Målgång = Poäng?

Robert Dahlgren tillsammans med sin teamkamrat Scott McLaughlin i Volvo Polestar Racing/Garry Rogers Motorsport

Robert Dahlgren tillsammans med sin teamkamrat Scott McLaughlin i Volvo Polestar Racing/Garry Rogers Motorsport

Samtidigt som den värsta värmeböljan i mannaminne drabbat Australien nås vi idag av att lite ”iskyla” från Skellefteå och Sverige kommer att ansluta. Robert Dahlgren har nämligen fått uppdraget att köra för Volvo Polestar Racing i Australiensiska V8 Supercars kommande säsong. Ett stort grattis förstås till ”Robban” som jag är säker på kommer att göra ett utmärkt jobb ”down under”.

I F1-världen har Red Bulls Christian Horner uttalat farhågor om att halva startfältet kan komma att bryta vid premiären i Australien i mars. Vet inte om vi ska se det som ett tecken på att förberedelserna inte riktigt går som de ska eller om det är en gissning/spekulation rent allmänt. Har rätt länge pratats om att tillförlitligheten blir oerhört viktig kommande säsong och att den första testen i Jerez kan bli lite farsartad med ideliga stopp för att teamen inte får ordning på grejerna. Mercedes Toto Wolff har dock tonat ner detta en aning även om han också medger att det kommer att bli en annorlunda första test mot vad alla vana med. Vi kan inte räkna med 100-talet varv per dag utan snarare kortare stint med ständiga kontroller av de nya systemen och givetvis också en del haverier.

Personligen ser jag inte fram emot en säsong där det räcker med att ta sig i mål för att poäng även om en större risk för haverier ökar möjligheterna för överraskningsresultat. Bilarna ska i största möjliga mån hålla och det ska ”köras” om det. Samtidigt så öppnar ett läge med större bortfall p g a motorhaverier naturligtvis för de mindre teamen att plocka poäng, poäng som i slutändan kan bli oerhört viktiga, inte minst ekonomiskt så det finns väl både en upp och nersida på situationen. Man kan dock , och ska, hävda att det ingår i spelets regler att ha ordning på utrustningen.

Mark Webber och Paul Stoddart på pallen i Melbourne efter den mycket överraskande femteplatsen för Mark Webber i debuten i F1

Mark Webber och Paul Stoddart på pallen i Melbourne efter den mycket överraskande femteplatsen för Mark Webber i debuten i F1

Utan att göra någon grundligare research så kommer några sådana här fall fram där förare som är ett eller flera varv efter men med en bil som håller och tar poäng. Mark Webbers premiär i Melbourne  2002, i en Minardi, var exakt ett sådan tillfälle. Italienaren Luca Badoer var på väg mot ett liknande resultat i Europas GP 1999 när han, också i en Minardi, helt oväntat låg fyra med 13 varv kvar. Tyvärr höll det inte hela vägen och han tvingades bryta med trasig växellåda och missade därmed chansen att ta sina första F1-poäng i karriären, istället fick vi se honom sitta på huk, gråtandes, intill sin havererade bil.

Det är väl kanske den typen av hjärta och smärta som gör att en del ser fram emot en säsong där bilarna inte är ”bullet proof” och där chansen till överraskningsresultat ökar.