Lite tid att reflektera…

Caterhams föraruppställning 2014 tillsammans fr v Kamui Kobayashi, Marcus Ericsson och Robin Frijns

Caterhams föraruppställning 2014 tillsammans fr v Kamui Kobayashi, Robin Frijns och Marcus Ericsson

Sitter vid frukostbordet och funderar lite på gårdagen i England, en omtumlande dag där svensk motorsport tog ett rejält kliv in på banan igen.

Igår var första gången jag besökte TWR, Arrows och Super Aguris gamla lokaler i Leafield där Caterham nu håller till. Ett ganska ordinärt ställe men med fina lokaler ute på landsbygden ca 10 min från Witney (där f ö Charlie Häggstam bor). Just igår morse var det faktisk riktigt halt på vägen dit men kommentaren från Caterhams Presschef Tom Webb var med ett skratt – ”hey, you should be used to that”. Vi blev invisade i lokalen och fick vår plats för ”fotomanges” grejer och sen var det bara att vänta. Fler och fler journalister dök upp och så fort de såg oss blev det ett leende på läpparna och ett ”I wonder what the swedish and japanese tv crews are doin’ here”. James Allen (kommentator BBC5 live) kom fram och sa ” I guess your presence explains a great deal”. Vi fortsatte att vänta och under tiden fick jag också en pratstund med Ben Edwards (BBC:s tv-kommentator) och han frågade givetvis en hel del om Marcus som vi alla förstod skulle bekräftas som förare inom kort. En sak var rätt tydlig, alla var väldigt glada för svensk motorsport och för Marcus Ericsson och de kommentera jag fick var att man var spänd på och se vad han kan göra i F1.

Själva presentationen var satt till 10.00 brittisk tid men drog ut lite på tiden, ca 30 minuter sena öppnades så dörren och Caterhams ägare Tony Fernandes, som var anledningen till förseningen p g a trafik, presenterade sina förare. Robin Frijns först, Marcus Ericsson därefter och Kamui Kobayashi sist ut. I matsalen, där vi höll till, hade man inte bara samlat pressen utan även större delen av personalen så det var rätt mycket folk som bevittnade det, för svenskt vidkommande, historiska ögonblicket. Ceremonin tog bara någon minut för att istället övergå i en ren presskonferens en trappa upp där Tony Fernandes och Cyril Abiteboul svarade på frågor om valet av förare och hur man ser på säsongen rent allmänt. För egen del hann jag inte upp dit, det svenska och japanska TV-teamet fick nämligen prata med förarna först (ganska overkligt att vara prioriterad för en gång skull). Blev lite senare också några korta intervjuer med Tony Fernandes och Cyril Abiteboul.

Marcus Ericsson har fått en fantastisk chans, det har jobbats stenhårt i kulisserna för att få till detta kontrakt med Caterham och jag blir en aning förvånad och lite ledsen när man läser kommentera kring Eje Elgh inblandning i det hela. Givetvis har han många gånger haft mer information än vad han sagt men att , som vissa gör, kalla honom en lögnare är alldeles uppåt väggarna. Man måste först och främst förstå att det är fullständig sekretess på en sådan här process av många skäl. Det kan vara mot eventuella konkurrenter om platsen och det är också ett krav från motparten. Att då få frågor i ett väldigt känsligt läge gör det mycket svårt att välja hur man ska uttrycka sig utan att avslöja något och just i detta fallet har det varit osäkert ända in i det sista och vikten av ”radiotystnad” har varit av största vikt.

Jag skulle säga att tillsammans med Kenny Bräck som drog igång hela detta projekt (men som inte längre är inblandad) så är Eje Elgh den enskilt viktigaste personen i hela den här historien och ska enbart hyllas för den insats som gjort. Alla kontakter som tagits i depån, alla möten som hållits är helt och på Ejes bord och utan hans kontaktnät hade detta aldrig blivit av så enkelt är det. Jag känner, efter över tio år tillsammans, Eje Elgh mycket väl och en mer ärlig och ödmjuk person får du leta efter och du såg inte honom stå och ta åt sig någon ära igår, han valde helt enkelt att hålla sig i bakgrunden och låta den som skulle hamna i rampljuset få göra det också.

På måndag går flyget till Jerez och det blir nu extra spännande att följa det som händer där nere med Marcus Ericsson i Caterhambilen. Bloggen är givetvis på plats, precis som förra året, och rapporterar LIVE. Många frågar också efter TV-sändningar men några sådana produktioner finns inte utan det kan bli lite smakprov då Viasat har reportageteam på plats och ev gör vi ett litet minimagasin på kvällarna.. detta är dock inte klart ännu så det får vi återkomma om.