Inga obligatoriska depåstopp 2014

Som bekant hade FIA:s strategigrupp möte igår och det som man bestämde sig för att införa skrev jag om igår, kommer tillbaka till det strax.

Det som dock inte kommer att införas är de obligatoriska depåstoppen. Det var FIA presidenten Jean Todt och Bernie Eccelstone som förslagit detta då man befarade färre depåstopp nästa säsong eftersom Pirelli inte vill vara med om ett PR-fiasko till och därför valt att göra tåligare däck som i sin tur inte kräver lika många depåstopp. Det blir alltså även i fortsättningen valfritt hur många stopp man gör förutom det enda som krävs för att kunna köra på båda gummiblandningarna

Det som också stoppades var den förslagna höjningen av minimivikten med 10 kg, en fullt rimlig höjning då det visat sig att motorerna väger mer än väntat och gett teamen problem med att nå ner till de 690kg som nu gäller. En klar nackdel för t ex Hülkenberg som är betydligt större och tyngre än t ex Alonso. Så här nära inpå säsongstart krävs att alla team är med på en sådan höjning men Ferrari, Mercedes och Lotus motsatte sig förslaget i detta sena skede. Till säsongen 2015 kommer dock minimivikten troligen att justeras uppåt.

Det som beslutades igår och som fick starka reaktioner, mest negativa, var utdelningen av dubbla poäng i finalracet nästa säsong. Det finns en del sportsliga problem med ett sådant system där t ex ett haveri i finalen kan få oerhörda konsekvenser, likväl som att en vinst ger dubbla poäng blir ev otur dubbelt så dyr. Speciellt nästa säsong då många förväntar att det blir på marginalen med motorernas hållbarhet och det kan vara många som riskerar bestraffning då endast fem motorer är tillgängliga per förare och säsong. På uppsidan finns dock att vi kan vänta oss en hype utan dess like inför finalen om det finns läge för någon där bakom att knappa in. Skulle gärna vilja ha en mer utförlig förklaring till varför man inför dubbla poäng, vore mycket intressant och höra hur diskussionen gick och hur man motiverade sitt beslut mer i detalj. Jag har som bekant stort förtroende för FIA när det gäller den här typen av sportsliga förändringar bakåt i tiden och det sitter inga dumskallar i strategigruppen så jag väljer att vara försiktigt positiv.