Max Verstappen vann tidernas race i Brasilien…

Max Verstappen vann ett fullständigt galet race i Brasilien

Max Verstappen vann ett fullständigt galet race i Brasilien

Vilket lopp det blev igår på Interlagos! Jag som innan loppet var livrädd för att det skulle bli mest ”följa John” med framdäck som överhettade och ingen som riktigt vågade vara aggressiv. Dessbättre hade jag fel, generalfel. Det var action nästan hela vägen från start till mål med en extremt dramatisk avslutning som grädde på moset.

Att det blev så bra kan vi nog tacka Pirelli en hel del för. Lite hårdare däck än normalt i Brasilien visade sig vara smart, den överhettning jag var oroad för såg vi inte alls speciellt mycket av vilket gjorde att förarna kunde köra så aggressivt som den valda taktiken krävde. Självklart kunde ingen hamra på hur som helst, det var trots allt 25 grader varmare i asfalten igår än under fredagens racesimuleringar och det var många som var oroliga för livslängden på främst de mjuka däcken men överlag var det ”rätt” gummiblandningar Pirelli nominerat den här helgen.

Med anledning av värmen stod det också tidigt klart att det skulle bli svårt att göra en enstoppare, några hade planer på det men fick tänka om, t ex Valtteri Bottas som dock fick överge den planen när farten saknades, Bottas som för ovanlighetens skull körde racet på samtliga tre gummiblandningar innan han till slut fick bryta med en havererad motor.

Det var just detta haveri som gav oss den dramatiska avslutningen på racet. När Valtteri till slut kände att det inte gick att köra vidare parkerade han sin bil väldigt lägligt för funktionärerna på insidan av kurva 4 där det lätt borde gå att rulla undan den i säkerhet. Av någon, för mig okänd, anledning kunde funktionärerna inte flytta undan bilen för hand utan ett bärgningsfordon krävdes vilket i sin tur gjorde att tävlingsledningen kallade ut säkerhetsbilen.

Även om det kändes konstigt med SC i detta läget så var åtminstone inte jag speciellt ledsen över beslutet, ett neutraliserat race med drygt 10 varv kvar att köra, bara att tacka och ta emot. Många passade på att besöka depån för fräscha däck, däribland den slutliga vinnaren Max Verstappen men även Charles Leclerc som därmed bjöds in i matchen om segern allvar efter sin start från P14. Det fanns andra som valde att göra precis tvärtom, stanna ute och tjäna banposition. Carlos Sainz var en av dem och det visade sig bli ett lyckodrag då just detta beslut gav honom karriärens första pallplats. Sainz andra stint på medium blev 42 varv, långt fler varv än någon annan igår på samma set däck.

Max Verstappen vann som sagt loppet efter mycket övertygande körning, trots tappad banposition ett par gånger under loppet kunde han relativt enkelt ta sig tillbaka i ledning och var egentligen aldrig hotad. Max var i storform men det var även Hondamotorn som verkar stortrivas när det körs på lite högre höjd.

Tvåa blev, efter allt som hände, Pierre Gasly. Pierre fullständigt vrålade ute sin glädje efter målgång och hans känslor i det ögonblicket gick verkligen igenom rutan. Gasly hade såklart inte speed att bli tvåa på ren fart men hela helgen var han i toppen av mittfältet och när chansen igår kom till ett riktigt bra resultat tog han den. Sista varvet med en jagande Lewis Hamilton bakom sig var inte lätt och jag trodde han skulle få ge sig upp för backen efter kurva 12 men återigen visade Hondamotorn att den hade den effekt som krävdes. Superroligt för Gasly som verkligen fått sin revansch nu för petningen från Red Bull efter sommaruppehållet.

På plats tre hamnade Carlos Sainz! Vilket lopp av Sainz som var så besviken efter kvalet när något i elkablaget till tändningen på motorn gjorde att han inte kunde sätta någon tid och tvungen att starta sist. Med start längst bak skulle det bli tufft att kunna göra resultat trots en helt ny motor men teamet och Carlos gjorde ett försök och satte högsta fart direkt och plockade snabbt många placeringar. När det drog ihop sig mot slutet så valde Mclaren att hålla sig till en enstoppare och ta banposition trots att det betydde över 40 varv på medium. Sainz var fyra över mållinjen men blev uppflyttad till P3 några timmar senare då Lewis Hamiliton fått fem sekunders tidstillägg för sitt misslyckade omkörningsförsök på Alexander Albon. Fem och ett halvt år prispallstorka var därmed slut för Mclaren som även hade Lando Norris på poängplats och har nu säkrat fjärde platsen i konstruktörs-vm.

