Säsongens bästa?

Topp tre efter Tysklands GP tillsammans på pallen efter att av säsongen bästa lopp underhållningsmässigt

Topp tre efter Tysklands GP tillsammans på pallen efter att av säsongen bästa lopp underhållningsmässigt

Hemma igen efter ett av säsongens bästa race. Tysklands GP blev verkligen en höjdare där vi, precis som på Silverstone, fick se helt grymma fighter på banan. Märks tydligt att årets reglemente börjar sätta sig hos teamen, att det sen är enbart en motortillverkare som har riktigt bra kontroll på sina enheter kan inte Formel 1 i stort göra något åt. Däremot behöver FIA jobba lite med försöka utjämna saker och ting på motorsidan, viktigt att detta inte blir ett mästerskap som handlar om att ha bäst motor, å andra sidan så kan samma överlägsenhet uppträda om man får till en verkligt bra bil. Se bara på Red Bulls dominans det senaste åren som är mycket upp till en smart design som man skördade stora framgångar med trots att man inte på långa vägar hade den bästa motorn.

Några intressanta saker från gårdagen var till att börja med den lite märkliga bestraffningen Caterham fick på Marcus Ericssons bil för att ha brutit mot Parc Fermé-reglerna. Jag trodde i min enfald att det var start från depån som var bestraffningen för denna förseelse men igår delade man även ut ett 10 sekunder stop ‘n go-straff ovanpå detta, förklaringen till det fick jag när jag träffade FIA:s förarrepresentant hos domarna denna helg, Tom Kristensen. Fallet med Ericssons brott mot Parc Fermé blev helt enkelt prejudicerande där FIA kände sig tvungna att täppa till ett hål i reglementet, nämligen att förhindra teamen från att börja utnyttja detta som en möjlighet att, t ex efter ett misslyckat kval där man kanske är bergsäker på regn under söndagen, ta bilen ur Parc Fermé och därmed få möjlighet att göra helt andra inställningar på bilen som lätt skulle kompensera för start från depån. Lewis Hamiltons körning igår visar vad som är möjligt från en dålig startposition om bilen är tillräckligt bra.

En tung eftermiddag på Hockenheim för Marcus Ericsson efter en bestraffning i början av loppet

En tung eftermiddag på Hockenheim för Marcus Ericsson efter en bestraffning i början av loppet

Eftersom domarna ogärna vill bestraffa föraren för en Parc fermé-förseelse så skulle man behöva sätta ett såpass högt bötesbelopp för att stoppa toppteamen från att kunna utnyttja denna lucka att t ex Caterham skulle tömma hela sin kassa vid första bästa tillfälle, vi pratar alltså riktigt stora pengar. Därför valde man denna påföljd istället som då tyvärr drabbar föraren och Marcus Ericsson just denna gång.

Det intressanta är dock att det skett förr, att team tagit sin bil ur Parc Fermé för att göra set up-förändringar. Tänker närmast på Red Bull och Sebastian Vettel som blev utesluten ur kvalet till Abu Dhabis GP 2012 för att han inte hade tillräckligt med bensin kvar för bränsleprov. Då valde Red Bull att bryta mot Parc Fermé för att kunna göra förändringar på aerodynamiken och på det sättet göra bilen mer omkörningsvänlig, den gången räckte det till en tredjeplats i mål efter start från depån. Nu verkar det dock vara slut på den möjligheten, tråkigt bara att Marcus Ericsson blev den som först drabbades av denna hårdare tolkning av regeln, blir lite som att sparka på den som redan ligger.

Det andra som väckte en hel del uppmärksamhet igår var beslutet att inte kalla ut säkerhetsbilen när Adrian Sutil snurrade ut på start och mål-rakan och blev stående väldigt olyckligt mitt i banan. Givetvis borde SC ha kallats ut så fort det stod klart att Sutil inte för egen maskin kunde köra vidare men av någon anledning hände inget. Istället fick några modiga funktionärer uppdraget att springa ut mitt på banan och försöka rulla undan bilen för hand medan loppet fortsatte i närmast full fart, nu gick det bra denna gång men här togs ett felaktigt beslut tycker jag. Frågade Tom Kristensen om denna situation också och han sa att det är Charlie Whiting som ensam ansvarar för besluten kring säkerhetsbil. FIA:s domare har lämnat in en rapport om händelsen och det kommer troligen få konsekvenser på något sätt för de inblandade.

Jag bortser från att kommentera den påverkan som SC i det läget skulle ha haft på utgången av loppet, säkerhetsbil är enbart till för att skydda funktionärer och är ett nödvändigt ont i racing. Det kommer aldrig att blir rättvist hur man än vänder och vrider på det. Det finns alltid vinnare och förlorare i sådana lägen, men börjar man se det som en taktiskt moment är vi farligt nära att hamna i något som liknar Singapore 2008 där Nelson Piquet JR med avsikt kraschade för att få ut SC för att ge sin dåvarande teamkollega Fernando Alonso en bättre möjlighet att vinna vilket han också gjorde.

Läser idag också att några team övervägde att protestera mot det faktum att Mercedes tilläts byta bromsfabrikat på Lewis Hamiltons bil efter bromshaveriet under kvalet där en bromsskiva exploderade. Bytet fick göras på säkerhetsmässiga grunder men jag upplever inte att det är FIA:as ansvar att värna om säkerheten för, i detta fallet, Lewis Hamilton. Det är teamet som ska se till att bilen som föraren kör är säker och om det betyder att man byter specifikation på bromsarna så må det vara hänt även kom det innebär ett brott mot Parc Fermé, FIA var för snälla denna gång kan jag tycka, samtidigt som man ger Caterham ett extra straff för sin förseelse så låter man Mercedes glida genom nätet, lite konstigt i mina ögon. Nu var det ingen som gick vidare med protest men det måste snarast ske är en översyn av reglerna kring Parc Fermé.

Missa inte heller vårt avslutande magasin som nu finns att beskåda på viasatsport.se