Formel 1 tillbaka på hög höjd i Mexiko City…

Formel 1 tillbaka i Mexiko City denna helg

Formel 1 tillbaka i Mexiko City denna helg

På plats i Mexiko City med bara fyra race kvar att köra av årets säsong. Många trodde Lewis Hamilton skulle kunna ta hem sin sjätte VM-titel denna helg men ju fler man pratar med här verkar den möjligheten allt mindre. För att Lewis ska bli klar världsmästare denna helg krävs att han tar 14 poäng mer än Valtteri Bottas och för det krävs t ex seger, snabbaste varv plus att Bottas inte är bättre än fyra. Det finns självklart en massa andra scenarion som kan göra Hamilton till mästare men med med tanke på att Mercedes inte kommer hit som som självklara favoriter såg tror åtminstone jag det dröjer till USA:s GP i Austin innan titeln är bärgad.

Att Mercedes inte känns som självklara vinnare på söndag har mycket att göra med deras bil som haft problem med kylningen under året något som accelereras här i Mexiko på den höga höjden där den tunna luften gör att kylningen blir än mer kritisk. För Mercedes del är det främst med motorn som det är kritisk men även bromsar och måste användas sparsamt, just detta dock gäller samtliga team. Ferrari däremot har en annan typ av kylning med bl a oljekyld intercooler som gör att de har lättare att ha kylningen på motorn under kontroll och kan därmed kan sin powerunit hårdare. Lägger man även till deras normalt starka varv i Q3 så är det mycket som talar för att de kommer starta längst fram med god möjlighet att därefter kunna kontrollera racet.

Red Bull har vunnit det här racet de två senaste åren men är själva tämligen pessimistiska kring sina chanser att vinna något mer den här säsongen något man dock får ta med en lite nya salt. Har Honda koll på kylningen kan de säkert blanda sig i toppstriden och värdet dessutom är regn på prognosen för både lördag och söndag kanske chanserna ökar än mer.

En stor snackis idag har annars Renaults diskning från Japans GP varit. Båda bilarna bedömdes av FIA ha körts på ett sätt att förarna hade otillåtet förarhjälpmedel och därmed blev man av med resultatet från Suzuka.

Det var Racing Point som efter loppet i Japan lämnade in en protest mot Renault där man menade att det franska teamet körde sina bilar med förinställd bromsbalansjustering. FIA godkände protesten och beslagtog ratt och ECU från de båda Renaultbilarna vilka sedan analyserades noggrant. Det man kom fram till var att Racing Points protest om ett föreställt system inte alls stämde men att Renault på något smart sätt hade hittat ett sätt att jobba med justeringen av bromsbalansen som gjorde att förarna inte behövde göra den fysiska förändring som reglerna föreskriver. Hur detta går till är det ingen utom FIA och Renault som vet då programvaran Renault använder är hemlig och inget som visas för någon annan än FIA. Helt klart är dock att bilen inte har det som Racing Point menade i sin protest, Renault har inte brutit mot det tekniska reglementet, däremot mot det sportsliga som säger att bilen inte får framföras på ett sätt så att föraren bedöms har någon form av hjälpmedel.

Jag tror personligen att Racing Point visste att det man hävdade i protesten inte stämde men att det skulle vara tillräckligt för att trigga en undersökning från FIA och där kom det ju fram att man på något sätt manipulerar systemet som gör att förarna bevisligen får hjälp. Jag har under dagen pratat med en mängd olika personer med hyfsat god insyn i det tekniska och en spekulation, understryker att det är just detta, är att systemet agerar på bromstrycket från föraren där systemet känner av hur hårt föraren bromsar och därmed justerar hur bromsbalansen ska vara, hur hårt man bromsar skiljer väldigt ofta från kurva till kurva. Systemet skulle då triggas igång av föraren i början på varje varv för att leva upp till regeln som säger att föraren fysiskt måste göra justeringen. Föraren kan därmed helt koncentrera sig på körningen utan att ha ett extra moment att ta hänsyn till.

Marcus Ericsson, som är på plats i Mexiko i rollen som reserv för Alfa Romeo, berättade för mig att detta med justering av bromsbalansen är extremt viktigt att få till rätt i varje kurva men att man ibland måste välja bort detta då man helt enkelt inte har tid att göra justeringen beroende på hur kurvorna ligger och hur upptagen man är av att bara köra. Marcus berättade också att det är väldigt svårt att ha onboardvideo som bevisning då många team har justeringen för detta på t ex ett togglereglage med typ tre lägen för exempelvis hård, medelhård och lättare inbromsning som gör att föraren inte behöver släppa greppet om ratten. Det är heller inte säkert att justeringen syns på displayen när man gör det då man kan välja att ha andra vybilder uppe som bedöms vara viktigare att se.

Vad exakt Renault gör kommer vi nog inte i närtid att få veta men de har definitivt blivit tvungna att ändra till ett mer konventionellt system fr o m denna helg. Något som kan ha triggat Racing Points protest kan vara att man i augusti fick över en ingenjör från Renault som då rimligen hade god insyn i detta system. Kanske är det så att den protest som lämnades in men som inte stämde med verkligheten men som ändå gav önskat resultat var något av en rökridå för att ”skydda” den egentliga källan. Det senaste som kommit ut i medierna är att Racing Point skulle ha sett att något var i görningen på de onboardbilder som släpptes från deras shakedown i Barcelona i vintras men jag undrar som sagt hur det är med den saken. Renault hade till idag kl 10.00 på förmiddagen på sig att överklaga beslutet att diskvalificera bilarna från Japans GP något man dock valt att inte göra.

I morgon kör vi igång med träningarna inför Mexikos GP, då kommer Marcus Ericsson att ansluta här i kommentatorshytten. Sändningen från FP1 startar 16.55 på Viasat Motor och Viaplay