Vettel avgjorde VM i Singapore?

Sitter just nu i Doha och väntar på sista stinten hem till Stockholm, det var att packa ihop snabbt efter loppet och med raska steg hitta en taxi till flygplatsen i Singapore. Gick förvånansvärt bra och vi hade gott om tid efter att ha checkat in på rekordtid, dessutom med exitplats. Skönt att komma hem redan måndag eftermiddag och eftersom vi levt europatid ska det inte bli några större problem med tidsomställning.

Vi var inte ensamma om att lämna Singapore redan söndag natt, på väg mot gaten mötte vi en oansenlig yngling i shorts med lite lätt blonderat hår utan att väcka någon uppmärksamhet alls. Han hade fått desto mer uppmärksamhet tidigare under kvällen då han skåpat ut resten av startfältet på Marina Bay street Circuit. Sebastian Vettel var verkligen i en egen division och utklassade alla, inte ens en säkerhetsbilen kunde göra racet spännande när det handlade om segern. Varven direkt efter omstarten var något av det mest imponerande jag sett, kanske inte så spektakulära men farten, han tog ju 2-3 sekunder per varv och hade snart den lucka som behövdes för att lätt kunna gå i depå igen och ändå behålla ledningen.

Man kan dividera hur många gånger som helst om vad det är som gör Vettel så stark just nu, största orsaken är förstås bilen. Men det är föraren som måste få bilen på det sättet han vill ha den, givetvis inom ramen för vad som är möjligt från den givna designen. Ta bara skillnaden mellan Webber och Vettel genom alla år så får man en bra bild hur det ändå skiljer mellan förare i samma bil. Den stora skillnaden är att den som gör resultaten får sin vilja fram när det gäller finjusteringen av bilen och har man då redan från början en bra koncept så blir det ungefär så stor skillnad som det var igår mellan förarna i Red Bull. Det är inte alls så att Mark Webber kör en sämre bil än Vettel, möjligen lite mindre hållbar:)

Det är helt enkelt det långa och goda samarbetet mellan Sebastian Vettel och Adrian Newey som bär frukt och som kanske t o m kulminerade i Singapore igår, att någon nu ska kunna rubba Red Bull från att ta båda titlarna för fjärde året i rad känns inte sannolikt.

Bakom Sebastian Vettel var det också stark körning på flera händer men i helt andra bilar. Fernando Alonso gjorde, som jag antydde skulle bli fallet i inlägget efter kvalet, en grymt bra start och hade lite flyt med strategin och körde till sig en mycket välförtjänt andraplats. Men den stora hjälten är ändå Kimi Räikkönen som trots sina ryggsmärtor och en kämpig inledning blev trea, även han hjälpt av ett klokt beslut från teamet att ta in honom när säkerhetsbilen kom ut. Omkörningen av Jenson Button mot slutet var av högsta snitt även om Buttons däck vid det laget var på upphällningen.

Mercedes lyckade inte förvalta en bra startposition för Nico Rosberg och missade (tycker i alla fall jag) att gå in i depå när flera av konkurrenterna gjorde det under SC och fick betala priset. Vet inte riktigt hur de tänkte vid depådisken där.

Till sist några mindre begåvade beslut från Mark Webber och Fernando Alonso när Alonso bestämde sig för att stanna mitt i banan (var ju faktiskt så att ett par förare fick väja rätt kraftigt för att inte köra in i Alonso) och plocka upp Mark Webber som fick lift tillbaka till depån sittandes på cockpitkanten. Om man inte ens får hämta en flagga efter målgång är det knappast troligt att det är ok att ge lift åt en förare. Båda fick varsin reprimand och för Webbers del så var det säsongens tredje och därmed 10 platser ner på gridden i Korea.