Dödsstöten för Pirelli?

Nico Rosberg vann på Silverstone med 0,7 sekunders marginal.

Nico Rosberg vann på Silverstone med 0,7 sekunders marginal.

Sitter efter avslutat race och funderar över vad som hände. Det som främst kommer upp är självklart ett fantastiskt lopp med otroligt många fighter på banan som höll oerhört hög kvalité. Bäst tycker jag Mark Webbers och Kimi Räkkönens batalj var där vi verkligen fick se två superproffs, i extremt hög fart, lämna precis så mycket plats som behövdes för varandra. Där har många i Formel 1 och övriga klasser runt om i världen mycket att lära.

Det andra är självklart också däckhaverierna som drabbade fyra förare och som nu lyfter upp frågan om årets däck på en helt annan nivå än den om vilken prestanda olika team har med årets blandningar. Nu måste ett stort arbete starta från alla team, FIA och Pirelli att lösa denna säkerhetsrisk som det har blivit för förare och kanske även funktionärer och publik. Bara tur att ingen skadats allvarlig p g a att däcken går sönder på det sätt som vi både sett tidigare och idag på Silverstone. Jag förstår att många vill hänga ut Pirelli för det som inträffat men det är alldeles för enkelt. Problemet har F1 skapat själva genom att man dels jagar kostnader vilket innebär förbud mot tester men också att man samtidigt vill ha underhållande racing som publiken gillar. Man kan inte ha en däckleverantör i Formel 1 som inte får möjlighet att förbereda däcken på ett sätt som både tar hand om det säkerhetsmässiga och det som händer rent sportsligt. Hur ska Pirelli kunna få fram däck utan att få testa, självklart ska det vara däcktester vid ett antal tillfällen under säsongen utan att kostnaderna drar iväg, det ju för allas bästa.

Stora problem för Pirelli på Silverstone med fyra allvarliga däckhaverier

Med tanke på vad vi såg idag är det lätt att förstå varför den däcktest, som blivit så omdiskuterad, genomfördes och det hade förmodligen behövts ännu fler för att komma till rätta med problemen som nu uppstått. Men då kommer den giriga ådran fram hos vissa team som då, rädda för att mista sin konkurrensfördel, satte stopp för den tänkta ändringen till en annan konstruktion i däcken som hade kunna motverka det vi idag bevittnat. Alla måste nu dra sitt strå till stacken för att komma fram till en, i dubbel bemärkelse, hållbar lösning. Nu kommer verkligen samarbetsviljan inom F1-familjen att sättas på stora prov och jag hoppas för allas skull, både publik och utövare, att något konstruktivt kan ut från detta debacle.

Efter 41 varv bröt  Sebastian Vettel.

Efter 41 varv bröt Sebastian Vettel.

När det gäller själva loppet, som tyvärr kommer lite i skymundan, så kan man ju konstatera att när väl däcken höll så bjöds det på förstklassig körning på många håll. Sebastian Vettel såg ut att ha saker och ting under kontroll när växellådan slutade att fungera på hans Red Bull. Nu blev det istället noll poäng och en möjlighet för både Alonso och Räikkönen att närma sig i tabellen och med den form Mercedes verkar vara i kan det bli fler som vill vara med i diskussionen. Hamilton är nu bara 9 poäng bakom Räikkönen i sammandraget och Rosberg ytterligare 7. Tyvärr tog Lotus ett felaktigt beslut att låta Räikkönen vara kvar när säkerhetsbilen kom ut på slutet medan Ferrari, som initialt såg ut att dra nitlotten, gjorde helt rätt när man tog in Alonso. För Lotus del kan det bli en dyrbar miss i kampen om att få behålla finländaren även 2014

Det är i mina ögon ingen mening med att tjura över Mercedes däcktest med Pirelli även om den ser ut att ha gett ett visst resultat, den var helt nödvändig för Pirelli och gjort är gjort. Glöm inte att Mercedes haft stora problem under flera år med sitt däckslitage och detta löste sig inte enbart tack vare 1000 km privattest med Pirelli. Det har självklart pågått ett enormt arbete i fabriken i Brackley för att så snabbt som möjligt få bukt med problemen och en konstant utveckling av bilen som jag snarare tror är den stora anledningen till att man nu på allvar är med i VM-snacket.

Pirelli-Silverstone-02

Avslutningsvis så skulle ev avhopp från Pirelli var fullt förståeligt men jag hoppas verkligen inte att det sker. Istället bör Italienarna få chansen att reparera sitt skadade anseende med en andra halva av säsongen som har däck som de fått chansen att förbereda på ett relevant sätt och med vederbörliga tester där alla teamen är med och bidrar utan tanke på egen vinning i första hand.