To finish first – first you have to finish!

Williams har haft en strålande bra försäsong jämfört med de flesta övriga teamen

Williams har haft en strålande bra försäsong jämfört med de flesta övriga teamen

Aldrig tidigare, under mina år som kommentator, har den rubriken passat bättre än just i år. Fick i natt, från min statistikleverantör, alla siffror kring försäsongstesterna och det är rätt skrämmande siffror för alla teamen utom ett. Williams är det enda teamet som kört fler km inför årets säsong än man gjorde före starten 2013. Williams är +7% på fjolårsnoteringen medan alla övriga team är på minussidan.

Allra värst är Red Bull som är – 73% på förra årets notering och det är team med Renault-motor som innehar fyra av de fem sista platserna på denna mindre smickrande lista. Glädjande nog är det Caterham av Renault-teamen som har lägst minusprocent jämfört med förra året med -25% och har när säsongen startar avverkat motsvarande 10,74 racedistanser att jämföra med Lotus och Red Bull som enbart gjort 4,18 resp 5,55 racedistanser

Här är hela listan..

Lista över mest körda km/team under försäsongstesterna

Lista över mest körda km/team under försäsongstesterna

Det skulle förvåna mig mycket om alla problem för t ex Red Bull och Lotus är lösta nu till premiären och det vore nästan intressantare att spela på om de kommer i mål snarare än deras chanser att vinna. För Caterham och Marcus Ericsson är jag faktiskt ganska hoppfull om målgång i Melbourne. Proppen gick liksom ur vid den sista testen i Bahrain och det verkar som om teamet och Renault har koll på hur motorn ska köras för att den ska hålla hela vägen till målflagg. Bilen kommer definitivt inte vara snabbast men chansen finns till den efterlängtade, historiska, första VM-poängen på söndag.

Skulle det vara så att teamen stöter på problem redan under träningarna så har det visat sig ta väldigt lång tid att göra batteribyten eller för all del byten av hela motorn. Jag hörde från Jerez att motorbyten tog någonstans mellan 8-12 timmar mot kanske 2.30 tidigare. Nu är jag säker på att man byter en massa för säkerhets skull under testerna som man helt enkelt inte hinner ta itu med under en racehelg och jag tror även att tiderna för byten av de olika enheterna på motorn har trimmats en hel del. Men fortfarande är det så att om du tvingas till t ex batteribyte efter FP3 så blir det väldigt tight om det ska vara klart till kvalet.

Till sist.. Det blev mycket surr om bensinsparande efter förra inlägget, speciellt på Viasat Motors facebook. Nu var det kanske inte den debatten jag var ute efter men den blir liksom ofrånkomlig då ”fuelsaving” är ett starkt negativ laddat ord i racing. Vill dock bara säga att ”spara bensin” inte på något sätt innebär att man kör lugnt, tvärt om! Men det kräver en annan teknik , en teknik som kan bli otroligt vinnande om den behärskas till fulländning. Vi som tittar kommer troligen inte ens se någon skillnad på körningen. Titta på t ex Nascar i helgen där det kördes slut på bensin för att man inte lyckades hålla förbrukningen under kontroll. I Nascar är man f ö än mer extrem och stänger av och på motorn under gulflagg för att spara några få procent bensin och därmed ev undvika ett extra depåstopp. Jag tycker det är en intressant faktor i loppen, att det är lite på marginalen, och att den typen av körning också krävs. Skulle det vara ” flat out” hela tiden blir det väldigt mycket bilens prestanda som avgör och inte körintelligens m m. Låt oss vänta och se vad som händer denna premiärhelg i Melbourne innan det fälls några domedagsprofetior