Drog Nico Hülkenberg eller Maldonado vinstlotten?

Det tycks råda någon allmän uppfattning att Nico Hülkenberg drog nitlotten när Lotus valde Pastor Maldonado framför tysken som teamkamrat till Romain Grosjean nästa säsong, att det är Nico Hülkenberg som förtjänar en plats i ett toppteam. Jag är den första att hålla med om att ”Hulken” bör sitta i en konkurrenskraftig bil men den stora frågan är om det nästa år är en Lotus?

Sett till det som hänt i Lotus under året är jag inte alls säker på att det är det mest gynnsamma att gå till Lotus just 2014. Det råder väl ingen tvekan om att Gerard Lopez och hans Genii Capital tog enorm chans när man anlitade Kimi Räikkönen och framförallt gick med på hans löneanspråk. Lönen som sådan tror jag iofs var hanterbar även om den var stor, problemet var att man räknat med att Räikkönen i en av bilarna skulle ge framgångar som i sin tur skulle ge intäkter. Ena delen av planen gick ju alldeles fantastiskt med en seger för Kimi redan under comebacksäsongen och en topplacering i båda mästerskapen i år. Den andra delen av planen har däremot inte fungerat riktigt lika bra, att ligga på topp i F1 kostar pengar och jag har uppfattningen att Lopez ganska tidigt började lida för sin satsning med stort utflöde av pengar som in sin tur resulterade i sen utbetalning av Räikkönens lön redan första året och ännu så länge ingen utbetalning alls, såvitt jag förstår, år två.

Det som ledde mig att tro att det var riktig kris häromdagen var att en stor del av personalstyrkan söker sig bort, sannolikt för att man inte fått betalt och att under rådande omständigheter då även försöka få till en bra bil till 2014 känns mer och mer osannolikt. Nu valde teamet Pastor Maldonado och hans sponsormiljoner och det pratas återigen om att Quantumdealen är på g (tillåt mig dock tvivla) men det blir ändå en enorm uppförsbacke att hinna bli klar och dessutom få till en konkurrenskraftig bil till premiären i Melbourne i mars nästa år.

Så tillbaka till huvudfrågan, är det Maldonado eller Hülkenberg som dragit vinstlotten? Omöjligt att svara på men sett till de fakta som finns så tror jag att Hülkenberg har det bättre någon annanstans nästa säsong, sannolikt hos Force India tillsammans med Sergio Perez. Jag vet att just den uppställningen gör att det väcks nya frågor. Var tar Paul Di Resta och Adrian Sutil vägen? Ni som har lyssnat på vår podcast vet att Di Resta kan vara aktuell för den ena platsen hos Caterham men att Indycar också är ett alternativ. Sutil har bl a länkats till Sauber.