Aktiv, passiv eller något mitt emellan?

Williams hade troligen det mest utvecklade systemet för aktiv fjädring på sin FW15C från 1993. Är aktiv fjädring på väg tillbaka igen?

Williams hade troligen det mest utvecklade systemet för aktiv fjädring på sin FW15C från 1993. Är aktiv fjädring på väg tillbaka igen?

Några av er har säkert läst att FIA funderar på att införa aktiv fjädring igen i ett försök att få ner kostnaderna för teamen. Senast aktiv fjädring användes var säsongen 1993 men förbjöds inför 1994. Der var framförallt Williams som ledde utveckligen med den aktiva fjädringen på den tiden och firade också stora triumfer. 

Så länge den aktiva fjädringen fungerade var den överlägsen när det gällde att ge bilen perfekt väghållning men problemet var när systemet falerade, då kunde mycket allvarliga krascher inträffa. Jag minns främst när det drabbade Alex Zanardi på SPA, när hans aktiva fjädringssystem slutade fungera genom Eau Rough med en våldsam avåkning som följd. Den kraschen låg väldigt mycket till grund för att systemet förbjöds till säsongen efter. Johnny Herbert berättar också, i senaste Autosport, en annan historia från Spaniens GP 1993 då fjädringen på vänster bak slutade fungera redan innan start men där det ändå gick att köra några varv eftersom de andra hörnen kompenserade. Han körde alltså om flera bilar i början av racet med en bil som i praktiken körde med tre hjul. Herbert fick givetvis bryta efter några varv men det visar hur extrema systemen var på den tiden.

FIA funderar alltså på att häva förbudet på aktiv fjädring för att spara pengar åt teamen. Kan tyckas lite konstigt, men med dagens utveckling där det först ska designas, simuleras, byggas, köras i testrigg och slutligen testas på bana så blir det väldigt mycket billigare att istället programmera ett system och mata koden rakt in i simulatorn för utvärdering. 

Frågan är dock hur aktiv fjädring kommer att påverka racingen, en del menar att det finns risk för bilar som är klistrade mot asfalten igen och att racingen därmed blir mindre spektakulär. Personligen har jag jag inte tillräckligt torrt på fötterna för att göra någon bedömning, läser man vad en tekniker som Paddy Lowe säger så tycker han det är en bra idé att införa aktiv fjädring medan en f d förare som Martin Brundle är mer orolig över hur det kommer att påverka racingen.

Nästa stora fråga är om det ska vara ett FIA-kontrollerat system som alla använder eller om det ska släppas fritt för utveckling inom respektive team. Ska aktiv fjärding ta steg framåt krävs nog fri utveckling men ska det vara någon form av sportslig rättvisa mellan de stora, rika teamen och de mindre, inte fullt så rika så är ett FIA-kontrollerat system vägen att gå. Om man sedan väger in FIA:s ambition att detta ska dra ner på kostnaderna så lutar det åt en FIA-lösning, om nu aktiv fjädring införs igen.

Jag har med avsikt valt att inte förklara hur det skulle kunna fungera, vet helt enkelt för lite och behöver läsa på mer. Men principerna förstår jag och begriper också att införande av aktiv fjädring inte skulle innebära en dramatisk förändring mot den passiva kontrollen av fjädringen (FRIC) som görs redan idag och jag kan verkligen se fördelen med att slippa bygga fjädring som ska testas i skakrigg och på bana innan det tas i bruk mot att bara behöva programmera mjukvara och testa allt i simulator.