Första intrycken inför helgen…

Så här kan det se ut under en "off tube" helg.. alla papper, datorer, snus och kaffe på plats..

Så här kan det se ut under en ”off tube” helg.. alla papper, datorer, snus och kaffe på plats..

Precis snackat en stund med Eje Elgh nere i Melbourne. Ingen hemlighet att jag kommenterar de två första loppen från Stockholm med Eje på plats. En ganska stor utmaning att sitta på varsin sida av jordklotet, med allt vad det innebär i fördröjningar av bild och ljud, och kommentera sport. Detta har vi gjort många gånger förr men det är en speciell teknik som kräver lite inkörning från båda håll och inte blir det lättare av att det var 3 månader sedan sist.

Första intrycken från ”down under” är att Marcus Ericsson har haft, minst sagt, fullt upp med diverse uppdrag för media och sponsorer och mellan alla officiella uppdrag så ska det dessutom hinnas med och träna lite. Marcus är dock väl förberedd på detta och det ska inte vålla några bekymmer, det ingår liksom i paketet numera och det blir lite extra mycket en sådan här premiärhelg.

Det drar ihop sig i Albert Park

Det drar ihop sig i Albert Park

I morgon börjar allvaret och det stora samtalsämnet är fortfarande tillförlitlighet, jag skrev redan i går om problemen som kan uppstå om det skulle visa sig att tekniken inte är med under sista träningspasset. Att teamen, om något skulle havererat under FP3, riskerar att missa kvalet då det tar väldigt lång tid att byta ut t ex ett batteri eller någon av de ”power units” som motorn består av. I dag bekräftas detta av att många tror på väldigt restriktivt körning under FP3 av just den anledningen.. det blir inte mer än en funktionskontroll av grejerna och sen in i depå. Man vågar helt enkelt inte chansa.

Renault F1-motor 2014: V6 med turbo fungerar inte riktigt som det är tänkt

Renault F1-motor 2014: V6 med turbo fungerar inte riktigt som det är tänkt

Utan att gå in på detaljer så har jag fått reda på att problemen för Renault ser ut att bestå men att Caterham ändå verkar ha läget bäst under kontroll. Det är fortfarande mappningarna som spökar och inte vill fungera som det är tänkt.

Många har under försäsongen klagat på det nya ”break by wire” systemet, ett team som dock är helnöjda och som aldrig haft en bättre fungerande bromsbalans är Williams som fått detta att fungera perfekt. Som jag skrivit tidigare är detta system stark förknippat med resten av elektroniken och om t ex energiåtervinningen inte fungerar som den ska blir det även problem med bromsarna. Mycket tid att vinna i ett fungerande ”break by wire-system”

Nico Rosberg i sin, numera, olackade hjälm

Nico Rosberg i sin, numera, olackade hjälm

Till sist en lite rolig grej angående hur förarna jagar vikt, ni kanske noterat att Nico Rosberg har bytt färg på hjälmen till i år.. eller snarare tagit bort färgen helt. Rosberg kör nämligen olackat i år för att få bort – hör och häpna – 40 gram. Det är sant, jag ringde nämligen Marcus Ericssons hjälmlackerare, Lars Göran Mehtola, och frågade vad färgen väger och det ligger mellan 40-60 gram! Han passade även på att berätta en historia om Michael Schumacher och hur noga han var med sina hjälmars vikt. Schumachers hjälmar gick direkt tillbaka till lackeraren om färgen vägde mer än 20 gram!

Marcus Ericssons hjälm, lackad med 40 gram färg

Marcus Ericssons hjälm, lackad med 40 gram färg