I natt kör vi igen…

Marcus Ericsson körde GP2 i Malaysia förra säsongen, i år är det Formel 1 som gäller

Marcus Ericsson körde GP2 i Malaysia förra säsongen, i år är det Formel 1 som gäller

I natt kör vi igång igen med den andra tävlingshelgen för säsongen. Segt med två veckors väntan på nästa tävling men redan nästa helg är vi på gång igen, då från Bahrain, f ö mitt första race på på plats denna säsong. Denna helg är det dock Stockholm som gäller och en riktig holmgång tidsmässigt igen, åtminstone i natt då vi börjar redan 02.55. Resten av helgen är någorlunda human med FP3 lördag morgon 05.55 och kval så sent som vid 08.45.. samma gäller söndag då vi startar sändningen 09.30.

I Malaysia är det alltid samma oro för regn som, när det kommer, är rena skyfall och lägg därtill 30-35 grader i luften och en luftfuktighet på ca 65% så förstår ni att detta blir en dryg helg för förarna. Marcus Ericsson beskrev för mig förra säsongen att det är ok så länge man kör bilen på banan men att all annan tid i bilen med full utrustning blir närmast outhärdlig och att man bara vill slita av sig hjälmen direkt efter målgång för att få lite friskt luft.

Värmen blir även en mycket påfrestande påfrestande faktor för motorerna som redan i betydligt beskedligare temperaturer riskerar att överhetta, räkna därför med lite speciallösningar på många bilar för att maximera kylningen av all komplicerad elektronik.

I, den redan överhettade, ljudfrågan har det kommit lite blandade kommentarer från förarna. Sebastian Vettel tycker ljudet är skit medan t ex Fernando Alonso känner sig obekväm att diskutera frågan ännu. Många andra förare stödjer det nya reglementet där t ex Jenson Button tyckte att de förare som är missnöjda borde hitta något annat att göra. Lite hårt uttryckt kan man tycka men han säger också att som förare borde man enbart koncentrera sig på att köra så fort som möjligt med de givna förutsättningarna, allt annat är oväsentligt. Vettels kommentar känns enbart som ett försök att vinna tillbaka lite fans medan Alonso vet att han har en gigantisk påverkan på opinionen och väljer att avvakta lite. Räcker ju att han säger ”flaska” på t ex sociala medier så når han miljontals människor och är därför, klokt nog, lite försiktig med vad han tycker i detta känsliga läge.

För mig är ljudet, som bekant, ett kosmetiskt problem där det är så många andra fördelar med den nya tekniken. Som Jonathan Noble skriver i Autosport idag så var detta tvunget att ske för att inte Formel 1 skulle stå där med enbart en eller möjligen två tillverkare kvar, vilket vore att närmast att se som en katastrof. Honda hade aldrig valt att komma tillbaka utan det nya reglementet och Renault var mycket tydliga med att man skulle dra sig ur om V8:orna blev kvar. När det gäller ”kosmetikan” d v s ljudet så finns det säkert lösningar på lut för att göra upplevelsen av motorljudet bättre, både på plats och vid tv:n.

När det gäller hybridtekniken som sådan så visade Toyota idag upp sin Le Mans-bil och presenterade imponerande siffror effektmässigt där bilen har ca 1000 hästar när den går med full power. Toyota har på sin nya bil fyrhjulsdrift med 6 megajoule från sina dubbla kinetiska hybridsystem på båda axlarna som totalt ger 473 hk att lägga till den effekt på 512 hk som den normalaspirerade V8:an levererar…

Poängen är att hybridmotorerna inte på något sätt blir klena och saknar effekt bara för man i vissa fall väljer en mindre motorvolym. Ta Porsches nya  LMP1 bil som har en 4-cylindrig motor på 2 liter med turbo där man återvinner extra energi via en separat turbin i avgassystemet medan Audi kör en V6 turbodiesel på 4 liter med kinetisk återvinning av energi från den främre axeln enbart. Det man däremot får, oavsett hybridlösning, är bra bränslekenomi vilket alltid är att föredra i vilken typ av racing som helst.. inkl Formel 1.

Till sist vill jag också tipsa om Viasats Motors Magasin där del 1 redan kommit från Sepang, annars väl mött vid 3-tiden i natt.