Med några dagars perspektiv…

Det har gått några dagar nu sedan den stora nyheten att Kimi Räikkönen flyttar till Ferrari 2014 och därmed bildar ett av F1-historiens starkaste förarpar. Direkt startar naturligtvis diskussionerna om vad som som kommer att hända, hur bra kan det bli och vad som kan gå fel.

Vi har den senaste tiden läst att Räikkönen inte skulle vara bra för Ferrari för att han inte är ”stöpt” i den konventionella WDC-formen, d v s att han inte är så förtjust i att sitta timtal i simulatorn, inte går trackwalks och att han inte är tillräckligt tekniskt kunnig och intresserad. 

Så kan det kanske vara, men vi kan ju vända på steken och jämföra med t ex den han ersätter som gjorde allt detta och ändå inte tar mer än knapp 50% av poängen mot sin teamkamrat. Någonstans handlar det om att leverera på banan vilket man inte kan beskylla Kimi Räikkönen för att INTE göra.

I Eje Elghs och min senaste podcast så berättade Eje att han pratat med en person med god insyn i Ferrari som trodde att Fernando Alonso kanske var den som höll tillbaka teamet en aning. Han menade att spanjoren kanske hade lite för stor tilltro till sitt eget tekniska kunnande och därmed, med sin position i teamet, fick saker som han ville utan att det egentligen var det rätta. Kan det vara så att Fernando Alonso vill vara med och påverka för mycket?

Om det nu är så så kan man verkligen snacka om att Ferrari har skaffat sig två motpoler, en som vill göra så lite som möjligt förutom att köra och en som kanske har för mycket att säga till om förutom att köra. Det är att få ut max av denna konstellation som kommer att bli den stora utmaningen nästa säsong, speciellt med det nya reglementet där förarens input naturligtvis kommer att bli viktig för att bilen ska utvecklas i rätt riktning. När det gäller just detta så är det ingen skillnad på Räikkönen och Alonso, båda vet precis hur de vill ha bilen men vem kommer att få sin vilja fram? Detta ser jag som den största utmaningen för finländaren, att han måste vara med i spelet inom Ferrari, hur lite han än vill, för att inte riskera att Alonso hela tiden får sina önskemål tillgodosedda. Nu är Kimi Räikkönen såpass rutinerad att detta inte behöver påtalas för honom men frågan jag ställer mig är om han är tillräckligt ”på” för att hela tiden vara på sin vakt när det gäller den interna politiken inom Ferrari. Jag hoppas ni förstår vad jag menar med detta resonemang..

Nu kan allt detta kanske lösa sig ändå… Igår fick jag nämligen ett samtal som sa att Fernando Alonso trots allt hamnar i Red Bull och att Ricciardo blir kvar i Toro Rosso ytterligare en säsong!

Nej, jag tror inte speciellt mycket på detta men det kom från en person som gör att det inte går att avfärda. Alla ska ha klart för sig att skrivna kontrakt inte är speciellt mycket värda när allt kommer omkring, allt går att krypa ur under förutsättning att man har råd. Bara för att det stora nu har bekräftat var de tar vägen så slutar inte ”silly season”.