Lewis Hamilton tog säsongens första pole…

Marcus Ericsson

Marcus Ericsson

Som om det inte vore nog ovisst så fick vi även ett regnkval när startgridden bestämdes i Melbourne i morse. Det var första gången som förarna på allvar fick känna de nya bilarna i blött och det visade bli riktigt underhållande.

Marcus Ericsson hade som väntat svårt att matcha Kamui Kobayashi i den andra Caterhambilen men gjorde ändå en ok insats, slagen av japanen med ca 8 tiondelar. 19:e startruta i morgon och en tuff eftermiddag för vår svenska rookie att vänta. Ett stort utropstecken ändå för Kobayashi som mycket överraskande klarade avancemang till Q2. Kul för teamet som behövde den framgången, japanen startar nu 14:e i morgon efter att Bottas flyttas ner för sitt växellådsbyte

Sebastian Vettel

Sebastian Vettel

Betydligt mer spännande om platserna längre fram. Precis i slutet av Q1 kom regnet, vilket ytterligare höjde insatserna, inledningsvis var det intermediate-däck som gällde och när det dessutom höll uppe en stund under Q2 så blev det fråga om att tajma sina varv perfekt mot slutet då banan var som snabbast. Regerande världsmästaren Sebastian Vettel var en av dom som inte lyckades ta sig vidare och såg ut att ha lite bekymmer med motorn och dess mappning, Vettel fick dessutom sällskap av Kimi Räikkönen råkade ut för en halv snurrig och slog i muren lite lätt mot slutet av Q2.

Två av årets tre nykomlingar måste också hyllas lite extra, Mclarens unge dansk Kevin Magnussen och ryske Toro Rosso-föraren Daniil Kvyat gjorde båda storstilade insatser och hade 4:e resp 8:e tid. Kvyat avslutade dock med en miniavåkning mot slutet av Q3 men bara genom att ta sig till den avslutande kvalrundan hade han överträffat alla förväntningar.

Lewis Hamilton

Lewis Hamilton

Men det var alltså Lewis Hamilton som tog pole position efter en hård kamp om den platsen med teamkamraten Nico Rosberg och Red Bulls Daniel Ricciardo. Däckstrategin skiljde lite mellan förarna där Mercedes valde ”full wets för Hamilton och Rosberg medan Ricciardo tog ”intermediates”. Det var var hårfint mellan de båda däcktyperna och det såg ett tag ut som om Ricciardo skulle ge Red Bull bästa tänkbara utgångsläge inför racet i morgon, men på det absolut sista varvet klämde sig Hamilton förbi och snöt pole med 3 tiondelars marginal. Rosberg fick dock se sig slagen av Ricciardo som delade på Mercedesduon och startar morgondagens race från P2. Dessa tre var i särklass mot slutet och tidsavståndet till de övriga var över en sekund med Kevin Magnussen tätt följd av Ferraris Fernando Alonso.

Sammanfattningsvis var det precis så spännande som ett kval i Formel 1 ska vara med ideliga placeringsförändringar, lite minus för Williams som inte införlivade de förväntningar som fanns på teamet efter en strålande försäsong.

Kval är dock kval, loppet kommer att bli en helt annan historia. Borta är möjligheten att köra med full effekt, istället är det hantering av däck och bränsleförbrukning som står högst på schemat och det kommer att krävas mycket intelligent körning för att få kliva högst upp på pallen. Vi kommer att få se förare ha enorma marginaler fartmässigt som ska utnyttjas vid precis rätt tillfälle för bäst resultat och, banan i Melbourne är, som Nico Rosberg påpekade på presskonferensen efter kvalet, en av de tuffaste när det gäller just bränsleförbrukningen. Att utnyttja de 100 kg bensin som är tillåtet i loppet på bästa sätt blir helt avgörande. Vi hörde också Mercedesförarna, på sista träningen, klaga på att däcken tog slut väldigt snabbt, ett problem Mercedes har haft tidigare.

Missa nu inte Viasat Motors magasin på Viasasport.se senare idag med kommentar efter kvalet och dessutom så tänkte jag lägga upp en tråd för diskussioner under loppet i morgon.. kan det vara något?

Resultat kval Australiens GP

Pos  Driver             Team/Car              Time       Gap
 1.  Lewis Hamilton     Mercedes              1m44.231s
 2.  Daniel Ricciardo   Red Bull-Renault      1m44.548s  +0.317s
 3.  Nico Rosberg       Mercedes              1m44.595s  +0.364s
 4.  Kevin Magnussen    McLaren-Mercedes      1m45.745s  +1.514s
 5.  Fernando Alonso    Ferrari               1m45.819s  +1.588s
 6.  Jean-Eric Vergne   Toro Rosso-Renault    1m45.864s  +1.633s
 7.  Nico Hulkenberg    Force India-Mercedes  1m46.030s  +1.799s
 8.  Daniil Kvyat       Toro Rosso-Renault    1m47.360s  +3.129s
 9.  Felipe Massa       Williams-Mercedes     1m48.079s  +3.848s
10.  Valtteri Bottas    Williams-Mercedes     1m48.147s  +3.916s
                   Q3 cut-off:           1m44.331s       **
11.  Jenson Button      McLaren-Mercedes      1m44.437s  +2.173s
12.  Kimi Raikkonen     Ferrari               1m44.494s  +2.230s
13.  Sebastian Vettel   Red Bull-Renault      1m44.668s  +2.404s
14.  Adrian Sutil       Sauber-Ferrari        1m45.655s  +3.391s
15.  Kamui Kobayashi    Caterham-Renault      1m45.867s  +3.603s
16.  Sergio Perez       Force India-Mercedes  1m47.293s  +5.029s
                   Q2 cut-off:           1m34.274s       ***
17.  Max Chilton        Marussia-Ferrari      1m34.293s  +4.118s
18.  Jules Bianchi      Marussia-Ferrari      1m34.794s  +4.619s
19.  Esteban Gutierrez  Sauber-Ferrari        1m35.117s  +4.942s
20.  Marcus Ericsson    Caterham-Renault      1m35.157s  +4.982s
21.  Romain Grosjean    Lotus-Renault         1m36.993s  +6.818s
22.  Pastor Maldonado   Lotus-Renault

                   107 per cent:         1m37.129s