Nykorade världsmästaren Lewis Hamiltion var trea över mållinjen men blev till slut klassificerad som 7:a. Hans dykning på Albon alldeles i slutet av racet såg lite desperat ut och jag tvivlar på att han gjort det försöket om det fortfarande funnits en vm-fight att ta hänsyn till. Samtidigt var Albon tämligen inbjudande med det spår han valde in i kurva 10, han tog mycket höjd och bjöd liksom in Hamilton till att försöka på innern. Dörren stängdes dock något Hamilton insåg försent och puttade till Albon som därmed gick miste om sin första pallplats i Formel 1. Lewis tog på sig hela grejen efter målgång, något han givetvis kunde kosta på sig då han som sagt inte hade något att förlora på incidenten. Hade nog låtit annorlunda om han i tät fight om titeln tappat 15 poäng men snyggt ändå kan jag tycka.

Sist några ord om Ferrari. Ingen riktig fart på dem i Brasilien heller och som grädde på moset såg de båda förarna till att det inte blev några poäng alls. Efter den näst sista omstarten var det Vettel knappt före Leclerc på 4:e och 5:e plats. Leclerc låg och jagade och gjorde till slut sin omkörning in i kurva 1, en snygg manöver där han överraskade Sebastian Vettel med att dyka sent. Vettel försökte komma tillbaka på väg ner mot kurva 4 och strax innan inbromsningen låg de jämsides men det blev lite för tight och det stöttre i varandra lite lätt. Vettel hade krupit in lite mot mitten samtidigt som Leclerc inte vek en tum vilket slutade med att båda fick punktering och därmed borta ur racet.

Jag förstår vad Vettel ville uppnå med att gå in mot mitten, tanken var att störa Leclerc till att kanske gå av gasen en aning tidigare (ganska vanligt trick) eller åtminstone försämra hans spår in i kurva 4. Charles Leclerc hade som sagt inga planer på att ge sig och kontakten var ett faktum. Domarna tittade på händelsen och kom fram till att ingen av dem var helt och hållet vållande, båda hade ganska lätt kunnat undvika det som hände, så ingen bestraffning åt något håll. Håller nog med om den bedömningen, Vettel gjorde sin grej väl medveten om risken samtidigt som Leclerc höll sitt spår lika medveten om vad som kunde hända och slutänden förlorade båda på det. Framförallt förlorade Ferrari och även om det inte drabbade mästerskapet för teamet så är det allvarligt när två teamkamrater kör varandra av banan. Att detta förr eller senare skulle hända har väl alla haft på känn och att det inträffade i Brasilien är kanske ingen tillfällighet. P2 i konstruktörs-vm var klart och förarna hade fått fria händer att köra om det, en möjlighet de uppenbarligen inte klarade av speciellt bra.

Sammanfattningsvis är jag otroligt glad för Pierre Gaslys skull, det kändes bra i magen att han fick bli tvåa. Tycker lika mycket synd om Alexander Albon som missade möjligheten att hamna på pallen p g a Lewis Hamilton. Glad också å Alfa Romeos vägnar, ett kanonresultat igår med en en fjärde- och femteplats för de båda bilarna vilket sannerligen är ett fall framåt efter en tung höst så här långt. Det var faktiskt på vippen att bli än bättre då Carlos Sainz hade ögonen på sig efter målgång för att han skulle ha använt DRS när det var gulflagg vilket inte är tillåtet. Teamet var dock inte oroade över detta och någon vidare undersökning krävdes aldrig från domarna efter att datan visat att Sainz tydligt sänkt farten förbi gulflaggen.

Det är en lång resa hit till Brasilien, speciellt i slutet av säsongen när VM dessutom är avgjort men fasen va värt det det var denna gång!