Toppingenjör till Mclaren från Red Bull…

Senaste tiden har det pratats om att Mclaren skulle värva ett toppnamn på tekniksidan och direkt startade ryktena om att det eventuellt skulle vara Ross Brawn som skulle lämna Mercedes för Mclaren. Värvningen kom dock från ett helt annat håll, det är Red Bulls Chief of aerodynamics Peter Prodromou som enligt uppgift ska ansluta Mclaren fr o m 2015. 

Värvningen har ännu inte bekräftats av Mclaren men är enligt flera källor i depån klar och får anses som en ganska stor överraskning. Prodromou har varit en av kanske två personer som Adrian Newey sett som sin efterträdare när han så småningom lägger av.

Apropå Red Bull så har det gått rykten om att man har någon form av antispinnfunktion. Något sådant är det enligt flera ledande experter, bl a Autosports Mark Hughes, inte alls tal om. Hughes  skriver i senaste Autosport att det istället handlar om en mappning på motorn där Renault har hittat ett sätt att stänga av vissa cylindrar enligt ett speciellt mönster. Motor får via elektroniken en signal om styrvinkeln in i sväng och favoriserar då den ena cylinderbanken framför den andra och förbättrar bilens egenskaper när föraren styr in i kurvan under avslag med hjälp av den lilla ”overrun” som fortfarande är tillåten. När föraren sen går på gas och får full hjälp av avgaserna så får man det från ”rätt håll” och ”blåser”  den sida av diffusern som har mest behov. Mer avgaser från höger cylinderbank ger extra hjälp i vänstersvängar och vice versa.

Den här funktionen sägs vara unik för Renault och har funnits tillgänglig hela säsongen för Red Bull och Lotus eftersom motortillverkarna måste meddela sina mappningar till FIA redan innan säsongen startar med enbart små justeringar tillåtna under resten av året. Detta ger en viss förbättring för Red Bull, och i synnerhet Sebastian Vettel, i kombination med resten av paketet. Lotus däremot har rapporterat att det är väldigt lite varvtid att vinna på denna funktion, vilket beror på att Red Bull-bilen är bättre rent generellt och Sebastian Vettels påstått unika förmåga att anpassa sin körstil till den nya motortekniken.