Pirelli: Det var ett utvecklingstest för 2014 som genomfördes i Barcelona…

Esteban Gutierrez Monacos GP

Esteban Gutierrez Monacos GP

Pirelli höll idag presskonferens om den uppstådda situationen med den ”hemliga” däcktest som kördes i Barcelona direkt efter Spaniens GP med Mercedes team och förare i en bil av årets modell.

Det har florerat en mängd rykten om vilka däck som egentligen kördes och att det bl a var de förändrade däck som var tänkt att användas fr o m Kanadas GP. Så var icke fallet, enligt Pirelli var det enbart de däck som man håller på att utveckla för nästa säsong som kördes och det var en s k blindtest där enbart Pirellis tekniker visste vilka däck som satt på bilen och vilka data som kunde utläsas. Det enda Mercedes gjorde var att tillhandahålla en bil utan möjlighet till egna däcktester och att Mercedes t ex prövat ”tyreswapping” tillbakavisades bestämt.

En annan, som det verkar, missuppfattning är att Pirelli bett om en bil från årets säsong att köra med vilket inte heller var fallet, Pirelli bad enbart FIA om en så modern bil som möjligt och att Mercedes valdes var en diskussion mellan FIA och teamet i fråga och inget som Pirelli hade något att säga till om. Anledningen till att man inte använde sin egen bil var att den var upptagen i Asien för uppvisning och dessutom så behövdes en ”bättre” bil för att få så relevanta data som möjligt. Frågan om hjälp vid testen gick till flertalet team och det var Mercedes som först var tillgängliga.

Nico Rosberg Monacos GP

Nico Rosberg Monacos GP

När det gäller årets däck så och den förändring som är på gång så kommer de däcken att köras på bana för första gången i Kanada och har inte använts tidigare, alla team får två set per bil att köra på fredagsträningen och om testen går väl så introduceras dessa däck på Silverstone. Däckens uthållighet kommer inte att ändras, justeringen gäller enbart att komma tillrätta med de fall av delaminering som förekommit i både Bahrain och Barcelona.

Generellt så var testen i Barcelona en test enbart för Pirelli och egentligen helt utan värde för Mercedes som i detta fallet ställde upp med bil och förare. Pirelli är mycket noga med att peka på just detta för att alla ska förstå att ingen fördel ges till det team som gör själva testen.

Min uppfattning om anledningen til den uppstådda situation är att Pirelli inte har möjlighet till en egen modern F1-bil att testa med inom ramen för vad som är försvarbart ekonomiskt. Visst skulle Pirelli t ex kunna gå till Dallara och be om en bil byggd enligt det gällande reglementet och sedan använda den för utveckling av sina däck. En sådan lösning skulle dock bli alldeles för dyr och skulle göra deras medverkan i F1 omöjlig.

Som jag ser på det hela så borde det genomföras regelbundna tester för kommande års däck med alla teams bilar enligt ett rullande schema, en helt genomförbar lösning då testerna ändå är blinda för teamen och någon relevant information ändå inte går att få för några andra än Pirelli. Självklart måste den typen av tester noga övervakas av FIA men borde gå att få till. Pirelli fick t ex frågan om det var möjligt att hålla däcktester med alla team närvarande men där menar man att det enbart vore slöseri med pengar eftersom det räcker med data från en bil för att testen ska göra nytta och den har som sagt ingen relevans för teamen överhuvudtaget då alla data är hemliga.

Det är mycket politik i Formel 1 just nu och den paranoia som råder mellan teamen spär också på misstroendet mot saker som kan verka till fördel för något annat team, Självklart måste alla teamen vara ”på tårna” och inte ta något för givet men det skulle vara bra om man hade lite mer förtroende för varandra men det är nog tyvärr en from förhoppning. Dessutom tor jag faktiskt att journalistkåren ibland får rannsaka sig själv i jakten på scoop, som jag påpekat tidigare så använder teamen sina journalistkanaler på ett mycket listigt sätt och ”läcker” precis lagom med information för att få till ett störningsmoment konkurrenterna. Jag säger inte att så är fallet denna gång men det gäller att vara på sin vakt, även som vanlig F1-konsument.