Rimliga förväntningar på Marcus Ericssons debut…

Melbourne Grand Prix Cirquit (Foto: Mercedes AMG Petronas)

Melbourne Grand Prix Cirquit (Foto: Mercedes AMG Petronas)

Premiären närmar sig med stormsteg och det märks på alla håll och kanter att förväntningarna är stora, kanske större än på många år. För egen del är jag spänd på hur det nya reglementet kommer att se ut på banan, d v s hur kommer körningen att påverkas och vilka förare och team gynnas av den nya tekniken i bilarna. Visst har det gått att få en hygglig bild av hur det ser ut under testerna på tidsmässigt och körmässigt men man måste också ha i beräkningen att en del team inte riktigt gått för fullt ännu. Ingen idé att spekulera i vilka som ”sandbaggat” om någon har gjort det överhuvudtaget, kan lika gärna handla om att teamen haft lite olika testprogram som gjort att alla kort ännu inte lagts på bordet. När bilarna nu rullar ut i Albert Park är det dock slut på testandet, istället är det ”hard core” prestanda som gäller och alla poäng som bärgas redan från start kan bli ohyggligt viktiga vid slutsummeringen i november.

Marcus Ericsson i sin Caterham CT05 i Jerez

Marcus Ericsson i sin Caterham CT05

Många har förstås förväntningar på Sveriges förste F1-förare på 23 år, Marcus Ericsson, detta gäller även mig, några saker är dock viktiga att ha med i bedömningen nu under första fjärdedelen av säsongen.

Bilen: Caterham har inte direkt imponerat med sin fart under testerna och istället lagt vikten (ha ha, blev ju riktigt kul med tanke på resten av texten)  vid att ha en bil som fungerar på bekostnad av ren fart (Ett klokt beslut verkar det som med tanke på hur det sett ut för t ex Red Bull under försäsongen). För Marcus Ericssons del så ökar detta hans chanser att ta bilen i mål vilket bör vara huvudmålet i premiären.

Vikten: Redan när Marcus Ericsson presenterades som förare för Caterham så blev det mycket snack om hans vikt och att han behövde gå ner en hel del. Det största problemet är dock inte Ericssons vikt utan att bilen är för tung. Båda förarna är tillsammans med bilen över den utsatta minimivikten och då Kamui Kobayashi väger ca 10 kg mindre än Marcus kan vi snabbt räkna ut att Ericsson, teoretiskt, är ca 0,350 sekunder långsammare än japanen redan innan de rullar ut ur depån. Inte förrän Caterham lyckats få ner bilens vikt tillräckligt mycket för att båda förarna ska hamna under minimivikten är det rimligt att Marcus ska lyckas matcha Kobayashis fart.

Detta kan tyckas vara detaljer men det är mycket viktiga faktorer att ha med sig när Marcus Ericssons fart bedöms efter de inledande loppen, och om vi tycker det är surt så är det inget mot vad Marcus tycker och teamet är givetvis också mycket medvetna om situationen som tyvärr inte är mycket att göra åt just nu. Fokus bör istället ligga på att få så många varv som möjligt och lära sig massor och vem vet, som det ser ut med tillförlitligheten kan det trots allt bli någon enstaka poäng vilket närmast vore att betrakta som en succé.