Motorbestraffning för Leclerc i Brasilien…

Tufft läge för Charles Leclerc denna helg med motorbyte och bestraffning

Tufft läge för Charles Leclerc denna helg med motorbyte och bestraffning

På plats i Brasilien och Interlagos och möttes första dagen av ganska typiskt väder för den här årstiden med regn, ganska lätt sådant, men annars skönt med 25-26 grader i luften om än väldigt fuktigt. Just den luftfuktigheten fick vi känna av när gick en trackwalk för ett reportage till söndag.

Alltid intressant att se banan på nära håll och få en tydligare uppfattning om hur kurvorna ser ut, om banmarkeringen är speciellt hög på något ställe eller andra egenheter. Just här på Interlagos (väljer detta namn för enkelhetens skull) så är det tydligt att banan ligger i en slutning men tämligen stora höjdskillnader. Redan i första kurvan blir man medveten om hur brant nerför det går genom kurva 1, 2 och 3 innan det planar ut på rakan mot kurva 4. Inget av detta framgår riktigt av tv-bilderna, jag hoppas vi lyckades förmedla detta lite bättre med dagens promenad tillsammans med fotomange. En annan egenhet på den banan är att de flesta kurvorna är ordentligt bankade vilket naturligtvis är bra på många sätt men samtidigt lite lurigt då det blir lött att låsa upp innehjulet. Ett bra exempel på detta är kurva 8 där det är lätt att ta med sig lite för mycket fart och då inte få in bilen till apex som tänkt. Mer om detta blir det alltså i vår sändning på söndag.

I övrigt haft en pratstund med Lando Norris som just denna helg fått svara på tittarnas frågor. Lando är en skön kille som alltid har glimten i ögat och som jag tror är en stor bidragande orsak till den goda stämning som just nu råder i teamet generellt men också mellan honom själv och Carlos Sainz. Jag tror det är få team som har en så skön atmosfär mellan deras båda förare som Mclaren har just nu, inte alls oviktigt i arbetet med att återuppbygga teamet till fornstora dagars form. Mclaren har denna helg möjligheten att säkra fjärdeplatsen i konstruktörs-vm vilket vore en rejäl fjäder i hatten. Intressant också när jag frågade Norris om hur han upplever skillnaden på årets bil jämfört med den man hade 2018. Norris menade att han egentligen inte kände någon skillnad på årets bil trots att den är flera sekunder snabbare, han beskrev det som att den bara har mer grepp men annars tämligen lika karaktär jämfört med fjolårets.

Avslutningsvis ser det ut att bli en lite tuffare helg för Ferraris Charles Leclerc då han tvingas ta en en ny ICE (förbränningsmotor). Om det stannar vid enbart detta (inte helt bekräftat än) så blir det minst 10 platser ner för Leclerc men i gengäld en fräsch motor i racet vilket bör göra att han kan köra upp sig från var han nu startar. FIA har till denna helg skickat ut ytterligare ett tekniskt direktiv som säger att det inte är tillåtet att använda olja från t ex kylningen av motorn för ökad förbränning, troligen riktat direkt mot Ferrari som ryktats ha en kontrollerad läcka av olja in i motorn som gett extra hästkrafter. Toto Wolff, som för övrigt inte är här denna helg, menar att Ferraris övertag har varit så stort som 50 hästkrafter. Även Honda har synpunkter på motorfighten i Formel 1 som man menar måste vara fair, en självklarhet kan man tycka men samtidigt väldigt svårt för FIA att ha full kontroll över där de behöver hjälp från de andra motortillverkarna att komma med förfrågningar typ den Red Bull gjorde till USA:s GP. För Ferrari blir lite av en ödeshelg här i Brasilien, är man fortsatt klart långsammare rakt fram är det rätt uppenbart att de nya direktiv som kommit haft påverkan på deras prestanda.

Precis som Björn Wirdheim påpekade i vårt magasin, som du hittar på Viafree.se/sport senare ikväll, så är det viktigt att FIA nu, i slutet av säsongen, är tydliga med vad som gäller så att alla, främst Ferrari, vet vad som gäller inför 2020. Jag vill inte alls peka ut Ferrari som några fuskare men har de tänjt för mycket på reglementet i år är det för allas skull viktigt att detta reds ut nu så att de har chans att göra om/rätt med nästa års motor snarare än att förlita sig på att den man har nu är är laglig och något att utveckla vidare till 2020.

Martin Brundle fick idag testa den här bilen på banan.. Mclaren MP4/4

Martin Brundle fick idag testa den här bilen på banan.. Mclaren MP4/4

Innan jag stänger detta inlägg måste jag bara berätta att jag just nu sitter och tittar på en av Ayrton Sennas Mclarenbilar som strax ska ut på banan för några varv med Martin Brundle bakom ratten. Det är i år 25 år sedan Senna omkom under San Marinos GP och detta uppmärksammas såklart lite extra här i Brasilien denna helg. Troligen är den här provkörningen från Brundle något SKY:s tittare i England får njuta av i helgen i reportageform. En magisk bil att både se och höra kan jag lova.. Flera av de nuvarande förarna stod avundsjukt ute vid staketet för att få en glimt av denna ikoniska maskin. När Brundle var klar fick även Ayrton Sennas systerson Bruno också några varv på banan, måste har varit känslosamt.