Vad som får sägas över radion och inte…

FIA:s tävlingsledare Charlie Whiting har i ett brev förtydligat för teamen vad som vad som är tillåten resp otillåten information över radion mellan depån och förarna

FIA:s tävlingsledare Charlie Whiting har i ett brev förtydligat för teamen vad som är tillåten resp otillåten information över radion mellan depån och förarna

Efter att FIA nu bestämt sig för att strama åt vad som får sägas till föraren över radion så har Charlie Whiting skickat ett brev till alla teamen där man tydligt redogör för vad som är ok att säga över radion till föraren och inte. Vissa förbud skjuter man på till Japans GP för att teamen ska få tid på sig att förbättra sina infosystem på ratten så att föraren själv kan avläsa delar av den information som inte längre är tillåten över radion..

Här är listan över vad som är tillåtet resp otillåtet när det gäller radiotrafik mellan depå och förare

Messages that will still be allowed:
- Acknowledgement that a driver message has been heard.
- A competitor’s lap time.
- Their own lap and sector time.
- Gaps to a competitor during a practice session or race.
- Information about a competitor’s likely race strategy.
- Tyre choice at next pitstop.
- Front-wing adjustment at their next pitstop.
- The number of laps a competitor has done on a set of tyres during a race.
- A competitor’s tyre compound.
- Being told to increase their pace (E.g. “Push hard” or “push now”).
- Who they are likely to be racing (E.g. “You will be racing XX”).
- Warning of a puncture.
- Information on yellow and blue flags.
- Safety Car deployment.
- Problems with a competitor’s car.
- Team orders.
- Laps remaining.
- Help with finding a gap in qualifying.
- DRS enabled and disabled notifications.
- Infractions by team, driver or competitor (E.g. running off track, missing a chicane, time penalty).
- Track information (E.g. Wet track, oil or debris at certain corners).
- Damage to the car.
- Reminders to check for white lines leaving and entering pits and weighbridge lights.
- Weather information.
- Test information (Eg. Set speed runs for aero-mapping).
- When to pit.

Messages that are banned:
- Sector time detail of a competitor and where they are faster or slower.
- Adjustment of powerunit settings.
- Answering a driver’s direction question (E.g. ”Am I using the right torque map?”).
- Level of fuel saving needed.
- Any message that appears to be coded.
- Information on tyre temperatures and pressures (from Japan onwards).
- Balancing the SOC (state of battery charge) or adjusting it for performance.
- Number of burn-outs required prior the race.
- Warning of brake-wear or temperatures (from Japan onwards).
- Learning of gears from gearbox (from Japan onwards).
- Start maps related to clutch position, for race start and pit stops.
- Information on clutch maps or settings (E.g. bite point).
- Brake balance and brake-by-wire information.
- Adjustment of gearbox settings.
- Information on fuel flow settings (unless requested to do so by Race Control).
- Adjustment of powerunit settings to de-rate system.
- Selection of driver default settings (unless there is a clearly identified problem with the car).

Förbudet mot att hjälpa förarna gäller även depåtavlorna..