Raceweek… äntligen!

Då drar det ihop sig till omstart av årets mästerskap. Den, för teamen, välbehövliga sommarsemestern är slut och allt ska nu dra igång igen på riktigt allvar. Skönt måste jag säga och är inte alls imponerad över de långa uppehållen i årets kalender, håller med de som tycker att det blivit lite väl utdraget.

Utdraget blev också helgens cykeläventyr i Dalarna som för egen del inte alls blev som tänkt. Undertecknad fick kliva av redan i Risberg efter en dagsform som liknande en hundraårings.. tråkigt med tanke på att målet var att ta sig runt på mellan 4.30 – 5 timmar. Dock inget att gråta över, bara träna mer! Eje Elgh genomförde Vasan med bravur och ”persade” med någon minut och gick i mål på 5 timmar precis.

Nog om cykel, läser idag att Red Bull är stolta över sin stans i däckfrågan denna säsong. Man har haft samma uppfattning hela tiden, att däcken helt enkelt var för mycket på marginalen. Självklart fick det en del att tycka att Red Bull talade i egen sak, vilket delvis är sant, men man vann under samma period (fram till Silverstone) ändå tre race och var hela tiden med i toppen av mästerskapet.

Jag tycker också att däcken i inledningen var alldeles på mycket på marginalen och att det fr o m Tysklands GP har varit precis så som det ska vara. Ett mjukare, snabbare däck, med kort livslängd och ett hårdare, lite långsammare, men betydligt mer uthålligt vilket ger utrymme för olika strategier beroende på de olika bilarnas fördelar. Och framförallt har det sedan Nürburgring varit däck som det går att rejsa på, det har fungerat att bitvis vara aggressiv utan att för den skull äventyra hela loppet.

Pirelli har lärt sig en dyrbar läxa med all ”badwill” men får också skylla sig själv en aning eftersom man chansade alldeles för mycket med årets däck i inledningen utan att ha vederbörlig data att luta sig mot. Uttrycket ”better safe than sorry” borde ha suttit på väggen hos Pirelli.

Självklart är inte alla nöjda med förändringen som gjorts med däcken och de som nu tappat formen, typ Ferrari, skyller naturligtvis lite grann på detta och Italienarna ska ha cred för att man hanterade de svåra däcken i inledningen på ett bra sätt. Men faktum kvarstår att alla vi som tittar på F1, alla förarna och många teamen generellt ville ha däck som det går att tävla med och inte däck som måste hanteras så varsamt att det var som att spela hockey i en porslinsbutik (usel jämförelse, men ganska kul eller hur?).

Därför ser jag nu med tillförsikt fram emot fortsättningen av säsongen och tror inte att det blir någon defilering av Red Bull. Både Lotus och Mercedes visade i Ungern att man vill ha ett ord med i laget och om Ferrari kan hitta några tiondelar till är de också med och rör om i grytan. Jag sa i Viasat Motors senaste podcast att jag tror på Lewis Hamilton inför fortsättningen, kanske lite önsketänkande men det vore lite uppfriskande med någon annan världsmästare än Seb Vettel. Skulle Vettel ändå vinna är han en mycket välförtjänt mästare, men han kommer att få jobba för det.

Till sist så skriver tysk media att Daniel Ricciardo är klar som ersättare för Mark Webber i Red Bull nästa säsong. Tror som bekant också på ett sådant offentliggörande, ju snabbare desto bättre. Först då får vi ju reda på var Räikkönen tar vägen och håll med om att paret Alonso/Räikkönen i Ferrari låter spännande.