Lewis Hamiltons sjätte – Ferrarifusk?

Lewis Hamilton är nu uppe i 6 VM-titlar, näst bäst i historien

Lewis Hamilton är nu uppe i 6 VM-titlar, näst bäst i historien

Sent omsider ett inlägg efter USA:s GP, har varit en blandning av jetlag och tandvärk som gjort att bloggen fått vila några dagar. Direkt efter racet i söndags fick jag ta mig till medical centre på COTA för att träffa en doktor som kunde hjälpa med med smärtlindring för att klara resan hem. Blev väldigt vänligt bemött och gick en halvtimme senare därifrån med tabletter både mot smärtan och penicillin mot bakterieinfektionen i tanden.

Väl hemma så var tanken att det skulle spelas in podd direkt på tisdag förmiddag, nån timme efter jag landat och därefter till tandläkaren för att överse tanden. Podden spelades in men självklart fallerade utrustningen och hela klabbet fick göras om dagens efter. Tanden blev däremot uppborrad och har fått både bakteriedödande preparat och en provisorisk fyllning, slutfix blir på måndag inna resan mot Brasilien tisdag kväll. Ni fattar, det har varit lite körigt sista dagarna.

Några ord om USA:s GP som blev ett ok race tycker jag. Lewis Hamilton säkrade VM-titeln och stärkte därmed sin position som en av de största Formel 1-förarna genom tiderna. Statistiskt är Lewis inte helt på Michael Schumachers nivå ännu men det är bara en tidsfråga innan han är det och jag tror det sker redan nästa säsong. I söndagens race gjorde Hamilton en stark comeback från en blygsam startposition, det visade sig efter loppet att Lewis, i Q3, haft problem med reglaget för motorbroms på ratten där han oturligt nog blivit av med det stoppskydd som ska förhindra att föraren kommer åt justeringen av misstag. Detta gjorde att han tappade en del prestanda på sitt första försök i sista kvalrundan, till det andra försöket hade mekanikerna fixat problemet men då hade banan istället blivit något långsammare. Valtteri Bottas vann racet tämligen klart före Lewis Hamilton, Bottas tvåstoppare visade sig vara tillräckligt mot Hamiltons enstoppare som dock gjorde att Hamilton åtminstone kom förbi Max Verstappen.

Vad hände egentligen med Ferraris fart i Austin?

Vad hände egentligen med Ferraris fart i Austin?

Den stora frågan är vad som hände med Ferrari? Sebastian Vettel tappade massor redan under de första varven för att slutligen bryta på varv 8 med trasig hjulupphängning bak. Skulle gissa att något var galet med bilen redan från start med tanke på hur understyrd bilen var de inledande varven. Charles Leclerc däremot tog sig till mål men nästan minuten bakom Bottas som vann och tappade egentligen hela det avståndet under den första stinten på mediumdäck ihop med ett långsamt depåstopp.

Att Ferrari såg ut att tappa fart under helgen i USA menar en del har att göra med det tekniska direktiv som delades ut till teamen efter att Red Bull frågat om man fick köra ett annat bränslesystem. Red Bull och kanske främst Honda har länge misstänkt att Ferrari gjort något med bränsleflödet som gett dem övertag rakt fram, främst under kvalvarven i Q3. Det Red Bull fattat misstankar kring hos Ferrari sa man sig själv vilja införa och presenterade idén för FIA som sa blankt nej och skickade också ut ett tekniskt direktiv som tydligt anvisade vad som var tillåtet. Följden blev att Ferrari helt plötsligt såg ut att inte vara fullt så dominanta fartmässigt vilket i sin tur gjorde att man för första gången sedan omstarten av mästerskapet efter sommaruppehållet inte tog pole position. Farten var även som bortblåst i racet vilket stärkte misstankarna om att Ferrari drabbats hårt av det nya tekniska direktivet. Ferrari själva menade att det inte alls hade att göra med hur de kör motorn utan hävdade istället att man valt att experimentera med inställningarna på bilen aerodynamiskt.

Det är onekligen en försvårande omständighet att Ferrari tappar fart samtidigt som FIA blev väldigt tydliga med hur man får hantera bränsleflödet till motorn. Personligen tror jag Ferrari har kommit på något smart system där de inte överskrider 100kg/timme i flöde vilket reglerna föreskriver. Det man däremot lyckats med verkar vara att ackumulera bränslet efter att det passerat flödesmästaren och sedan kunnat använda detta extra bränsle vid väl valda tillfällen, typ de avgörande varven i Q3. Kommande helg i Brasilien blir nu väldigt intressant i detta avseende för att om Ferrari har tvungits göra justeringar på bränsleflödet kommer det garanterat att märkas på Interlagos. Som man brukar säga.. ”En gång är ingen gång, två gånger är en tradition”.

Sen kommer frågan om man ska anse det Ferrari eventuellt har gjort som fusk eller att man enbart ”utmanat reglementet”? Jag skulle själv påstå att detta åtminstone är väldigt NÄRA fusk, andemeningen med regeln är att det inte någon gång under racet/kvalet ska köras med högre flöde än 100kg/timme och det har man ju bevisligen gjort om man på något sätt sparar på sig bensin på andra sidan mätaren och sedan använder mer än vad som är möjligt än om flödet är konstant hela vägen.

PECCS

Avslutningsvis något helt annat men kanske ändå intressant och t o m något som någon läsare av bloggen varit med i – Porsche Esports Carrera Cup Scandinavia. Ikväll körs den fjärde och sista kvaldeltävlingen till den stora finalen i PECCS med körning på Mantorpslingan. De tolv främsta från de fyra kvaltävlingarna går till finalen som avgörs den 23 november och som faktiskt TV-sänds på Viasat Motor, Viaplay men även på Porsche Carrera Cup Scandinavias Youtubekanal. Det är verkligen gräddan av SIM-racers som gör upp om titeln, så mycket har jag förstått och det är fina priser i potten så det är sannerligen på blodigt allvar. För att krydda upp finallördagen så anordnas även ett VIP-race med ett grymt startfält, vad sägs om dessa namn?

  • 1 Lukas Sundahl
  • 14 Robin Hansson
  • 11 Pontus Fredricsson
  • 39 Hugo Andersson
  • 911 Linus Lundqvist
  • 78 Hampus Ericsson
  • 99X Rasmus Lindh

Helt enkelt creme de la creme av unga svenska racingtalanger just nu mot varandra i ett SIM-race, VIP-racet kommer du enbart kunna se på Porsche Carrera Cups Scandinavias youtubekanal den 23 november.

Vill du se kvällens deltävling gör du det på följande sätt