Kan man vinna för mycket?

Läser fler och fler kommentarer om hur tråkigt det blivit med Formel 1 och att Sebastian Vettel enbart vinner p g a bilen och alldeles för ofta.

Edd Straw är en förträfflig journalist på tidningen Autosport och han har skrivit en krönika som i stora drag handlar om att man knappast kan klandra Red Bull för att man vinner utan att man istället bör ha synpunkter på motståndet som inte gör ett bättre jobb.

Detta fick mig att fundera på om man verkligen kan vinna för mycket? 

Jag måste erkänna att det inte alltid var så lätt att motivera sig under 2000-talet när Ferrari var som starkast. Säsongerna 2002 och 2004 var man i särklass och jag vill minnas att jag var på plats på Magny Cours den 21:a juli  2002 när Michael Schumacher säkrade sin femte titel och det fortfarande var sex lopp kvar att köra. Inte lätt att lyfta fram F1 som det hetaste på redaktionen (TV4 på den tiden) när allt var avgjort drygt halvvägs in i säsongen. Ungefär som att säkra titeln i Premier League i fotboll lagom till jul.

Anledningen till Ferraris gigantiska försprång under stora delar av 2000-talet var ju budget, man spenderade enorma summor på tester och jag vet att Italienarna hade en testbil enbart för Bridgestone att utveckla däck med, däck som ingen annan fick tillgång till. Ett år testades så mycket som 137 olika gummiblandningar och det kördes ca 50 000 testkilometer, ni kan ju tänka er vad detta kostade men det gav också resultat. Så här kunde det ju naturligtvis inte fortsätta och det har sedan dess successivt blivit allt tuffare regler som gör dominans tack var mest spenderade pengar betydligt svårare.

Numera är det testförbud och ett däckreglemente som man kan tycka mycket om, men faktum är att utan ett kontrolldäck (från Pirelli eller någon annan) och dessa hårda testregler så skulle det med stor sannolikhet återigen bli total överlägsenhet från något enstaka team.

Men Red Bull då, är inte de för dominanta med tre raka, på väg mot en fjärde, VM-titlar i både förar- och konstruktörsmästerskapet?

Det kanske man kan tycka men det är inte alls den typen av överlägsenhet som höll på att döda sporten under 2000-talet, tvärtom har man fått kriga ordentligt för sina vinster med säsongen 2011 som enda undantaget då titeln säkrades redan i Japan.

Personligen har jag svårt att vara kritisk mot ett team/förare för att man vinner för mycket, det är ju trots allt det ultimata beviset på att man gör jobbet bättre än alla andra, samtidigt är det aldrig bra när någon blir för överlägsen. Förutsägbarhet är en sports värsta fiende oavsett vilken det än handlar om och där har regelmakarna ett stor uppgift.

Årets säsong kan vara den sista på ett tag som Red Bull kontrollerar, ett nytt spännande reglemente kommer 2014 (som vi får redogöra för längre fram, vet att det finns önskemål om detta) med helt nya bilkoncept och det kommer enligt min uppfattning i precis rätt tidpunkt. Det finns en risk att fältet blir mer utspritt p g a stora skillnader i resurser mellan teamen, men jag vet att t ex Caterham ser det som enorm möjlighet att få börja på ett blankt papper och på det sättet närma sig konkurrenterna längst fram eftersom alla får börja om från noll med sina bilar. Storleken på budget har dock alltid haft stor betydelse för framgångar i motorsport och i Formel 1 i synnerhet och det kommer inte att förändras inom överskådlig tid.