Nu töms pitlane…

Inte helt oväntat kommer nu nya direktiv för vad som gäller i depån under en tävlingshelg i Formel 1. Anledningen är förstås den otäcka incidenten med en FOM-kameraman som fick ett skenande däck på sig och skadades. Bernie Eccelstone sa direkt att han drar bort sina kameramän från pitlane och de får nu endast vistas på depåmuren. Nu begränsas även tillgången till pitlane för övriga medier, vi måste nämligen skilja på FOM (världsfeeden) och övrigt sändande tv-bolag (typ sky, bbc, Viasat o s v). FOM är hela tiden fått vara i depån för att ge oss tv-tittare bilder medan övriga bolag som sänder endast fått vara i depån under träningarna.

Kort kan man säga att depån varit tillgänglig för journalister med rätt ackreditering fram till kvalet börjar, då hänvisas alla utom FOM till garagen eller området direkt bakom garagen (paddock). Incidenten på Nürburgring senast har gjort att FIA nu stänger ute alla journalister och fotografer från depån även under träningar vilket naturligtvis kommer att begränsa medias möjligheter till bevakning på det sätt som önskas.

Depån är en farlig miljö och på kort sikt är det rätt att vidta dessa åtgärder, ingen ska ju behöva riskera livet för att teamen försöker byta däck på 2 sekunder. Däremot kan man nu tycka att det är dags att få teamen att vara lite mer noggranna vid depåstoppen. Skrev ett inlägg tidigare om just detta, hur skillnaden mellan 2 och 3 sekunder kan vara skillnaden mellan himmel och helvete. I det inlägget berörde jag enbart hur föraren drabbas om han tvingas bryta men i Tyskland blev det smärtsamt tydligt att det kan få större konsekvenser än så.

Har fått flera frågor om hur dessa inskränkningar för media kommer att påverka bevakningen. Mitt svar är, inte mycket alls. Visst kommer kanske kameravinklarna bli lite annorlunda men samtidigt är öppnar det nu för lite innovativa lösningar med fjärrkameror. Varför måste det filmas manuellt i depån? Borde gå att täcka upp hela depån med div lösningar, allt från räls- till vajerkameror som inte sköts på plats utan i t ex en buss eller i ett rum där operatören sitter säkert. F1 är högteknologins högborg, men när det gäller TV-produktionen (som blivit många ggr bättre de senast åren) finns ändå utrymme för förbättringar och jag tror att en incident som den i Tyskland kan skynda på utvecklingen.