Nya ”ljudlösa” Formel 1 skapar debatt…

Årets första vinnare: Nico Rosberg, Mercedes AMG Petronas.

Årets första vinnare: Nico Rosberg, Mercedes AMG Petronas.

Har kommit ur dvalan efter årets första F1-helg, som vanligt är man lite sliten efter 10 timmars tidsskillnad med Melbourne och kommentering på hemmaplan. Har förstått att det blivit lite rabalder om att ljudet är närmast obefintligt och att detta skulle ta död på F1. Min uppfattning i frågan är väl redan känd men jag upprepar gärna att jag inte har några problem med vare sig själva ljudet eller nivån, Formel 1 är så mycket mer för mig än att bara bedömas på hur det låter.

Visst är ljudnivån lägre men det låter fortfarande fullt tillräckligt, det jag kan sträcka mig till är att det är svårt för det nya ljudet att gå igenom TV:n och att upplevelsen om man inte sitter på läktaren blir lite tunn. Detta är säkerligen något man rättar till under de kommande tävlingarna från TV-produktionshåll. Men att gå så långt att man tycker detta skulle vara döden för F1 är helt uppåt väggarna, tycker man det har man följt sporten av helt fel anledning. Som vanligt är det så att många är lite förändringsovilliga för att det inte är som ”vanligt”, vi är alla starka vanemänniskor och därför blir en sådan här stor förändring något skrämmande som vi inte förstår. Blir faktiskt lite löjligt att läsa att arrangören i Melbourne hotar med att stämma F1 för att ha stulit showen. Jag vill också tillägga att jag hört bilarna i verkligheten och njutit i fulla drag över en rimlig ljudnivå som inte är skadlig eller störande utan bara go..

Gårdagens race blev en helt ok premiär efter farhågor om en haverifest utan dess like. Enbart fem bilar bröt med tekniska problem vilket får anses vara klart godkänt facit med tanke på hur det sett ut under försäsongen. Tycker inte heller att det blev något bensinspararlopp (konstigt ord), många stör sig på att det pratas mycket om oron för att bränslet inte skulle räcka till och att det enbart skulle bli ”fisåkning”. Nu i efterhand kan åtminstone jag konstatera att så icke blev fallet, precis som vanligt behövde alla ha koll på förbrukningen men det har man alltid behövt göra. Ingen har tidigare kört med en droppe mer än som behövs och det har alltid varit så att förarna under perioder fått skruva ner effekten för att det ska räcka hela distansen. Den begränsning som nu finns på 100kg känns precis lagom och ger ett extra moment för teamen och förarna att ta hänsyn till.

Daniel Ricciardo glad över sin andraplats på hemmabanan i Melbourne men diskades senare under kvällen p g a för högt bränsleflöde på Red Bullbil.

Daniel Ricciardo glad över sin andraplats på hemmabanan i Melbourne men diskades senare under kvällen p g a för högt bränsleflöde på Red Bullbil.

Hemmaföraren Daniel Ricciardo firade igår inledningsvis sin andraplats, men ganska snabbt efter målgång visade det sig att Red Bull hade brutit mot regeln om hur mycket bränsle som motorn får göra av med. 100kg bränsle är den max tillåtna mängden förarna får ha med sig enligt det sportsliga reglementet, men i det tekniska reglementet står också att bränsleflödet inte får vara högre än 100kg/timme vilket är något helt annat och det var denna regel som Red Bull bröt mot och som gjorde att Ricciardo diskvalificerades. Eftersom turbotrycket är frisläppt har FIA satt en begränsning på 100kg/tim för att begränsa effekten. Flera team körde sina motorer med lite marginal för att inte riskera att åka dit på en sådan förseelse medan Red Bull konsekvent hade toppar där flödet överskred högsta nivån vilket resulterade i en diskning. Red Bull själva har överklagat beslutet och menar att de kan bevisa att de höll sig under maxnivån och gårdagens resultat är därför preliminärt till överklagan har behandlats.