Vettel behåller greppet om VM…

Vettel-och-ganget-Tyskland-race

Sebastian Vettel fick sin efterlängtade hemmaseger till slut, men det satt långt inne. Som han uttryckte det själv ”they gave me a run for the money” vilket väl speglar vad som hände.

Först kan vi konstatera att Mercedes inte helt kommit till rätta med sina däckproblem och vi såg både Hamilton och Rosberg se ”mänskliga” ut igen.

Lotus däremot fungerade alldeles utmärkt igen trots användningen av de nya förändrade bakdäcken och det senaste uppdateringpaketet har fallit mycket väl ut, denna gång utan sin DDRS-lösning. Räikkönens jakt på Vettel på slutet blev magisk men räckte inte hela vägen fram… En intressant tanke är ju om Räikkönen skulle ha struntat i sitt sista stopp och chansat på att ligga kvar ute, luckan var ca 15 sekunder när han kom in och Vettel hade fått slita för att komma ikapp. Nu valde Lotus ändå att ta in Kimi för en avslutande stint på mjuka däck och det räckte som sagt nästan.

Fernando Alonso på Ringen.

Fernando Alonso på Ringen.

Fernando Alonso hade en liknande taktik även om han startade på de hårda däcken och valde att köra de mjuka på slutet (Kimi kunde ju välja då han även startat på mjuka) och var snabb inledningsvis, men Ferrarin var inte tillräckligt snabb idag och de har lite att fundera på hemma i Italien. För att inte tala om det som hände Felipe Massa, en mycket märklig situation där bilen bara vek sig och försvann åt vänster ut i avåkningszonen i kurva 1där han blev stående utan att kunna fortsätta. Har inte sett anledningen ännu men det såg onekligen konstigt ut.

Red Bull fortsätter att stöka till det för Mark Webber, idag var det ett depåstopp som strulade och det hade kunnat sluta riktigt illa för den kameraman som fick det icke fastsatta däcket i ryggen och föll handlöst till marken. Kameramannen rapporteras ha brutit axeln och skadat några revben, annars relativt ok. Den stora frågan är varför Webber råkar ut för det mesta av problemen som drabbar teamet. Visserligen fick Vettel bryta senast med krånglande växellåda men håll med om att det är märkligt att den ena föraren i ett team som Red Bull oftast råkar illa ut. Jag har alltid hävdat att det är tillfälligheter, finns ingen logik i att man skulle vara mer slarvig med den ena bilen men det är absolut något Red Bull behöver undersöka noga. När det gäller depåstopp överhuvudtaget är det alltid en säkerhetsrisk med stor tidspress på mekanikerna vilket öppnar upp för det som hände idag. Räknar med dryga böter för Red Bull för det inträffade.

Nu tar F1 paus i tre veckor innan Ungerns GP med ett välbehövligt sommaruppehåll därefter. Blir intensiv verksamhet hemma i fabrikerna för att fortsätta förbättra bilarna, inte minst också med en Young driver test där tävlingsförarna får vara med för testning av de nya däcken som ska användas fr o m Ungerns GP.

Resultat Tysklands GP

Pos  Driver        Team        
 1.  Vettel         Red Bull-Renault           
 2.  Raikkonen      Lotus-Renault                        
 3.  Grosjean       Lotus-Renault                        
 4.  Alonso         Ferrari                              
 5.  Hamilton       Mercedes                            
 6.  Button         McLaren-Mercedes                     
 7.  Webber         Red Bull-Renault                     
 8.  Perez          McLaren-Mercedes                     
 9.  Rosberg        Mercedes                             
10.  Hulkenberg     Sauber-Ferrari                       
11.  Di Resta       Force India-Mercedes                 
12.  Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari                   
13.  Sutil          Force India-Mercedes                 
14.  Gutierrez      Sauber-Ferrari                       
15.  Maldonado      Williams-Renault                     
16.  Bottas         Williams-Renault                     
17.  Pic            Caterham-Renault                    
18.  van der Garde  Caterham-Renault                     
19.  Chilton        Marussia-Cosworth                    
DNF. Vergne         Toro Rosso-Ferrari                   
DNF. Bianchi        Marussia-Cosworth                    
DNF. Massa          Ferrari