Ytterligare ett tragiskt dödsfall…

Brittiske föraren Sean Edwards har omkommit i en krasch i Australien. Edwards agerade förarcoach och satt på passagerarsidan när den 20-årige föraren tappade kontrollen över bilen på Queensland raceway och kraschade hårt i däckbarriären. Enligt rapporter nu på morgonen dog Edwards omedelbart medan föraren överlevde men får just nu intensivvård för sina livshotande skador.

Sean Edwards har haft en mycket framgångsrik säsong och leder bl a Porsche Supercup och har även vunnit både Nürburgring och Dubai 24 timmarslopp.

Har varit god respons på det senaste inlägget om huruvida Mark Webber offrades för för att Vettel skulle få vinna i Japan och om Formel 1 är en lagsport eller inte.

Naturligtvis läser även Eje Elgh bloggen och han har sin egen teori om varför Webber tvingades till tre depåstopp istället för två. Han menar att med mindre downforce och längre utväxling på Mark Webbers bil jämfört med både Sebastian Vettel och Romain Grosjean så fick han visserligen bättre toppfart (308km/t mot 295km/t) men samtidigt en bil som kom sämre ut ur svängen före långa rakan. Det tar helt enkelt för lång tid att nå toppfart och lyckas därmed inte utnyttja sin högre fart i slutet på rakan för omkörning. Sebastian Vettel däremot hade inga större problem att ta sig förbi Grosjean. Det andra som händer med mindre downforce är att däckslitaget ökar och därmed kanske Mark Webber tvingades till en tre-stoppare även om planen var två stopp från början.

Eje Elgh spekulerar vidare och menar att det troligtvis varit diskussioner inom Red Bull om vilken set up som var att föredra där ingenjörerna kanske argumenterat för mindre downforce på båda bilarna för att siffrorna visade en fördel med högre toppfart men där förarna i slutändan fått säga sitt. Kanske ett det just en sådan sak som till slut skiljer mellan Sebastian Vettel och Mark Webber.

Självklart är detta enbart spekulationer men visar på att det finns flera sätt att se på varför Mark Webber gjorde tre depåstopp mot två för både Romain Grosjean och Sebastian Vettel.

I kväll kanske en och annan väljer att se på fotboll när Sverige möter Tyskland i VM-kvalet på Friends Arena i Stockholm. Gör du inte det så tycker jag du ska se Sportbladet Show på aftonbladet.se mellan 20.45 och 21.30, där är nämligen F1-mekanikern Charlie Häggstam och jag gäster och ska snacka racing och Formel 1 i synnerhet. Det ryktas bl a om en däckbytartävling:)