Hamilton mot tredje raka i Ungern?

Sebastian Vettel under fredagen inför Ungerns GP. Den fyrfaldige världsmästaren i Red Bull ser just nu att vara närmast bakom de starka Mercedesbilarna som återigen dominerade

Sebastian Vettel under fredagen inför Ungerns GP. Den fyrfaldige världsmästaren i Red Bull ser just nu att vara närmast bakom de starka Mercedesbilarna som återigen dominerade

Efter den första dagen inför Ungerns GP är det återigen Mercedes som har greppet närmast följda av en pånyttfödd Sebastian Vettel. Vettel var tillsammans med Fernando Alonso de enda som orkade vara mindre än sekunden bakom Mercedesförarna i sina kvalsimuleringar. Med upptankade bilar såg det lite jämnare ut med flera förare som någorlunda orkade matcha Hamilton och Rosbergs fart med Vettel återigen den som såg ut att vara närmast. Men även Alonso och Valtteri Bottas gjorde imponerande jämna tider på de mjuka däcken som dessutom såg ut att hålla väldigt länge utan att tappa tid. Gissar att kampen om pole (segern) står mellan Mercedesförarna medan Vettel, Alonso och Bottas kör om platserna närmast bakom. Litet frågetecken dock för Williams fart över ett varv, Bottas hade bara 8:e tid i sin kvalsimulering och får han en för dålig startposition kan det bli tufft på trånga Hungaroring med sina begränsade möjligheter till omkörningar.

Är lite förvånad över Prellis val att köra medium och soft denna helg då man samtidigt bedömde att supersoft och soft passade på Hockenheim. Vi såg tydliga tecken på att många hade problem med att få den hårdare däckblandningen att fungera och med tanke på att årets Pirellidäck generellt är hårdare än fjolårets borde det körts med supersoft även denna helg.

Marcus Ericsson hade en tuff dag på Hungaroring med en bil som inte alls kändes bra

Marcus Ericsson hade en tuff dag på Hungaroring med en bil som inte alls kändes bra

Ett av teamen som såg ut att ha mest problem att få de hårda däcken in i sitt arbetsfönster var Caterham, inte alls konstigt med tanke på bristen på downforce på den bilen. Marcus Ericsson såg inte ut att hitta den rätta känslan och där behöver man nu utvärdera dagens data ordentligt för att ev hitta några set up-förändringar som hjälper upp situationen. Marcus var mycket missnöjd med hur det kändes idag där inget man provade tycktes fungera med en omväxlande över- och understyrd bil hela tiden som var oerhört nyckfull att köra

Under dagen idag har det också meddelats att Azerbaijan nu har tecknat ett avtal om att arrangera Europas GP, men först från 2016. Kan tyckas lite konstigt att ett lopp i Asien får det namnet men man menar att landet ligger i gränslandet mellan Europa och Asien, därav namnet. Framförallt vill Azerbaijan vara en europeisk nation och man har många gånger uttryckt en önskan om att bli österns Monaco. Loppet kommer att köras på en stadsbana i centrala Baku som Hermann Tilke inte helt oväntat fått uppdraget att designa.

Resultat FP2 Ungerns GP

Pos Driver                Team                     Time      Gap     Laps
 1. Lewis Hamilton        Mercedes                 1m24.482s          38
 2. Nico Rosberg          Mercedes                 1m24.720s +0.238s  38
 3. Sebastian Vettel      Red Bull-Renault         1m25.111s +0.629s  33
 4. Fernando Alonso       Ferrari                  1m25.437s +0.955s  26
 5. Kevin Magnussen       McLaren-Mercedes         1m25.580s +1.098s  34
 6. Kimi Raikkonen        Ferrari                  1m25.730s +1.248s  30
 7. Daniel Ricciardo      Red Bull-Renault         1m25.983s +1.501s  29
 8. Valtteri Bottas       Williams-Mercedes        1m25.999s +1.517s  37
 9. Jenson Button         McLaren-Mercedes         1m26.234s +1.752s  33
10. Felipe Massa          Williams-Mercedes        1m26.402s +1.920s  18
11. Daniil Kvyat          Toro Rosso-Renault       1m26.689s +2.207s  42
12. Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Renault       1m26.703s +2.221s  37
13. Nico Hulkenberg       Force India-Mercedes     1m26.789s +2.307s  39
14. Adrian Sutil          Sauber-Ferrari           1m26.919s +2.437s  41
15. Sergio Perez          Force India-Mercedes     1m27.013s +2.531s  39 
16. Pastor Maldonado      Lotus-Renault            1m27.019s +2.537s  40
17. Romain Grosjean       Lotus-Renault            1m27.021s +2.539s  14  
18. Esteban Gutierrez     Sauber-Ferrari           1m27.480s +2.998s  32
19. Kamui Kobayashi       Caterham-Renault         1m28.370s +3.888s  35 
20. Jules Bianchi         Marussia-Ferrari         1m28.469s +3.987s  26
21. Max Chilton           Marussia-Ferrari         1m28.586s +4.104s  35
22. Marcus Ericsson       Caterham-Renault         1m29.036s +4.554s  34