Max Verstappen snabbast i kvalet till Mexikos GP…

Max Verstappen snabbast i kvalet till Mexikos GP efter kontroversiell avslutning

Max Verstappen snabbast i kvalet till Mexikos GP efter kontroversiell avslutning

Max Verstappen var snabbast i dagens kval till Mexikos GP, han hade t o m de två snabbaste tiderna. Det avslutande varvet, nytt banrekord, avslutades dock under gul flagg efter att Valtteri Bottas kraschat i den sista kurvan. Alla förare som kom bakom Bottas på banan backade tillsynes av sina avslutande varv utom Max Verstappen som trots en tydlig dubbel gulflagg i sista kurvan valde att fullfölja utan att slå av på farten. På presskonferensen efter kvalet fick Max givetvis frågan om detta, bl a om han hade backat av när han såg att Bottas kraschat och svarade med besvärad min ”Didn’t look like it, did it?”. På en annan frågan hur han ser på detta ur en säkerhetssynpunkt så sa han bara ”Do we need to go there, safety? We drive Formula one, we know what we are doing.”

Personligen blir jag mycket förvånad om Max Verstappen klarar sig från något straff där han själv menade att vill FIA stryka tiden så får dom väl göra det, han hade ju redan en tid tillräcklig för pole position ändå. Jag tror dock inte att det blir ett struket varv om han bedöms ha gjort något fel, snarare handlar det om gridsbestraffning vilket naturligtvis ändra förutsättningar radikalt för Verstappoen i morgondagens race. Den enda förmildrande omständigheten som jag ser är att han borde varnats tidigare, redan inne i stadion, något jag åtminstone inte såg på tv-bilderna. Det finns faktiskt en liknande händelse som drabbade Marcus Ericsson under kvalet till Kinas GP förra året när Leclerc snurrade framför Ericsson ut på start och mål som väjde runt och avslutade sitt varv  men enligt domarna utan att ha backat av tillräckligt.

Så här skrev domarna i sitt utlåtande den gången

”The stewards heard from Marcus Ericsson, the driver of car #9 and the team representative and reviewed the video evidence which clearly showed that the driver attempted to set a meaningful lap time after passing through a double waved yellow marshalling sector, contrary to the requirements set out in the race director’s event notes (10.1) in breach of article 12.1.1 i.”

Marcus fick den gången inte bara fem platsers nerflyttning utan även tre straffpoäng på licensen, jag tycker dagens händelse är väldigt lik och därför borde den ge en bestraffning för Max Verstappen. Blir nu intressant och se vad domarna kommer fram till denna gång, oavsett utgång lär det blir mycket diskussioner efteråt.

Valtteri Bottas krasch gjorde också att vi aldrig fick se riktigt vad de längst fram var kapabla till idag, den enda som hann förbi var Alexander Albon och Charles Leclerc medan både Vettel och Hamilton båda slog av på farten precis som reglerna föreskriver. Bortsett från Max avslutande varv var det väldigt imponerade fart från honom där jag på förhand trodde han skulle ha chans på pole position. Just här i Mexiko verkade varken Ferrari eller Mercedes kunna kräma ur sina motorer det där lilla extra som vi vanligtvis ser och ofta då mer än vad Honda kan göra för Red Bull.

Bäst av resten blev Mclaren med Carlos Sainz och Lando Norris 7:a och 8:a före Daniil Kvyat och Pierre Gasly. Alla dessa fyra tvingades dock köra stift i Q2 för att säkra platsen i Q3 och kan nu få det tufft under första stinten i morgon där de närmast utanför topp 10 har fritt däckval och sannolikt väljer medium som startdäck vilket är en fördel då stoft visat sig vara väldigt känsligt för graining. Alla sex toppbilarna valde t ex start på medium för att undvika en alldeles för kort första stint.

Resultat kval Mexikos GP

1 Max Verstappen Red Bull/Honda 1m14.758s
2 Charles Leclerc Ferrari 0.266s
3 Sebastian Vettel Ferrari 0.412s
4 Lewis Hamilton Mercedes 0.504s
5 Alexander Albon Red Bull/Honda 0.578s
6 Valtteri Bottas Mercedes 0.580s
7 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 1.256s
8 Lando Norris McLaren/Renault 1.564s
9 Daniil Kvyat Toro Rosso/Honda 1.711s
10 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1.828s
11 Sergio Perez Racing Point/Mercedes 1.929s
12 Nico Hulkenberg Renault 2.127s
13 Daniel Ricciardo Renault 2.175s
14 Kimi Raikkonen Alfa Romeo/Ferrari 2.209s
15 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 2.511s
16 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 3.307s
17 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 3.678s
18 Romain Grosjean Haas/Ferrari 3.841s
19 George Russell Williams/Mercedes 4.065s
20 Robert Kubica Williams/Mercedes 5.421s