Nu måste något göras åt att förarna genar för mycket vid sidan av banan…

Ingen större överraskning att Sebastian Vettel tog sin sjunde pole position för säsongen. Vettel valde den konventionella metoden att göra sitt snabbaste varv på den känsliga mjuka gummiblandningen medan bl a hans teamkamrat Mark Webber valde att kvala på hårda däck i Q3.

Den stora frågan inför morgondagen är vilket av alternativen som är det bästa, Vettel kommer givetvis var snabb inledningsvis men kommer också att tvingas in depån betydligt tidigare än Webber, Alonso, Perez och Button som alla startar på hårda, vad det innebär för resten av loppet får vi ju se. Att komma ut i trafik som Vettel kommer att göra blir en svår uppgift och det gäller för tysken att inte förivra sig i sina försök att avancera. Känns som att det lite 50/50 mellan de två strategierna och det blir oerhört spännande att se vad som är snabbast. En sak är klar Sebastian Vettel har råd att vara lite modig medan de övriga har allt vinna på en alternativ taktik.

En sak som inte bara irriterar mig utan många av er som tittar och läser denna blogg är det här med ”track limits”. Hur mycket är det ok att vara utanför banan utan att få en bestraffning eller sitt varv struket? Ett gigantisk problem på banor av den typ vi har här i t ex Indien och några andra ställen där det går att köra på 150% av banytan utan att för den skull förlora någon tid.

Jag ringde upp vår FIA representant, Formel 1-domaren Lars Österlind, och frågade vad som gäller och fick svaret att de enbart dömer mot en förare om man bedömer att vederbörande har tjänat något på att köra utanför banmarkeringen. Huvuduppdraget för den bedömningen har den s k förarrepresentanten, denna helg dansken Tom Kristensen. Jag skulle verkligen inte vilja vara i Kristensens position för ett omöjligare uppdrag är svårt att hitta. För mig är problemet lättlöst, för det är verkligen ett bekymmer när förarna utnyttjar precis allt som finns tillgängligt av asfalt för att tjäna tid och att då sitta och göra bedömningar från fall till fall är onödigt krångligt och skapar situationer som blir onödigt krångliga att bedöma.

Min lösning på problemet är att helt enkelt stryka alla tider som görs med bilen vid sidan av banan under kval och ge föraren en, max två chanser, innan man dömer för ”ignoring track limits” med en drive through. Enkelt för alla, inkl förarna, att förstå och ger aldrig utrymme för tolkningar. Det andra som nu MÅSTE till är att man designar banorna så att du alltid förlorar på att köra vid sidan av, ska inte finnas som ett alternativ att gena och det går helt säkert att göra utan att försämra säkerheten för alla inblandade.

Nu vet jag att även Lars Österlind är oroad över utveckligen och detta är en fråga som kommer att tas upp hos FIA inom snar framtid och vi kan bara hoppas, för allas skull, att det åtgärdas snarast. Varför inte följa DTM:s exempel där vi senast på Hockenheim såg ett flertal tider strykas under kvalet för att förarna kört för mycket utanför banan.

Resultat kval indiens GP

Pos Driver                Team                 Time          Gap   
 1. Sebastian Vettel      Red Bull-Renault     1m24.119s
 2. Nico Rosberg          Mercedes             1m24.871s  +0.752s
 3. Lewis Hamilton        Mercedes             1m24.941s  +0.822s
 4. Mark Webber           Red Bull-Renault     1m25.047s  +0.928s
 5. Felipe Massa          Ferrari              1m25.201s  +1.082s
 6. Kimi Raikkonen        Lotus-Renault        1m25.248s  +1.129s
 7. Nico Hulkenberg       Sauber-Ferrari       1m25.334s  +1.215s
 8. Fernando Alonso       Ferrari              1m25.826s  +1.707s
 9. Sergio Perez          McLaren-Mercedes     1m26.153s  +2.034s
10. Jenson Button         McLaren-Mercedes     1m26.487s  +2.368s
Q2 cut-off time: 1m25.458s                                    Gap **
11. Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari   1m25.519s  +0.951s
12. Paul di Resta         Force India-Mercedes 1m25.711s  +1.143s
13. Adrian Sutil          Force India-Mercedes 1m25.740s  +1.172s
14. Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari   1m25.798s  +1.230s
15. Valtteri Bottas       Williams-Renault     1m26.134s  +1.566s
16. Esteban Gutierrez     Sauber-Ferrari       1m26.336s  +1.768s
Q1 cut-off time: 1m26.178s                                    Gap *
17. Romain Grosjean       Lotus-Renault        1m26.577s  +1.003s
18. Pastor Maldonado      Williams-Renault     1m26.842s  +1.268s
19. Jules Bianchi         Marussia-Cosworth    1m26.970s  +1.396s
20. Giedo van der Garde   Caterham-Renault     1m27.105s  +1.531s
21. Charles Pic           Caterham-Renault     1m27.487s  +1.913s
22. Max Chilton           Marussia-Cosworth    1m28.138s  +2.564s