En intensiv lördag i Malaysia…

Det blev en intensiv lördag i Malaysia med F1-kvalet som höjdpunkten.

Sebastian Vettel var snabbast i kvalet i Malaysia på lördagsmorgonen.

Sebastian Vettel var snabbast i kvalet i Malaysia på lördagsmorgonen.

I F1-kvalet var det Sebastian Vettel som tog pole efter ett imponerande varv i blöta förhållanden, närmast bakom var Felipe Massa och Fernando Alonso, där Massa för fjärde gången i rad kvalade ut sin teamkamrat. De båda rödklädda förarna såg dock mycket nöjda ut på presskonferensen på varsin sida om Vettel, väl medvetna om att deras starter är mycket starka och att Ferrarin är mycket konkurrenskraftig i race.

Ferrari-förarna Fernando Alonso och Felipe Massa

Ferrari-förarna Fernando Alonso och Felipe Massa

Lewis Hamilton visade återigen att han är men bra på att kvala och startar från ruta 4 med Rosberg, i den andra Mercedesbilen, från 6:e startposition. Det hade enligt dom själva kunnat bli ännu bättre om man följt Ferraris och Vettel exempel och gått in för ett ytterligare set intermedatedäck. Rosberg tror dock att chansen till seger finns, ”Det blev ju vinst från sjunde rutan senast” var hans kommentar efter kvalet och menar att hans Mercedes är väl rustad för racedistans.

Mark Webber, Red Bull

Mark Webber, Red Bull

Mark Webber gav igår uttryck för sin frustration över hur däcken begränsar Red Bull och honom själv, inte blev det mindre frustrerat idag när det var blött och man har dessto större nytta av sin fina downforce. Webber och hans ingenjör missbedömde tiden och han gick miste om ett extra flygande varv. Webber hade även bestämt sig för att bara använda ett set inters istället för två som Vettel och Ferrariförarna gjorde.

Kimi Räikkönen har inte samma fördel i blött som i torrt när det gäller däcken, snarare tvärtom och var också 3.3 sekunder från pole på 7:e plats. Dessutom kom oroande radiotrafik till finländaren efter avslutat kval om att hydraltrycket var väldigt lågt och att han möjligen behövde stanna bilen med växel i. Hoppas inte detta är något som påverkar Räikkönens chanser i morgon.

Annars var det i detta kval mycket tydligt att alla är oroade över däckslitaget, så oroade att flera av toppförarna valde att spara de hårda däcken även i Q1, I och med regnet får nu alla dessutom en gratischans eftersom det nu är fritt att starta på vilka däck man vill i morgondagens race. Oron över livslängden på den mjukare gummiblandningen är stor och det skulle förvåna mig mycket om inte flera i topp 10 startar på det hårda Pirellidäcket.

Observera att Kimi Räikkönen har bestraffats med nedflyttning (syns ej i tabellen nedan). Läs mer om det här.

Pos  Driver                Team                 Time          Gap   
 1.  Sebastian Vettel      Red Bull-Renault     1m49.674s           
 2.  Felipe Massa          Ferrari              1m50.587s  + 0.913s 
 3.  Fernando Alonso       Ferrari              1m50.727s  + 1.053s 
 4.  Lewis Hamilton        Mercedes             1m51.699s  + 2.025s 
 5.  Mark Webber           Red Bull-Renault     1m52.244s  + 2.570s 
 6.  Nico Rosberg          Mercedes             1m52.519s  + 2.845s 
 7.  Kimi Raikkonen        Lotus-Renault        1m52.970s  + 3.296s 
 8.  Jenson Button         McLaren-Mercedes     1m53.175s  + 3.501s 
 9.  Adrian Sutil          Force India-Mercedes 1m53.439s  + 3.765s 
10.  Sergio Perez          McLaren-Mercedes     1m54.136s  + 4.462s 
Q2 cut-off time: 1m37.342s                                   Gap **
11.  Romain Grosjean       Lotus-Renault        1m37.636s  + 1.446s
12.  Nico Hulkenberg       Sauber-Ferrari       1m38.125s  + 1.935s
13.  Daniel Ricciardo      Toro Rosso-Ferrari   1m38.822s  + 2.632s
14.  Esteban Gutierrez     Sauber-Ferrari       1m39.221s  + 3.031s
15.  Paul di Resta         Force India-Mercedes 1m44.509s  + 8.319s
16.  Pastor Maldonado      Williams-Renault     no time
Q1 cut-off time: 1m37.931s                                   Gap *
17.  Jean-Eric Vergne      Toro Rosso-Ferrari   1m38.157s  + 1.348s
18.  Valtteri Bottas       Williams-Renault     1m38.207s  + 1.398s
19.  Jules Bianchi         Marussia-Cosworth    1m38.434s  + 1.625s
20.  Charles Pic           Caterham-Renault     1m39.314s  + 2.505s
21.  Max Chilton           Marussia-Cosworth    1m39.672s  + 2.863s
22.  Giedo van der Garde   Caterham-Renault     1m39.932s  + 3.123s
Marcus Ericsson i GP2-premären i Malaysia

Marcus Ericsson i GP2-premären i Malaysia

Men det började med GP2 där Marcus Ericsson startade från ruta 13 men det hela var i princip  över innan det började. Redan på första varvet gjorde Marcus ett misstag i inbromsningen till kurva 9 och missbedömde farten på bilen framför med kontakt som följd, Ericsson fortsatte rakt ut i sandfållan där han blev stående och racet var över. En riktig mardrömsstart på säsongen som är helt avgörande för den fortsatta karriären och med tanke på att han dessutom startar sist i morgondagens sprintrace lär det inte bli några poäng denna helg. Nu krävs en rejäl uppryckning, i framförallt kvalen, om inte 2013 också ska bli en en enda stor besvikelse. Enough said!