Reglementet för Formel 1 från 2021 presenterat i Austin…

Här en rendering av hur en bil skulle kunna se ut enligt det nya reglementet som tas i bruk från 2021

Här en rendering av hur en bil skulle kunna se ut enligt det nya reglementet som tas i bruk från 2021

På plats i ett väldigt kyligt Austin, när vi kom till banan i morse bara obetydligt över nollan på termometern. Ska enligt uppgift bli soligt och fint på dagarna kommande veckoslut med mellan 15-20 grader dagtid men fortsatt kalla nätter.

Dagens stora grej har varit att FIA och Liberty nu presenterat det nya reglementet som ska gälla för  Formel 1 från 2021. Vad man vill uppnå är känt sedan länge med bilar som bättre kan fightas med varandra på banan och ett kostnadstak som ska jämna ut skillnaderna mellan teamen när det gäller tillgängliga resurser vilket också förhoppningsvis hjälper till att jämna ut startfältet rent prestandamässigt

Att gå igen alla detaljer tar för lång tid, jag kommer länka till det som idag presenterats så får var och en läsa själv men några saker tycker jag ändå är värda att poängtera.

Den största förändringen på bilarna för 2021 blir aerodynamiskt där man visade upp de siffror vi hittills bara fått berättade för oss. Idag tappar bilarna ca 45 procent av sin downforce en billängd bakom framförvarande bil, med det nya reglementet blir siffran enligt de kalkyleringar och simuleringar som gjorts ca 14 procent. En avsevärd skillnad, de nya bilarna kommer att ha nästan  full aerodynamisk effekt så nära som 3 billängder bakom vilket också är en stor skillnad mot idag där man måste vara betydligt längre ifrån bilen framför för att uppnå samma siffror. FIA kommer att införa en lite annan metod för att se att bilarna motsvarar reglernas målsättning där man med hjälp av CAD-scanning tydligare kan se att man får den effekt som är tanken.

För första gången regleras också hur mycket pengar ett team kan spendera, det blir alltså inskrivet i  det sportsliga reglementet att man får använda max 175 miljoner dollar per säsong, detta med en kalender på 21 race. För varje race extra som kan komma till upp till max 25 (numera också inskrivet i reglementet) får man spendera 1 miljon dollar extra.

Nu finns alltså ett reglemente att förhålla sig till från 2021 nu återstår bara att få alla team att skriva på ett nytt avtal med Formel 1 där man förbinder sig att köra vidare. Någon deadline för detta finns inte men Chase Carey sa att ambitionen är att få detta klart så snart som möjligt. Självklart finns det reservationer från teamen kring mycket i det som idag presenterats men samtidigt röstades de nya reglerna enhälligt igenom i World Motorsport Council vilket borde betyda att de flesta är ok med vad som nu gäller från 2021.

En annan sak värd att poängtera är vilka delar som teamen ska/får producera helt enligt egen design, vad som är standarddelar, vilka saker som FIA ”äger” rätten till men som teamen får bygga själva. Man har gjort en lista över vad som gäller som finns i de nya reglerna här nedan. 2021-bilarna blir även tyngre, minimivikten går upp från 743 till 768 kg vilket såklart ingen är nöjd med, vare sig från FIA.s, Formel 1:s eller teamen/förarnas håll. Den ökade vikten är dock en konsekvens av ökad säkerhet på bilarna, större hjul och att motorernas lägsta vikt går upp från 145 till 150 kg. Det nya reglementets bilar blir också långsammare än dagens bilar, varvtiderna kommer troligen att hamna någonstans där man var 2016 vilket för mig känns acceptabelt. Både FIA och Formel 1 anser att det är värt att offra varvtid mot att istället få bilar som bättre kan tävla mot varandra och jag har ingen annan uppfattning. Pratade med några av förarna på dagens presskonferens om just detta och så länge man lättare kan få möjlighet att fightas på banan är lite sämre varvtid inget större problem. Utmaningen kommer ändå att finnas där med lika mycket eller mer effekt som idag men betydligt mindre med downforce.

Generellt är jag positiv det det som idag presenterats, det var en bra genomgång då både FIA:s Nicolas Tombazis och Formel 1:s Ross Brawn gav ett stabilt intryck. Den som möjligen kändes lite osäker var Chase Carey som jag upplever inte riktigt kände att han var i rätt element inför världens ledande Formel 1-journalister. Jag tror detta kan bli bra även om jag inser att det kommer krävas lite tid innan allt blir så bra som det har potential att bli. Ambitionsnivån är hög och man har helt rätt sätt att se på saker och ting när det gäller hur racingen bör vara för att Formel 1 ska vara attraktivt även i framtiden.

Här är en kort video som FIA gjort om det som komma skall 2021

Här också hela reglementet i skriftlig form  - Sporting regulations Technical regulations

Lite Indycar hinner vi också med. De flesta har väl vid detta laget läst att Marcus Ericssons teamkamrat i SPM i år, James Hinchcliffe, som har kontrakt med teamet för 2020, inte kommer köra i det som numera heter Arrow Mclaren Schmidt Peterson. AMSP meddelande igår att det blir Pato O’ward och Oliver Askew som kör deras två bilar under 2020. James Hinchcliffe har som sagt fortsatt ett gällande kontrakt  men får ingen bil att köra och har istället fått tillåtelse av AMSP att söka andra möjligheter för att finnas på grinden 2020. Att få detta besked i slutet av oktober är naturligtvis inte kul och gör det förstås svårt för honom att på så kort tid få ihop något till nästa år. ”Hinch” har starka förbindelser med Honda, både hemma i Kanada men även i USA och har även en del egna sponsorer men tyvärr krävs det mer pengar för att få till en styrning än vad dessa kontakter kan ge. En plats i Indycar kostar ca 8 miljoner dollar och Hinchcliffe rapporteras ha ca en tredjedel vilket gör han situation än mer knepig.

Omtyckte kanadensaren James Hichcliffe ser ut att missa Indycarsäsongen 202

Omtyckte kanadensaren James Hichcliffe ser ut att missa Indycarsäsongen 202

Som jag ser det har det pågått ett högt spel när det gäller James Hinchcliffes framtid i Indycar där det tidigt stod klart att han inte ville köra i ett team med Chevroletmotorer (Som Arrow Mclaren ska köra nästa säsong) samtidigt som han hade ett gällande kontrakt. Mclaren, Sam Schmidt och Ric Peterson ville samtidigt inte ha Hinchcliffe som förare i den nya satsning som nu gör tillsammans, frågan var bara vem som skulle betala för vad. Skulle gissa att Mclaren tagit en del av det samtidigt som teamets nya förare också får bidra för att täcka upp för kostnaden som Hinchcliffes kontrakt kostar i form av lön trots att han inte kör. För mig verkar det uppenbart att man från Arrow Mclarens sida tyckte det var billigast att låta Hinchcliffe var kvar på kontrakt, med de åtaganden det innebär, snarare än att köpa ut honom. ”Hinch” hade nog hoppats kunna bli utköpt och sedan med hjälp av Honda hitta en annan styrning till nästa år något som just nu ser ut att bli väldigt svårt.