Första hemmaracet för Marcus Ericsson…

Marcus Ericsson under sitt  debutrace i Australien

Marcus Ericsson under sitt debutrace i Australien

Pratade häromdagen med Marcus Ericsson som just nu är i Macau och förbereder sig för nästa stora utmaning. Macau är perfekt med tanke på att Alex Elgh jobbat där i många år och kan ordna utmärkta träningsförhållanden, dessutom rätt tidzon och skapligt likt klimat.

Marcus hade en bra känsla efter den första helgen i Melbourne och ska nu bara bygga vidare på denna känsla. Att köra sitt första race med så lite tid på banan och ändå göra det närmast felfritt är en stor prestation. Kul också att han tyckte bilen var någorlunda ok att köra med tanke på att det blev obefintligt set up-arbete gjort i Australien. Nu blir det förhoppningsvis tre fulla träningspass plus några mindre uppdateringar till bilen på Sepang vilket kan behövas när teamet nu kör sitt första hemmarace för säsongen.

Caterham är som bekant Malaysiskt med huvudägaren Tony Fernandes i spetsen och för hela teamet med Ericsson och Kobayashi kommer det att bli ytterligare en helg fylld av aktiviteter även utanför banan. Om det var späckat schema i Australien med säsongspremiär så lär det inte bli mindre av den varan i Malaysia, men det är bara att hugga i och njuta av uppmärksamheten så länge den finns. Längre fram under säsongen blir det nog en mer undanskymd tillvaro för #TeamGreen.

Daniel Ricciardo diskades efter Australiens GP och får vänta till 14 april med få reda på om diskningen hävs eller inte.

Daniel Ricciardo diskades efter Australiens GP och får vänta till 14 april med få reda på om diskningen hävs eller inte.

Resultatet efter Australiens GP kommer att vara preliminärt fram till den 14 april, inte förrän då har FIA bestämt sig för att hålla den förhandling där ärendet med det otillåtna bränsleflödet i Daniel Ricciardos Red Bull ska avgöras. Det hela kan bli väldigt prejudicerande beroende på vad som beslutas. Red Bull hävdar ju att deras egen utrustning läser av flödet korrekt medan FIA:s mätningar säger något annat. Skulle Red Bull få rätt kan det bli riktigt rörigt resten av säsongen då flera team kommer att utmana samma regel med fler diskningar att vänta tillsammans med fler förhandlingar där diskvalifikationerna ska överklagas. En sådan utveckling vore direkt förödande, istället borde det inte finnas utrymme för mer än en mätsensor och det ska givetvis vara den FIA använder, oavsett om den mäter korrekt eller inte, så länge den mäter lika för alla. Å andra sidan måste det parallellt undersökas om FIA:s utrustning ger rätt värden och gör den inte det måste den justeras omgående.

Fernando Alonso

Fernando Alonso och Ferrari är inte nöjda med farten så här långt..

Intressant också att läsa Ferraris kommentarer efter Australien, återigen samma sak. ”Vi är en bit efter”, ”Vi måste hålla oss lugna”, ”Ferrari kan inte vara nöjda”, ”Ingen snabb lösning för Ferrari, ”problem med break by wire”.. citatlistan kan göras ganska lång och vi har läst det förr. Ferrari har närmast blivit experter på att jaga konkurrenterna och precis som stallchefen Stefano Domenicali säger så finns det ingen anledning att peka finger åt något håll. Det är en komplicerad säsong med många nyheter och är det någon gång man kan ha lite förståelse för ev problem med bilen så är det just i år. Samtidigt måste man vara lite kritisk när ett team, med en budget som Ferrari har, år efter år hamnar i samma situation och hela tiden måste jaga och tvingas chansa med uppdateringar för att försöka gå komma ifatt. Jag säger inte på något sätt att detta är fallet i år, men tecknen är oroväckande redan efter premiären. Melbourne och Albert Park är dock ingen representativ bana och en riktig bedömning är svår att göra förrän vi kört de tre kommande loppen också, på tre ”riktiga” banor.