassar sig till det enorma informationsflödet som finns i en Formel 1-cockpit idag samtidigt som man klarar att köra bilarna snabbt. För att citera min kollega i kommentatorsbåset ”att köra snabbt är bara 25 % av det som krävs för att framgångsrik i Formel 1″.

Avslutningsvis så måste vi skilja på svårt och fysiskt ansträngande, du kan bli helt utpumpad av att hela tiden hålla koncentrationen på topp med en ratt som idag närmast motsvarar en stridpilots förarmiljö. Samtidigt kan man få muskelkramp som Ayrton Senna i Brasiliens GP 1991 när han fick hjälpas ur bilen efter den enorma fysiska ansträngningen. Min uppfattning är dock att det idag är ”tillräckligt svårt” att köra F1, kanske t o m i många avseenden svårare än på Ayrton Sennas tid även om det inte fysiskt jobbigare.