Bianchi missar FP2

Suzuka är en svår bana, en av de svåraste i världen och vi ser nästan varje år förare som gör misstag som får stora konsekvenser. Dagens första träning var inget undantag, fransmannen Jules Bianchi hann bara köra 8 varv innan han körde av i den ökända svängen Degner, han följdes några varv senare av Giedo van der Garde som körde av på precis samma ställe. 

Grejen med Suzuka är att den är lite old school, d v s den har inte de gigantiska avåkningszoner som finns på moderna banor och det just detta som gör den extra intressant. Just Degnerkurvorna (kurva 8 och 9) är speciellt för att det hela tiden känns som att det går lite för sakta och den lurar oerfarna förare att ta lite för mycket fart med sig och därmed är katastrofen ett faktum. I Bianchis fall så tog han lite för mycket kerb i Degner 2 och bakänden släppte, dessutom hade han lite otur när han fastnade med armen mellan sätet och cockpitväggen och hann därför inte ta returen utan styrde rakt in i däckbarriären med stora skador på bilen som följd. Chassit blev så illa skadat att han inte kommer hinna ut till FP2 överhuvudtaget. Bianchi sågs efteråt sitta och kylas sin vänstra armbåge med en påse is men någon fara för resten av helgen ska det inte vara. Holländaren van der Garde kom ikapp Felipe Massa in i Degner 1 och blev nog lite störd för han hade alldeles för mycket fart in i Degner 2 och styrde av men hann få stopp innan däckbarriären. Däremot fungerade inte backväxeln och han fick avbryta det första träningspasset i förtid.

Suzuka är verkligen en banan som skiljer agnarna från vetet och ger inget utrymme för misstag, visserligen är den berömda 130 R inte vad den en gång var men fortfarande en stor utmaning. Vidare finns även S:en efter kurva 2 som är helt avgörande för en bra varvtid. Detta är helt klart en förarbana av stora mått och den sista avåkningen med stora konsekvenser är definitivt inte gjord.