Har Ferrari hittat farten i Kina?

Marco Mattiacci

Ferraris nye stallchef Marco Mattiacci

Ferrari har bytt stallchef till denna helg och helt plötsligt är Fernando Alonso etta och tvåa på de första träningarna här i Shanghai. Har Ferrari hittat flera tiondelar med sina uppdateringar eller bara ett promotionförsök? Jag har inte svaret på den frågan, kan bara konstatera att just Fernando Alonso helt plötsligt gjorde varvtider som väl matchade hittills överlägsna Mercedes. Det var egentligen bara Alonso som gjorde det och det väcker vissa frågor. Självklart kan man ha gjort några magiska förändringar på t ex motorn som gör stor skillnad. Den troliga orsaken, som jag ser det, är att man verkligen ville visa framsteg, ett slags statement från ledningen där teamet helt enkelt körde bilen på ett sätt som kan vara skadligt för motorn i längden men som ger lite extra hästkrafter över något enstaka varv. Jag kan givetvis ha fel, i själva verket kanske Ferrarin fungerar extra bra just här i Kina. Detta lär visa sig i morgon då alla korten hamnar på bordet. Generellt tycker jag det är positivt att Mercedes inte är helt överlägsna, tror dock att dagens träningar kördes med ganska stor marginal från både Hamilton och Rosberg.

För mig såg annars största utmanaren ut att vara Red Bulls Daniel Ricciardo som återigen ser starkare ut än Vettel, mer bekväm på något sätt. Australiensaren var bara 0,5 s bakom Hamilton och visade dessutom imponerande jämnhet på de mjuka däcken med upptankad bil. Ricciardo gjorde hela 18 varv på mjuka däck med mycket konkurrenskraftiga tider och med imponerande jämnhet. Blir inte alls överraskad om ha startar i andra startled och utmanar om en plats på pallen på söndag.

Marcus Ericsson under dagens träning inför Kinas GP

Marcus Ericsson under dagens träning inför Kinas GP

Marcus Ericssons fredag var för en gång skull utan några speciella tekniska problem, istället fick teamet möjlighet att köra igenom det tänkta testprogrammet med, efter förutsättningarna, godkänt resultat. Caterhams bil är i grunden för långsam, men det faktum att det rullar på en dag som idag gör att man åtminstone kunde börja finjustera inställningarna på bilen på ett sätt som vi inte sett de de tidigare helgerna då det mer handlat om att få bilen att fungera överhuvudtaget.

Marcus Ericssons kanske viktigaste verktyg i sin bil. Ratten på en Formel 1-bil har många funktioner, kanske börjar det för många?

Marcus Ericssons kanske viktigaste verktyg i sin bil. Ratten på en Formel 1-bil har många funktioner, kanske börjar det för många?

Några kanske hörde Marcus Ericssons kommentar under FP2 när han fick frågan från sin ingenjör om hur det kändes. Han svarade något uppgivet att det inte gått något vidare på kvalsimuleringen då det, med ytterligare funktioner på ratten, blivit lite väl mycket att hålla reda på utan att tappa fokus på körningen. Efter att ha pratat med Marcus där han beskriver hur mycket som faktiskt ska skötas från ratten under t ex kvalvarv är jag full av förståelse för hans reaktion. Att i princip varje kurva behöva ändra bromsbalans, diffinställningar, inställningarna för vridmoment och dessutom vara tvungen att hålla inne en ”boostpaddel” i x antal sekunder på raksträckorna så förstår jag verkligen känslan av uppgivenhet då det givetvis tar massor med energi från själva körningen, som är svår nog ändå. Men precis som Eje sa till mig, när jag påpekade att det kanske gått över gränsen, med vad som faktiskt ska skötas av föraren i hissnande farter, så är detta inget unikt för Caterham. Alla förarna har samma situation men där det självklart är enklare att hantera alla inställningar i t ex en Mercedes som går räls jämfört med en oberäknelig Caterham. Men faktum kvarstår, det börjar bli i mesta laget med alla funktioner på ratten som ska skötas av föraren och idag såg vi t ex Pastor Maldonado åka av när han slutade titta var han körde och koncentrerade sig på ratten istället. Vi hörde rookien Daniil Kvyat desperat ropa på radion i Melbourne att det var alldeles för mycket att tänka på och ni minns kanske också Kimi Räikkönens kommentar efter sin avåkning på kvalet i Australien.

”I was playing around with the switches or something, and I got a little bit of wheelspin and touched the wall.”

Kimi Räikkönen gör inte sådana misstag utan anledning och vi får verkligen hoppas att det inte sker en allvarlig krasch innan någon åtminstone börjar adressera frågan på allvar. Frågar man runt bland förarna kanske det inte är något problem alls och då är det väl inget bekymmer men jag upplever att man snabbt närmar sig gränsen för vad som borde vara rimligt.