Varför hälla vatten i overallsfickan?

Mattias Ekström tog igår sin första seger i DTM sedan Valencia 2011, en mycket välförtjänt sådan efter prickfri körning, så långt är allt frid och fröjd…

Men det är vad som skedde efter loppet som blir lite av ett mysterium, eller kanske inte ändå. Det var en stekhet dag i Nürnberg igår med en temperatur runt 30 grader, lägg därtill att det vanligtvis är väldigt varmt i en DTM-bil så förstår ni att det var lite extra just igår. Ska man då köra i dessa tuffa förhållanden så är det självklart att man svettas mycket och tappar en hel del i vikt. Jag kan inga exakta siffror på hur mycket en DTM-förare förlorar under ett race, men rimligen bör det ligga kring något kilo eller två.

Och det är detta med vikten som gör det lite problematiskt. I DTM måste en förare, fullt utrustad (overall, hjälm, skor och underställ), väga minst 85 kg utan att behöva hänga på extravikt på stolen som kompensation (något ingen vill av viktdistributionsskäl). Låt säga att du som förare väger 86,5 när loppet startar och när du kommer i mål så har du förlorat stora mängder vätska men är inte säker på hur mycket, visserligen vet du på ett ungefär efter att t ex suttit på en testcykel i en bastu men känner att det är ändå på marginalen.

Varje extra kg på en tävlingsbil har betydelse, i Formel 1 brukar man säga att 10 extra kg ger ca 35 hundradelar sämre varvtid, riktigt så mycket är det förstås inte i standardbil men helt klart påverkar mer vikt farten.

Sent igår nåddes vi av nyheten att Mattias Ekström diskats och fråntagits segern på Norisring efter att ha brutit mot gällande Parc Fermé-regler då han fått vatten hällt i sin overallsficka. På både still- och tvbilder ses Mattias pappa Bengt hälla ner en halvlitersflaska med vatten en ena fickan, varför vet han bara själv men det ser onekligen lite konstigt ut och jag minns från tv-sändningen att jag undrade vad han bökade med så frenetiskt och tyckte det var lite märkligt. Samtidigt var det värsta villervallan i Parc Fermé och jag tyckte kanske inte att det var så konstigt att Mattias fick lite svalka efter ett hett race i dubbel bemärkelse utan att fundera närmare på dessa Parc Fermé-regler

Vad som är ställt helt utom tvivel är att ett regelbrott har begåtts, det finns en anledning till att dessa regler finns och det har naturligtvis med att ingen får manipulera med vikten på vare sig bil eller förare förrän man kan säkerställa att allt är inom ramen för det tillåtna och då kan man inte ha personer som häller en halvliter vatten i overallsfickan på en förare innan detta är gjort, oavsett anledning. Det enda Audi och Mattias Ekström kan hoppas på nu är att det fanns några kilos marginal vid vägningen och att detta räcker för att få igenom sin överklagan.

En annan sak som blev uppenbar igår är att DTM behöver se över sina blåflaggsregler. Som det är idag så får en förare blåflagg om den är på väg att bli varvad, men i DTM har man ett tillägg där man även blåflaggar förare som enbart gjort ett depåstopp till förmån för de som gjort två. Ett direkt resultat av att det länge enbart varit två bilmärken där man använt långsammare förare som stoppklossar genom att offra deras depåstoppstrategi. DTM vidtog då åtgärder för att det inte skulle kunna ske genom att införa en regel där blåflaggor används för att förhindra sådant. Säger en del om hur knepigt det blir när det visserligen finns olika team men där två eller tre personer i verkligheten bestämmer över hela fältet och använder förarna som schackpjäser som kan offras lite hur som helst.

Tycker att DTM bör vara ett mästerskap där teamen tävlar mot varandra och inte bilmärken, det ska vara lika stor prestige i att slå ett team från samma märke som det är att kriga mot de övriga två. Nu vet även jag att DTM finns tack var tre, just nu väldigt starka, premiummärken men jag tror man biter sig lite i svansen om man manipulerar för mycket över teamgränserna.