Det blev en intensiv lördag i Malaysia med F1-kvalet som höjdpunkten.
I F1-kvalet var det Sebastian Vettel som tog pole efter ett imponerande varv i blöta förhållanden, närmast bakom var Felipe Massa och Fernando Alonso, där Massa för fjärde gången i rad kvalade ut sin teamkamrat. De båda rödklädda förarna såg dock mycket nöjda ut på presskonferensen på varsin sida om Vettel, väl medvetna om att deras starter är mycket starka och att Ferrarin är mycket konkurrenskraftig i race.
Lewis Hamilton visade återigen att han är men bra på att kvala och startar från ruta 4 med Rosberg, i den andra Mercedesbilen, från 6:e startposition. Det hade enligt dom själva kunnat bli ännu bättre om man följt Ferraris och Vettel exempel och gått in för ett ytterligare set intermedatedäck. Rosberg tror dock att chansen till seger finns, ”Det blev ju vinst från sjunde rutan senast” var hans kommentar efter kvalet och menar att hans Mercedes är väl rustad för racedistans.
Mark Webber gav igår uttryck för sin frustration över hur däcken begränsar Red Bull och honom själv, inte blev det mindre frustrerat idag när det var blött och man har dessto större nytta av sin fina downforce. Webber och hans ingenjör missbedömde tiden och han gick miste om ett extra flygande varv. Webber hade även bestämt sig för att bara använda ett set inters istället för två som Vettel och Ferrariförarna gjorde.
Kimi Räikkönen har inte samma fördel i blött som i torrt när det gäller däcken, snarare tvärtom och var också 3.3 sekunder från pole på 7:e plats. Dessutom kom oroande radiotrafik till finländaren efter avslutat kval om att hydraltrycket var väldigt lågt och att han möjligen behövde stanna bilen med växel i. Hoppas inte detta är något som påverkar Räikkönens chanser i morgon.
Annars var det i detta kval mycket tydligt att alla är oroade över däckslitaget, så oroade att flera av toppförarna valde att spara de hårda däcken även i Q1, I och med regnet får nu alla dessutom en gratischans eftersom det nu är fritt att starta på vilka däck man vill i morgondagens race. Oron över livslängden på den mjukare gummiblandningen är stor och det skulle förvåna mig mycket om inte flera i topp 10 startar på det hårda Pirellidäcket.
Observera att Kimi Räikkönen har bestraffats med nedflyttning (syns ej i tabellen nedan). Läs mer om det här.
Pos Driver Team Time Gap 1. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m49.674s 2. Felipe Massa Ferrari 1m50.587s + 0.913s 3. Fernando Alonso Ferrari 1m50.727s + 1.053s 4. Lewis Hamilton Mercedes 1m51.699s + 2.025s 5. Mark Webber Red Bull-Renault 1m52.244s + 2.570s 6. Nico Rosberg Mercedes 1m52.519s + 2.845s 7. Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1m52.970s + 3.296s 8. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m53.175s + 3.501s 9. Adrian Sutil Force India-Mercedes 1m53.439s + 3.765s 10. Sergio Perez McLaren-Mercedes 1m54.136s + 4.462s Q2 cut-off time: 1m37.342s Gap ** 11. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m37.636s + 1.446s 12. Nico Hulkenberg Sauber-Ferrari 1m38.125s + 1.935s 13. Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1m38.822s + 2.632s 14. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m39.221s + 3.031s 15. Paul di Resta Force India-Mercedes 1m44.509s + 8.319s 16. Pastor Maldonado Williams-Renault no time Q1 cut-off time: 1m37.931s Gap * 17. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1m38.157s + 1.348s 18. Valtteri Bottas Williams-Renault 1m38.207s + 1.398s 19. Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1m38.434s + 1.625s 20. Charles Pic Caterham-Renault 1m39.314s + 2.505s 21. Max Chilton Marussia-Cosworth 1m39.672s + 2.863s 22. Giedo van der Garde Caterham-Renault 1m39.932s + 3.123s
Men det började med GP2 där Marcus Ericsson startade från ruta 13 men det hela var i princip över innan det började. Redan på första varvet gjorde Marcus ett misstag i inbromsningen till kurva 9 och missbedömde farten på bilen framför med kontakt som följd, Ericsson fortsatte rakt ut i sandfållan där han blev stående och racet var över. En riktig mardrömsstart på säsongen som är helt avgörande för den fortsatta karriären och med tanke på att han dessutom startar sist i morgondagens sprintrace lär det inte bli några poäng denna helg. Nu krävs en rejäl uppryckning, i framförallt kvalen, om inte 2013 också ska bli en en enda stor besvikelse. Enough said!