Nico Rosberg gör tre i rad i Monaco…

Nico Rosberg i Monaco.

Nico Rosberg i Monaco.

Egentligen gjorde Nico Rosberg fyra i rad eftersom han nu toppat alla tre träningarna och nu även pole position i årets viktigaste kval. Sannerligen en bra prestation som nu måste backas upp av ett fläckfritt race om det ska bli storslam.

Rubriken syftar förstås på att det är Rosbergs tredje raka pole, men det är också Mercedes fjärde raka start längst fram. De andra gångerna har man som bekant inte lyckats något vidare med att förvalta detta till något bra i racet men denna gång känns det annorlunda. Mercedes har en mycket bättre situation däckmässigt här i Monaco tack vare banans karaktär och kommer att bli oerhört svårslagna speciellt med tanke på att båda bilarna startar i första led, de har en unik möjlighet att från diktera vilken för resten av fältet med den ena bilen längst fram och den andra som en buffert.

Uppstår nu en intressant situation hos Mercedes i hur man ska lägga upp taktiken inför racet, ska man man offra en bil för att låta den andra ”rinna iväg” eller låter man båda förarna göra ”sitt” race? Om jag vore teamchef är svaret enkelt, helt klart bör man se till teamets bästa se till att förarna samarbetar för bästa tänkbara resultat men skulle samtidigt inte vilja vara den förare som ska bli ”hjälpryttare”. Har med flit valt att inte nämna några namn i detta resonemang om vem som ska göra vad eftersom jag hoppas att Mercedes åtminstone avvaktar till efter start med att bestämma vem som ska supportas. Det vore väl hårt att låta detta kval bestämma den inbördes rangordningen och att Hamilton i detta fallet, redan ikväll, vet att han kommer att bli ”livvakt” åt Rosberg. Att starta tvåa här i Monaco betyder inte att man är slagen på förhand och kanske hade Hamilton föredragit att någon annan startat längst fram för att kunna vara så aggressiv han vill. Nu måste både Rosberg och Hamilton agera på ett sätt som inte äventyrar chanserna på en andra seger sedan återkomsten som fabriksteam i F1 och jag skulle definitivt vilja vara en ”fluga på väggen” på strategimötet inför racet i morgon.

Fernando-Alonso-Monaco

Ferrari och Fernando Alonso hade väl kanske inte den lördag man hade önskat. På träningen kraschade Felipe Massa lite märkligt in i första kurvan i vad som såg ut som mekaniskt fel men enligt teamet och Massa själv var det ett eget misstag från brasilianaren. Bilen blev så illa skadad att den inte han repareras i tid till kvalet även om det var nära. Fernando Alonso hade dock sett stark under träningarna men räckte inte riktigt till och var sjätte snabbast, en position som gör att spanjoren efteråt sa att segern troligen är utom räckhåll.

Kimi-Raikkonen-Monaco

Lotus hade också lite blandad kompott med Kimi Räikkönen som kvalade in i femte startrutan medan Grosjean knappt kom ut i kvalet då även han kraschade på sista träningen, för tredje gången samma helg! Fransmannen hann dock ut men försvann ut i Q2. Tror att även Kimi Räikkönen får svårt i morgondagens race då  Lotus fina däcksekonomi inte har samma betydelse just här.

Främsta utmanare till Mercedes blir nog Red Bull med Sebastian Vettel och Mark Webber som båda såg starka ut genom det svårkörda kvalet. Vettel var närmast med tredje tid med Webber som fyra och Vettel själv hävdade att farten fanns men att han kanske överkört en aning.

Sebastian-Vettel-Monaco

Däckslitaget är fortfarande den avgjort viktigaste faktorn även om stadsloppet här i Monaco inte alls är lika tufft på däcken som de konventionella banorna, därför är Mercedes fortfarande mina favoriter till segern i morgon.